اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

برای تست کرونا چقدر پول می‌گیرند؟

اگر علائم کرونا دارید یا در نزدیکانتان فردی بوده که این علائم را داشته است، شاید شما هم به این فکر کرده باشید که برای تست کرونا چقدر پول می‌گیرند؟

برای تست کرونا چقدر پول می‌گیرند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، هزینه‌های تست کرونا و درمان بیماری کووید-۱۹ همواره برای مردم جای پرسش بوده و شماری از مخاطبان نیز در روزهای اخیر، پرسش‌های متفاوتی در این زمینه با ما مطرح کرده‌اند.

برخی مخاطبان می‌گویند: هزینه تست کرونا زیاد است و خیلی‌ها به علت نداشتن هزینه تست، بعد از معرفی، به مراکز درمانی برای تست مراجعه نمی‌کنند؛ این‌ها در صورت داشتن کرونا و تردد در جامعه، بمب کرونا خواهند بود.

مردم تأکید می‌کنند: باید فکری برای هزینه‌ها کرد و مسؤولان، تست کرونا را رایگان کنند تا شناسایی بیماران بهتر و با اطمینان بیشتری صورت گیرد.

یکی از مخاطبان هم می‌گوید: در میدان ابوذر سمنان، متأسفانه پیرمردی را دیدم که علامت‌های کرونا داشت، وقتی سؤال کردیم چرا تست نمی‌دهی، گفت از کجا بیاورم و نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان پول تست بدهم؟!

کمبود کیت‌های تشخیص کرونا؛ واقعی؟

مردم می‌گویند: برای شناسایی بیماران، تست کرونا باید رایگان باشد و با توجه به اینکه این بیماری امروز اپیدمی شده، این امر بسیار مهم است.

از طرفی، مسأله کمبود کیت‌های تشخیص کرونا هم در ذهن مردم جای گرفته است. عده‌ای می‌گویند البته موضوع کمبود زیاد مهم نیست و مشکل اصلی، هزینه تست است.

آنها عقیده دارند: هزینه‌ای که این افراد به جامعه وارد می‌کنند، خیلی سنگین‌تر از هزینه تست خواهد بود؛ چراکه فرد مبتلا به کرونا، می‌تواند چندین نفر را آلوده سازد و هزینه درمان آلوده‌شدگان برای دولت توسط این فرد خیلی سنگین‌تر است.

اگر کسی پول پرداخت کرده است، به ما معرفی کنید!

با این همه، خبرنگار فارس این ادعاها را با نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در میان گذاشت و پاسخ‌های او درخور توجه بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان می‌گوید: متأسفانه برخلاف مطالب ذکرشده، در مراکز منتخب ارائه خدمات کرونا از جمله دو مرکز منتخب شهر سمنان، همه خدمات از جمله تست پی.سی.آر کرونا رایگان است و تنها برگه بیمه در افراد دارای دفترچه جدا می‌شود.

دانایی بیان کرد: برگه دفترچه جدا می‌شود؛ چون قرار است بخش کوچکی از هزینه توسط بیمه‌ها پرداخت شود و بخش عمده آن کسورات خورده است.

او اضافه کرد: در استان سمنان هیچ آزمایشگاه خصوصی هم آزمایش پی.سی.آر را انجام نمی‌دهد؛ قطعاً در منطقه زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، تمام تست‌های انجام‌شده رایگان و بر اساس پروتکل کشوری از افراد پرخطر و نیز بالای ۶۰ سال و هر بیماری که پزشک مرکز تشخیص دهد دارای عامل خطر است و تمام بیماران بستری در بیمارستان انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: هر بیماری که از او پول طلب یا دریافت شده را معرفی کنید؛ اگر کسی پول پرداخت کرده است، به ما معرفی کنید.

کمبود کیت تست و هزینه؛ هر دو!

در همین حال، یکی از پزشکان استان سمنان به فارس می‌گوید: مسأله اصلی، کمبود کیت تست و هزینه آن بوده و قرار شده با تأمین اعتبار، تعداد تست‌ها به روزی ۱۰۰ هزار نفر در کل کشور برسد.

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر، مراکز ۱۶ ساعته دولتی فقط در موارد حاد یا افراد بالای ۶۰ سال یا دارای بیماری زمینه‌ای تست می‌گیرند و آمار رسمی هم از همین طریق اعلام می‌شود.

به هر تقدیر، گویا دوگانه‌ای هم در برداشت مفاهیم و در ارائه گزارش در این حوزه وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر برای علاج آن فکری شود.

مدیرکل آزمایشگاه وزارت بهداشت هم امروز گفته است: هزینه انجام تست پی.سی.آر در بخش خصوصی به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند. این مصوبه دو هفته پیش به هیأت دولت رفته و با تصویب و ابلاغ هیأت دولت به‌زودی هزینه تست کرونا در بخش خصوصی کم می‌شود.

در حال حاضر، این تست با قیمت ۵۸۰ هزار تومان انجام می‌شود البته برخی آزمایشگاه‌ها به بهانه‌های واهی هزینه‌های بیشتری از مردم می‌گیرند که «تخلف» محسوب می‌شود؛ اما این هزینه به بخش «دولتی» ارتباطی ندارد.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول