اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

شرمن: مذاکره مجدد درباره برجام دشوار خواهد بود

مسئول تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، تأکید کرد که مذاکره مجدد درباره برجام سخت و دشوار خواهد بود.

شرمن: مذاکره مجدد درباره برجام دشوار خواهد بود

به گزارش گروه بین‌‌‌الملل خبرگزاری فارس، «وندی شرمن» مسئول تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) با برنامه «جهان» (The World) شبکه رادیو بین‌المللی «پابلیک » (Public Radio International) تصریح کرد که در دوران ریاست‌جمهوری «جو بایدن»، مذاکره مجدد در خصوص توافق هسته‌ای یک کار دشوار و سخت خواهد بود.

شرایط در مقایسه با ۲۰۱۶ تغییر کرده است، مذاکره مجدد با ایران دشوار است

شرمن در پاسخ به سؤال «ماکرو ورمن» مجری برنامه پابلیک ریدیو اینترنشنال در خصوص احتمال بازگشت مجدد ایالات متحده به برجام با روی کار آمدن بایدن گفت: «در حقیقت، ما در سال ۲۰۱۶ نیستیم، ما در سال ۲۰۲۰ هستیم و تقریباً در آستانه ۲۰۲۱ هستیم. زمان گذشته است. شرایط تغییر کرده است و درحالیکه همپیمانان اروپایی ما و روسیه و چین، توافق (هسته‌ای ایران) را حفظ کرده‌اند، می‌توانم بگویم که در سال گذشته، از هم گسستگی این توافق تاحدودی آغاز شده است».

وی در خصوص کاهش تعهدات برجامی ایران در پی بدعهدی شرکای اروپایی این توافق گفت: «گرچه ایران، گفته است که گام‌‌های برگشت‌پذیر برداشته است، اما با این وجود، ما هنوز در آن جایگاه قرار نداریم. بنابراین (مذاکره مجدد درباره برجام) دشوار و نیازمند تلاش سخت است. فکر می‌کنم که رئیس‌جمهور منتخب (جو) بایدن و تیم وی در وهله اول با گفت‌وگو با شرکای اروپایی ما، با فرانسه، بریتانیای کبیر، آلمان، اتحادیه اروپا و سپس روسیه و چین شروع کنند تا ببینند که بهترین روش پیش‌رو چیست».

ایران قبل از هرگونه مذاکره تمامی شروط و خواسته‌هایش را روی میز خواهد گذاشت

شرمن در ارتباط با واکنش مقام‌های ایرانی به مذاکره مجدد درباره برجام و هزینه‌هایی که ایالات متحده باید برای این مذاکرات بپردازد، گفت: «چیزی که درباره مذاکره‌کنندگان ایرانی می‌دانم این است که آنها بسیار جدی و سخت هستند. آنها قبل از هرگونه مذاکره با دولت جدید، تاجای ممکن خواسته‌های خود را روی میز خواهند گذاشت».

تیم بایدن توانمند است، وظایف دشوار را بخوبی پیش خواهد برد

این دیپلمات سابق آمریکایی در خصوص شرایط ایران برای ورود به هرگونه مذاکره احتمالی با ایالات متحده گفت: «این شیوه مذاکره یک نفر است که تاجای ممکن سعی می‌کند اهرم‌های بیشتری ایجاد کنید بنابراین فکر می‌کنم که رئیس‌جمهور منتخب یک تیم بسیار توانمند و باکفایت برای بررسی این مسئله برگزیند و یکی از چیزهایی که قطعاً با دولت ترامپ متفاوت است، این مسئله است که ما دیپلمات‌هایی در وزارت خارجه خواهیم داشت. ما جایگاههای پنتاگون، سازمانهای توسعه و جامعه اطلاعاتی خود را با افراد باکفایت و توانمند پر خواهیم کرد که به وسیله آن تیمی را در اختیار خواهیم داشت که وظایف بسیار دشوار را انجام خواهد داد».

ترامپ می‌خواهد با تحریم‌ ایران، شرایط را برای بایدن دشوار سازد

این دیپلمات سابق آمریکایی در خصوص اظهارات اخیر مقام‌های دولت ترامپ برای تشدید تحریم‌های ایران افزود: «نکته همینجاست، صراحتاً می‌گویم که دولت ترامپ در تلاش است تا هر اقدام ممکن را انجام دهد تا شرایط برای زمانیکه رئیس‌جمهور منتخب و معاون وی روی کار می‌آیند، دشوار شود».

بسیاری از تحریم‌ها علیه ایران جدید نیستند فقط نام جدید برای آنها گذاشته‌اند

وی با اینحال توضیح داد که تحریم‌های اخیر دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران، چیز جدیدی نیست و در اینباره گفت: « بسیاری از این تحریم‌ها(علیه ایران) دقیقاً مشابه چیزهایی است که از قبل انجام گرفته و تنها نام‌های جدید برای آنها وجود دارد اما تحریم‌های اساسی به نظر من تغییر نخواهد کرد. تحریم‌ها ایران را به میز مذاکرات بازنگردانده است و رفتارهای شرورانه ایران را در خاورمیانه (غرب آسیا) تغییر نداده است».

شرمن در بخشی از گفت‌وگوی خود با اشاره به این موارد در خصوص تلاش بایدن برای مذاکره مجدد با جمهوری اسلامی ایران گفت: «بنابراین دولت بایدن-هریس جایگاهی که در آن قرار داریم را مورد بررسی قرار خواهد داد. رئیس‌جمهور منتخب گفته است که خواستار ورود مجدد به مذاکرات است و اینکه «بهتر بسازد» (اشاره به شعار انتخاباتی بایدن). بنابراین این یک پازل بسیار پیچیده است اما چیزی که می‌دانم این است که تفاوتی که وجود دارد این است که رئیس‌جمهور منتخب یک تیم بسیار توانمند و باکفایت‌تر دور هم جمع خواهد کرد. تیم گذار که معرفی شده است، شامل ۵۰۰ کارشناس توانمند است که می دانند دنبال چه چیزی هستند زیرا همانطور که رئیس‌جمهور منتخب گفته است، این نمودی از قدرت ما نیست. همه از قدرت ما اطلاع دارند. این قدرتی است که نمود پیدا کرده است».

ز زمان آغاز مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، گزارش‌هایی از تمایل بایدن برای بازگشت به برجام منتشر می‌شد و بسیاری از این گزارش‌ها تأکید بر این داشت که این نامزد دموکرات در صورت بازگشت به توافق هسته‌ای نیز فشارها به ایران را کاهش نمی‌دهد.

در یکی از جدیدترین واکنش‌ها به احتمال بازگشت بایدن به برجام، «آموس هاچسن» مشاور ارشد سابق جو بایدن در مصاحبه با یک شبکه صهیونیستی مدعی شد که بازگشت به برجام در اولویت دستور رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد بود و بایدن قصد دارد بلافاصله بعد از در اختیار گرفتن قدرت آن را در زمان کوتاهی پیش ببرد.

وی تأکید کرد که بایدن علیرغم تمایل به بازگشت به برجام به دنبال تغییراتی در برخی بندها مانند زمان انقضای برجام نیز است. (جزئیات بیشتر)

خبرنگار: سیدمیثم یعقوبی مقدم

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول