اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ابهام در قانونی بودن ساخت‌وساز مجاورت خانه بروجردی کاشان/ ورود‌ دادستانی به موضوع

دادستان کاشان ضمن بازدید از پروژه در حال احداث مجاور خانه بروجردی گفت: خانه بروجردی میراث ملی کشور است و رسالت همه ارگان‌ها، تلاش در جهت حفظ این اثر بی‌نظیر است.

ابهام در قانونی بودن ساخت‌وساز مجاورت خانه بروجردی کاشان/ ورود‌ دادستانی به موضوع

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، احداث پروژه تجاری تفریحی در حریم خانه بروجردی کاشان با اعتراض دوستداران میراث فرهنگی در سراسر کشور مواجه شده و حتی با ایجاد یک کارزار اینترنتی خواستار شفاف‌سازی در طی کردن فرایندهای قانونی این مجتمع مانند اخذ مجوز کمیسیون ماده ۵ و رفع ابهامات نحوه صدور پروانه ساختمانی شده‌اند. 

 همچنین در این درخواست‌ها صراحتاً اعلام‌شده است هرگونه تغییر کاربری باید جهت سیر مراحل قانونی به کمیسیون ماده 5 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی احاله شود.

پیش از این، فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در ۲۳ مرداد سال ۹۷ مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان نامه‌ای به شهردار کاشان درباره ساخت‌وساز پلاک ثبتی واقعی در خیابان علوی ارسال کرده بود که با اشاره به اعلام ضوابط طرح معماری با توجه به‌قرار گرفتن آن در حریم بلافصل خانه بروجردی‌ها تأکید کرد این مجوز در صورت تطبیق با کاربری مصوب طرح تفصیلی شهر کاشان مورد تائید این اداره کل خواهد بود.

دادستان کاشان: با هرگونه ساخت و ساز غیرقانونی برخورد می‌کنیم

روح‌اله دهقانی به دنبال مطالبه عمومی ایجادشده در اعتراض به ساخت پروژه مجتمع تجاری، گردشگری که در مجاورت خانه بروجردی‌ها، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان، اظهار کرد: دغدغه دوستداران میراث فرهنگی برای حفظ حریم منظری خانه بروجردی‌ها که به‌عنوان سمبل خانه‌های ایرانی و از گزینه‌های ثبت در فهرست جهانی یونسکو شناخته می‌شود ‌در نوع خود قابل‌تحسین و تقدیر است و این نوع مطالبه گری از سرمایه‌های فرهنگی کاشان و بسیار حائز اهمیت است.

 

دادستان کاشان گفت: باید موارد مرتبط با مجوزهای این مجتمع در حال احداث به‌دقت بررسی شود و چنانچه نیاز به تشکیل کمیته‌ای برای تصمیم‌گیری باشد به قید فوریت و با رعایت حفظ حقوق عمومی و حقوق مکتسب سرمایه‌گذار و با نظر متخصصین و کارشناسان حوزه میراث، انجام خواهد شد و چنانچه کارشناسان میراث فرهنگی ادعا کنند فرآیندهای قانونی برای این پروژه اخذ نشده و‌ یا درخواست توقف پروژه را در راستای حفظ منظر خانه بروجردی‌ها را داشته باشند با بررسی مدارک، دستورات لازم را صادر خواهیم کرد.

 

اگر پروژه رأی کمیسیون ماده ۵ را نداشته باشد، برخورد خواهیم کرد

وی اذعان داشت: مدیریت شهرداری و‌ میراث فرهنگی و‌ سایر ارگان‌ها با در نظر گرفتن خواسته به‌حق مردم نسبت به حل‌ این موضوع همه تلاش خود را به‌کارگیرند چرا که خانه بروجردی‌ها نه‌تنها برای کاشانی‌ها بلکه میراث ملی ایرانیان است و با توجه به اهمیت بالای این اثر تاریخی باید همه جوانب برای هرگونه اقدام سازه‌ای در حریم این خانه، رعایت شود.

 

علیرضا قاری‌قرآن نیز در  گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره اجرای این پروژه اظهار داشت: درصورتی‌که در احداث مجتمع تجاری در حریم خانه بروجردی کاشان تخلفی رخ‌داده باشد طبق قانون با متخلفین برخورد می‌کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در پاسخ به سؤال اختصاصی خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه آیا پروژه مجاور خانه بروجردی‌ها مجوز کمیسیون ماده ۵ را دارد، اظهار کرد: اگر این پروژه مجوز کمیسیون ماده ۵ را نداشته باشد طبق ماده ۳۷ و ۳۸ با متخلفان برخورد خواهد شد.

موضوع «خانه بروجردی کاشان را دریابید» از موضوعات ثبت شده در سامانه «فارس من» بوده است

انتهای پیام /۶۳۱۰۸/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول