اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

فارس من| تشکیل مجمع سهامداران حقیقی در بورس/ تصمیم مجلس اجرایی می شود؟

تشکیل مجمع سهامداران حقیقی می تواند بخشی از مشکلات فعلی افراد حاضر در بازار سرمایه را به گوش شورای عالی بورس برساند تا برای آن چاره اندیشی شود.

فارس من| تشکیل مجمع سهامداران حقیقی در بورس/ تصمیم مجلس اجرایی می شود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نوسان زیاد بورس در ماه های گذشته تبدیل به یک معضل برای سهامداران خرد شده است. این سهامداران که به دعوت دولت، سرمایه خود را وارد بازار سرمایه کرده اند، حالا بیش از نیمی از سهام خود را از دست داده اند و در انتظار آینده بورسی نشسته اند که دولت دیگر توانایی مدیریت ریزش آن را نداشته و کار به قوای دیگر رسیده است.

ورود قوه قضائیه و قوه مقننه برای بررسی وضعیت بورس شاید بتواند مرهمی بر دردهای سهامداران حقیقی بازار سرمایه باشد.

برخورد با متخلفان بازار سرمایه که بیشتر شرکت های حقوقی هستند، در دستور کار قوه قضائیه و مجلس قرار گرفته است و لیست این شرکت ها نیز از سازمان بورس گرفته شده است. اما این اتفاق، تاثیر چندانی بر ماجرای ریزش و ضرر سهامداران خرد نداشته است.

طی روزهای گذشته که بازار تا حدودی نشانه‌های صعود به خود گرفته بود، باز هم شرکت های حقوقی شروع به عرضه آبشاری کردند. این مساله باز هم سبب افت قیمت بسیاری از نمادها شد.

مجمع سهامداران حقیقی در بورس تشکیل می شود؟

پس از جلسه سه شنبه رئیس و نمایندگان مجلس با تیم اقتصادی دولت در حوزه بورس، بازار اندکی واکنش مثبت نشان داد و روزهای چهارشنبه هفته قبل و شنبه هفته جاری بازار با روندی مثبت شروع و به اتمام رسید.

اما باز هم این شرکت های حقوقی شروع به عرضه کردند و این مساله سبب شد، بازار وارد فاز فروش شود. این مساله می تواند روزهای آینده را نیز با نوسان جدی همراه کند و ممکن است آخرین حمایت در محدوده شاخص بالای یک میلیون نیز شکسته شود.

در صورتی که سهامداران خرد دارای یک انجمن و یا NGO بودند که مطالبات آنها را درست و به موقع به گوش مسوولین سازمان بورس و دولت می رساند، شاید بازار تا این حد دچار افت نمی شد. به همین دلیل مجلس شورای اسلامی در اخرین بسته ای که به شورای عالی بورس برای ساماندهی وضعیت بازار سرمایه ارائه کرده است، تشکیل مجمع سهامداران حقیقی را در دستور کار قرار داده است.

بخشی از مصوبات شورای عالی بورس، پیشنهادات همین بسته است. در صورتی که این مجمع تشکیل شود، روند آموزش افراد می تواند جدی تر گرفته شود. درست است که در شرایط فعلی هیچ یک از تحلیل های بنیادی و تکنیکال جوابگوی بازار نیست، ولی در صورتی که آموزش های لازم به سهامداران حقیقی داده شود، تا حدودی می توان در مقابل زیاده خواهی این شرکت ها ایستاد.

مساله شناسنامه دار کردن کانال ها و افرادی که در فضای مجازی فعالیت می کنند، نیز می تواند در دستور کار این مجمع قرار گرفته و تا حدودی از رفتارهای اشتباه و سیگنال های افرادی که از جای دیگری برای دادن این سیگنال شارژ شده اند، جلوگیری شود. رفتار غیر حرفه ای برخی سهامداران که بر اثر هیجان ایجاد شده در فضای مجازی به خرید و فروش روی می آورند، می تواند تا حدود زیادی با این مساله کنترل شود.

تشکیل مجمع سهامداران خرد می تواند در صورت تصویب مجلس این سهامداران را در شورای عالی بورس نیز دارای کرسی و حق رای کند. این مجمع می تواند در صورتی که تخلفی از هر بخش از بازار صورت گیرد، با ارائه مستندات به نهادهای نظارتی داخل بورس و سایر نهادهای نظارتی مانند قوه قضائیه و کمیسیون اصل 90 مجلس شوراس اسلامی در مقابل این تخلفات بایستد.

قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس در این باره گفت: در صورت تصویب این طرح سهامداران حقیقی دو نماینده در شورای عالی بورس خواهند داشت. مجمع سهامداران حقیقی می‌تواند تخلفات بازار سرمایه را رصد و به نهاد‌های ذی صلاح گزارش نماید.همچنین ساماندهی، نظارت و اعطای مجوز فعالیت در فضای مجازی به این مجمع واگذار می‌شود.

حال باید دید سازمان بورس چه زمانی و با چه سازوکاری این مجمع را تشکیل می دهد تا شاید این مجمع بتواند بخشی از مشکلات سهامداران حقیقی که با سرمایه های خرد به بورس آمده اند، را حل کند.

مخاطبان خبرگزاری فارس، در سامانه فارس من، سوژه های متعددی با موضوع تشکیل مجمع سهامداران حقیقی مانند «درخواست ایجاد اتحادیه سهامداران حقیقی»، «تشکیل یک نهاد در بورس تهران برای کمک به سهامداران حقیقی»، «درخواست ایجاد سریع صنف سهامداران حقیقی» و «درخواست راه‌اندازی کانون سهامداران حقیقی» به ثبت رسانده اند که خبرگزاری فارس این مساله را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول