اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

پاسخ‌های مهم معاون استاندار/ دورکاری در سمنان چرا اجرا نمی‌شود؟

معاون استاندار سمنان می‌گوید: انجام هرگونه تعطیلی، کسر کار و دورکاری کلی منوط به اعلام سازمان امور اداری و استخدامی کشور و ابلاغ رسمی استانداری سمنان به فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی است.

پاسخ‌های مهم معاون استاندار/ دورکاری در سمنان چرا اجرا نمی‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، شماری از مخاطبان خبرگزاری فارس با ورود به سامانه «فارس من» که مطالبات و مشکلات مردمی را در سراسر کشور پیگیری می‌کند، با سوژه «دورکاری در سمنان چرا اجرا نمی‌شود؟» از مسؤولان پیگیری این موضوع را درخواست کرده بودند.

فاطمه منصوری، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان در همین زمینه با تشریح ضوابط و شیوه‌های انجام دورکاری برای کارکنان دولت اظهار کرد: دورکاری به معنای انجام کار اداری در محلی غیر از محیط اداری است؛ به نحوی که زیرساخت‌های لازم برای انجام آن چه از لحاظ نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری فراهم بوده و کارکنان این توانمندی را داشته باشند که مأموریت‌ها و وظایف محوله خود را بدون هیچ‌گونه مشکلی از محلی غیر از محیط اداری خود ارائه کرده و هیچ خللی در انجام مأموریت‌های اداری آن دستگاه وارد نشود.

وی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل دورکاری در سال ۱۳۸۹ و تکمیل و عینیت‌بخشی به این دستورالعمل در دولت یازدهم به بیان علل عدم موفقیت اجرای این طرح پرداخت و بیان کرد: از دیدگاه من، شاید مهم‌ترین مشکل در اجرایی نشدن یا عدم تحقق کامل اهداف این طرح به دو عامل مهم مربوط می‌شود. نخست، عدم ارائه و تدوین پروتکل یا دستورالعملی خاص و ویژه با قابلیت اجرایی برای انجام دورکاری که بر اساس آن بتوان این مهم را به تمام دستگاه‌ها ابلاغ کرد و از سویی دیگر نبود یا کمبود زیرساخت مناسب برای اجرای این طرح است که با توجه به عدم اهمیت دهی به آن در نهایت منجر به اجرای سلیقه‌ای و موردی توسط مدیران در سطح کشور شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان اضافه کرد: در شرایط فعلی، از آنجا که بحث بهداشت و سلامت عمومی مردم و کارکنان در درجه اول اولویت قرار گرفته است؛ استفاده از این ظرفیت قانونی بیش از هر زمان دیگر لازم و ضروری به نظر می‌رسد که بر این اساس باید برنامه‌ریزی لازم و اساسی برای اجرای درست این مهم به انجام رسد؛ هر چند در شرایط فعلی، استفاده از این ظرفیت صرفاً برای استان‌های تهران و البرز مصوب شد و مابقی استان‌ها مجوز رسمی نسبت به استفاده از این ظرفیت با شرایط خاص ستاد ملی مدیریت کرونا را ندارند.  

استفاده از دورکاری شامل حال چه افرادی می‌شود؟

منصوری واجدان شرایط و مشمولان استفاده از دورکاری را شامل افراد دارای بیماری زمینه‌ای و خاص، بانوان باردار و زنان دارای فرزند زیر ۶ سال عنوان کرد و افزود: تلاش داریم تا تمام افراد مشمول این طرح بتوانند از این ظرفیت قانونی استفاده کنند و علاوه بر تأمین سلامتی کارکنان، از تجمع و تراکم حضور کارکنان به‌ویژه در اتاق‌های اداری با مساحت کم نیز جلوگیری کنیم؛ اما در مجموع و با توجه به شرایط و ضوابط بخشنامه، تشخیص و تعیین افراد دورکار بر عهده و با نظر مدیر دستگاه است.  

وی همچنین با اشاره به علل لغو طرح دورکاری در تابستان ۱۳۹۹ علی‌رغم شیوع کرونا گفت: چنانچه تمام جوانب در نظر گرفته‌شده برای انجام دورکاری لحاظ شود، بی شک این طرح موفق و مؤثر است؛ اما علت عدم تحقق مطلوب اهداف انجام دورکاری مانند آنچه در بهار ۱۳۹۹ به انجام رسید، عدم رعایت ضوابط اجرای طرح در سراسر کشور بود.

این مسؤول افزود: مأموریت دورکاری برای کارکنان ‌جای آمادگی ۱۰۰ درصد و لحظه‌ای برای انجام کار آن‌هم در خارج از محیط اداری، به معنای استراحت و تعطیلی و بعضاً انجام مسافرت برای برخی کارمندان تلقی شود که در نهایت منجر به لغو اجرای آن در سطح کشور شد.

منصوری بیان کرد: در  چهل و چهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا که صبح شنبه، ۲۴ آبان ماه به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، پیرامون این موضوع نیز بحث و تبادل نظر و مقرر شد تا پروتکل جدید دورکاری هر چه سریع‌تر تدوین، تصویب و جهت اجرا به دستگاههای اجرایی ابلاغ شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان گفت: با توجه به موارد مطرح‌شده در چهل و چهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا، تعیین رنگ‌بندی کرونایی به شیوه جدید و بر اساس معیار و شاخص‌های معین و خاص به انجام می‌رسد و بر این اساس، حساسیت و ریسک‌پذیری هر یک از شهرهای کشور نیز بر اساس رنگ‌بندی جدید تعیین می‌شود؛ بنابراین محدودیت‌های اعمال شده و دورکاری نیز با توجه به این رنگ بندی تعیین می‌شود که برای مثال دورکاری کارکنان از یک سوم، دو سوم و یک دوم، بر اساس میزان خطر در هر نوع رنگ‌بندی تعیین و تعریف شده است.

منصوری افزود: آنچه مهم است در برخی از دستگاه‌های اجرایی و متعاقب آن در استان‌ها و شهرستان‌های کشور حساسیت‌هایی به لحاظ انجام مأموریت‌ها و نیاز مردم احساس می‌شود که بر همین اساس، سازمان اداری و استخدامی کشور مأموریت یافت تا ضمن مشورت با دستگاه‌ها و قوای مربوطه نسبت به تعیین تکلیف این مراکز و مجموعه‌ها در انجام دورکاری برای بخشی از کارکنان یا لغو این ظرفیت برای آن دستگاه‌ها تصمیم‌گیری کند.

او افزود: ذکر این نکته ضروری است که تا پیش از ابلاغ رسمی سازمان اداری و استخدامی کشور و متعاقب آن مراجع ذی‌صلاح در وزارتخانه‌ها و استانداری در خصوص انجام دور کاری کلی، اعلام چگونگی و انجام دورکاری توسط مدیران در هرسطح و هر دستگاهی ممنوع بوده و به هیچ وجه مورد تأیید مدیران ارشد استان و وزارتخانه‌های مربوطه نیست.

لزوم پایبندی به قانون و پرهیز از انجام هر اقدام غیرقانونی

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان با تأکید بر لزوم پایبندی به قانون و پرهیز از انجام هر اقدام غیرقانونی در سطح ادارات و سازمان‌های دولتی یادآور شد: از این پس انجام هر گونه تعطیلی، کسر کار و دور کاری بر اساس شیوه یک سوم یا بیشتر از آن منوط به اعلام سازمان امور اداری و استخدامی کشور و ابلاغ رسمی استانداری سمنان به فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی بوده و انجام آن تحت هر شرایط و به هر عنوان  به غیر از شرایط عمومی و معمول اعلام شده در بخشنامه سال ۱۳۸۹ ممنوع است.

منصوری بیان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی موظف هستند تا شرایط لازم جهت استفاده از ظرفیت دورکاری برای مبتلایان کرونا و موارد خاص ذکر شده در بخشنامه پیشین را فراهم و همچنین در خصوص جلوگیری از تجمع و تراکم کارکنان در اتاق‌های اداری نیز این موضوع را مدیریت کنند؛ ضمن آنکه ذکر این نکته لازم است که پس از اعلام دستگاه‌های مشمول توسط سازمان اداری و استخدامی کشور انجام دور کاری به هیچ وجه نباید منجر به قطع یا خلل در ارائه خدمات برای مردم شود.

تمام تصمیمات الزاماً با تصویب ستاد ملی مدیریت مقابله اجرا می‌شود

منصوری ضمن قدردانی از تلاش تمام کارکنان دولت و مدیران استان بر این نکته تأکید کرد که بر اساس قوانین موجود هیچ یک از مدیران در هر رده و سطحی در شهرستان‌های استان حق اعمال دورکاری کلی به صورت یک سوم، دو سوم و یک دوم و.... و نیز کسر ساعات کار ادارات زیر مجموعه و تحت امر خود را نداشته و تمام تصمیمات الزاماً با تصویب ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا و اعلام سازمان امور اداری و استخدامی کشور و ابلاغ رسمی استانداری قابل اجراست. 

وی اظهار کرد: انجام دورکاری به هیچ وجه نباید منجر به قطع یا اخلال در ارائه خدمات توسط دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و دیگر دستگاه‌ها شدا و مدیران استان باید با اصلاح فرآیندها و ارائه شیوه‌های جدید ارائه خدمت، حضور مراجعان و ارباب رجوع به سازمان‌ها را به حداقل ممکن کاهش داده و در این راستا نظارت ویژه بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بر عهده شخص مدیر دستگاه است.   

انتهای پیام/74007/ز/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول