اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

عودت هزینه اخذ شده بابت اینترنت شاد به خانواده‌ها

وزیر آموزش ‌و پرورش گفت: هرکسی از شبکه شاد استفاده کند قطعاً اینترنتش رایگان است و اگر کسی بابت اینترنت شاد پولی پرداخت کند با توجه به شماره‌ای که وزارت ارتباطات اعلام کرده است، بلافاصله رسیدگی می‌شود و اگر هزینه‌ای پرداخت ‌شده باشد، بازگشت داده می‌شود.

عودت هزینه اخذ شده بابت اینترنت شاد به خانواده‌ها

به گزارش خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در یازدهمین نشست از سلسله نشست‌های گفت‌وگوی هفته که با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش ‌و پرورش و دستگاه‌های مختلف کشور و با موضوع گفت‌وگو بر محور تحول با حضور حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای معاونان، مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها و رؤسای 760 منطقه آموزش‌ و پرورش کشور به ‌صورت ویدئوکنفرانس و از طریق شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) برگزار شد، اظهار کرد: بعد از راه‌اندازی شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد)، امکان برقراری ارتباط با لایه‌های مختلف آموزش ‌و پرورش به‌صورت مستقیم و بدون ارسال بخشنامه یا دستورالعمل را داشته‌ایم؛ این امکان در لایه مختلف ستاد تا صف برقرار شد و در یک نگاه کلی‌تر می‌توان گفت پلتفرم شاد بسیاری از موانع را از میان برداشته و امکان برقراری ارتباط رودررو و مستقیم را برقرار کرده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 9 نفر از اعضای هیأت دولت به سلسله نشست‌های گفت‌وگوی هفته دعوت ‌شده‌اند، تصریح کرد: برنامه گفت‌وگوی هفته، تبادل افکار، سیاست‌ها، ارائه راه‌حل و تصمیم‌گیری‌های نهایی برای حل مسائل است و معتقدیم این مسیر در حل مسائل آموزش‌ و پرورش مؤثر است.

حاجی‌میرزایی با تشکر از حضور رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در یازدهمین نشست گفت‌وگوی هفته، گفت: حضور شما به‌عنوان فردی که سال‌ها سکاندار وزارت آموزش‌ و پرورش بوده و با چالش‌ها و مسائل این وزارتخانه از نزدیک آشناست در کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس شورای اسلامی فرصت مغتنمی برای آموزش‌ و پرورش است و امیدواریم حاصل آن برای دستگاه تعلیم و تربیت روشن و امیدبخش باشد.

وی، تنها راه‌حل عبور از مسائل و مشکلات و رسیدن به نتیجه مطلوب را در گروی همکاری و تعامل دو نهاد اصلی دولت و مجلس شورای اسلامی دانست و ادامه داد: معتقدم ارتباط صحیح و سالم دولت و مجلس منجر به حل مسائل می‌شود و تجربیات شما برای این بهبود روند تسریع حل موضوعات بسیار باارزش است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مأموریت‌های اصلی آموزش ‌و پرورش، تصریح کرد: هرگونه پیشرفت دینی، اقتصادی، تأمین سلامت و رفاه برای مردم در گروی توجه جدی به آموزش‌ و پرورش و آموزش به افراد است؛ افراد، نهادها و جامعه، در برخورد با بحران و آنچه اتفاق می‌افتد، به‌گونه‌ای عمل خواهند کرد که یاد گرفته باشند و این یادگیری تنها در آموزش ‌و پرورش اتفاق افتاده و پایه رفتارها تنها در دستگاه تعلیم و تربیت طرح‌ریزی می‌شود. اگر در لایه‌های بعدی از کارکرد برخی نهادها ناراضی هستیم باید به آموزش‌وپرورش بازگردیم و همواره در نظر داشته باشیم، هرچه جریان یادگیری عمیق‌تر و هوشمندانه‌تر باشد، به همان نسبت پیشرفت جامعه سریع‌تر و مطلوب‌تر است. حال سؤال اینجاست که آیا به آموزش‌وپرورش در دولت و مجلس چنین جایگاهی دارد؟

وزیر آموزش‌وپرورش نحوه عملکرد افراد یک جامعه را نقطه آغاز تحول در جامعه دانست و تصریح کرد: اگر بناست تعادل و تحولی در جامعه ایجاد شود، حتماً انسان‌ها نقطه آغاز این تحول هستند. هم‌اکنون در آستانه برنامه هفتم توسعه قرار داریم و نیازمند بازنگری جدی در تمام برنامه‌های توسعه هستیم و از دولت و مجلس تقاضا داریم به نقش آموزش ‌و پرورش در برنامه توسعه هفتم توجه بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام‌شده در بهبود وضعیت بودجه دستگاه تعلیم و تربیت، بیان کرد: آموزش‌ و پرورش، گسترده‌ترین دستگاه دولتی کشور است که از لحاظ تخصیص بودجه با مشکلاتی روبه‌رو است و در حال حاضر از ساختار نامناسب بودجه دچار آسیب می‌شود. در خصوص افزایش اعتبارات و بودجه و در فصل بودجه‌ریزی به کمک و مساعدت دولت و مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات بودجه آموزش و پرورش نیاز داریم.

حاجی‌میرزایی، مشکلات نیروی انسانی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های دستگاه تعلیم و تربیت دانست و گفت: بحث نیروی انسانی برای آموزش‌ و پرورش یک مسأله مهم است. اگر نتوانیم مسأله نیروی انسانی را حل کنیم، قطعا نتوانسته‌ایم به پیشبرد اهداف سند تحول بنیادین کمک کنیم.

* لایحه رتبه‌بندی با قید فوریت در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد

وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور بیش از 700 نفر از مدیران آموزش‌وپرورش در برنامه گفتگوی هفته، اظهار کرد: معتقدیم مسائل زمانی حل‌وفصل می‌شود که اجماعی مشترکی از آن حاصل شود بنابراین در این برنامه که هر هفته برگزار می‌شود با حضور مسؤولین مربوطه راجع به موضوعات مختلف بحث می‌شود.

 وی بر تعاملات بیشتر با دستگاه‌های مختلف تأکید و عنوان کرد: امسال برای آموزش و پرورش سال بسیار دشواری بود و معلمان مسؤولیت بسیار سنگینی را بر عهده‌ دارند بنابراین مسیر تازه‌ای را معلمان می‌پیمایند که فراز و نشیب زیادی دارند. من از تلاش‌های همه همکاران تشکر می‌کنم و به آنها اطمینان می‌دهم که برای ایجاد موقعیت مناسب‌تری برای آنها تلاش می‌کنیم.

حاجی میرزایی از تهیه و ارسال پیش‌نویس لایحه رتبه‌بندی به دولت خبر داد و تصریح کرد: این لایحه با قید فوریت در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد بنابراین پس از طی مراحل تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

وی افزود: هدف از لایحه رتبه‌بندی این است که معلمان بر اساس صلاحیت‌ها و تخصص‌های حرفه‌ای رتبه‌بندی شوند و دریافتی معلمان متناسب با رتبه‌هایی که دارند متفاوت باشد. البته تمام تلاش ما این است که معلمان از شرایط معیشتی مناسب‌تری برخوردار شوند.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: ازآنجاکه ما با خانواده‌ها مرتبط هستیم، خانواده‌ها شاهد این هستند که معلمان در این دوران کار ویژه‌ای انجام می‌دهند و انتقال آموزش به دانش آموزان در این شرایط کار بسیار دشواری است و تلاش می‌کنیم این شرایط را برای آنها تسهیل کنیم و در دریافتی‌هایشان نیز بهبود حاصل کنیم.

وی در خصوص موضوع رتبه‌بندی گفت: هرچند نظام رتبه‌بندی اجرا شده است اما در بحث دریافتی‌ها قبلاً از فصل 10 استفاده ‌شده بود و سایر کارمندان دولت نیز از این فصل استفاده کردند و در اسفندماه همه کارکنان دولت به‌صورت یکسان از آن استفاده کردند عملاً اثر رتبه‌بندی خنثی شد و ما تلاش می‌کنیم که در لایحه جدید موقعیت مناسب‌تری را برای معلمان فراهم کنیم.

حاجی میرزایی در پاسخ به سؤالی در خصوص شبکه شاد، اظهار کرد: ما با یک پدیده غیرمنتظره‌ای روبه‌رو شدیم باید سریعاً کاری انجام می‌دادیم شاد یک مولود شش‌ماهه است با توجه به تلاش‌هایی که در شش ماه انجام‌شده، این شبکه به بزرگ‌ترین بستر ارائه خدمات مبتنی بر اینترنت در کشور تبدیل‌ شده است. این حجم از کاربران نیازمند زیرساخت‌های قوی‌تری است؛ بنابراین هم وزارت ارتباطات برای تقویت و توسعه زیرساخت‌ها پیگیر است و هم ما پیگیر این موضوع هستیم و کاربران نیز می‌دانند که مشکلات این شبکه روزبه‌روز کمتر می‌شود.

وزیر آموزش ‌و پرورش اضافه کرد: هرکسی از شبکه شاد استفاده کند قطعاً اینترنتش رایگان است و اگر کسی بابت اینترنت شاد پولی پرداخت کند با توجه به شماره‌ای که وزارت ارتباطات اعلام کرده است بلافاصله رسیدگی می‌شود و اگر هزینه‌ای پرداخت ‌شده باشد، بازگشت داده می‌شود.

از سال تحصیلی آینده صفحات کتاب های درسی به بارکد مجهز می شوند

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: وقتی وارد زیست‌بوم جدید شدیم ظرفیت‌های ویژه‌ای ایجاد شد یکی از این ظرفیت‌ها بارکد هست که روی هر یک از صفحات کتاب‌های درسی یک کد قرار می‌گیرد و با قرار گرفتن گوشی روی آن کد کاربران می‌توانند از ارزش‌افزوده بیشتری بهره‌مند شوند، فیلم‌های مناسب تکمیلی را برای آن محتوا دریافت کنند این موضوع به‌صورت آزمایشی و برچسب در برخی مناطق در حال انجام است البته سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اطمینان داده است که همه کتاب‌ها را تا پایان سال به سیستم بارکد مجهز کند.

وی اضافه کرد: هرچند این موضوع از طریق برچسب انجام می‌شود اما سال آینده در درون خود کتاب قرار می‌گیرد.

وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به سؤالی در خصوص تغییر کتب درسی گفت: تغییر کتاب‌های درسی کار پیچیده‌ای است و اگر دقت کافی در این خصوص صورت نگیرد ممکن است خطاهایی اتفاق بیفتد که دارای آثار گسترده‌ای باشد چنانکه بعضاً شاهد این موضوع بوده‌ایم.

وی گفت: وقتی با این تغییرات مواجه شدیم آیین‌نامه‌ای را تدوین و ابلاغ کردیم که اولا فرایند تغییر کتاب‌های درسی را کاملاً نظام‌مند کردیم و دوم تغییراتی در دو سال اخیر صورت گرفته بود که به‌تدریج در جریانش قرار گرفتیم بنابراین گروهی را معین کردیم که همه تغییرات دو سال اخیر را بررسی کنند تا اگر اشکالاتی در آن است اصلاح شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول