اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

تسهیل نسخه‌نویسی الکترونیک در مراکز درمانی همدان

سرپرست مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان از تسهیل و توسعه نسخه‌نویسی الکترونیک برای مراکز درمانی طرف قرارداد تامین اجتماعی در همدان خبر داد.

تسهیل نسخه‌نویسی الکترونیک در مراکز درمانی همدان

سمیرا نوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اهمیت طرح نسخه الکترونیک و حذف دفترچه‌های درمانی سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: در راستای بهبود کیفیت، افزایش پوشش، سهولت دسترسی و ارتقای خدمات درمانی قابل ارائه به ۴۵ میلیون نفر از بیمه‌شدگان سازمان، طرح نسخ الکترونیک و حذف دفترچه‌های درمانی با توسعه زیرساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم پیاده‌سازی و آمادگی کامل برای این منظور فراهم شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر تمام مطب‌های پزشکی و دندانپزشکی، درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها، فیزیوتراپی‌ها، مراکز تصویربرداری و آزمایشگاه‌ها در صورت آمادگی می‌توانند بدون استفاده از دفترچه درمانی اقدام به نسخه‌نویسی و ارائه خدمات به صورت الکترونیکی نمایند.

سرپرست مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان خاطرنشان کرد: علاوه بر این بیمه‌شدگان می‌توانند برای اطلاع از سوابق بیمه درمانی خود به آدرس eservices.tamim.ir مراجعه کنند و بعد از ثبت نام در سامانه از قسمت «خدمات سلامت الکترونیک ـ پرونده سلامت الکترونیک من» سوابق درمانی خود را مشاهده کنند.

وی اضافه کرد:‌ در این مرحله سوابق از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۹ قابل مشاهده است و به تدریج سوابق قبلی به آن اضافه خواهد شد.

نوری با بیان اینکه پزشکان و دندانپزشکان استان می‌توانند با استفاده از یکی از دو روش مورد نظر مبادرت به نسخه‌نویسی الکترونیک کنند گفت: یکی از شرایط این است که در صورت فاقد سامانه بودن برای نسخه‌نویسی الکترونیک به آدرس ep.tamin.ir مراجعه کنند.

وی گفت: مورد بعدی اینکه اگر از سامانه دیگری غیر از تامین اجتماعی استفاده می‌کنند با درخواست از شرکت توسعه‌دهنده سامانه اطلاعاتی خود برای پیاده‌سازی واسط برنامه‌نویسی کاربردی (API)، نیازی به استفاده از سامانه تامین اجتماعی و ثبت موازی اطلاعات در سامانه‌های تحت مالکیت سازمان ندارد.

وی با اشاره به اینکه تمهیدات و امکانات تسهیل و توسعه نسخه‌نویسی الکترونیک برای پزشکان و دندانپزشکان فراهم شده است خاطرنشان کرد: تسویه ۹۵ درصد کارکرد روزانه پزشک (سهم سازمان) در صورت استفاده از امضای دیجیتال و (80 درصد در صورت عدم استفاده از امضای دیجیتال) به صورت علی‌الحساب بر خط و روزانه از مزایای موجود این طرح است.

سرپرست مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان با بیان اینکه امکان انعقاد قرارداد پزشکان و دندانپزشکان با سازمان به صورت فوری، غیر حضوری و بدون رسیدگی و تشریفات از طریق آدرس ep.tamin.ir فراهم شده است گفت: عدم نیاز به تنظیم صورتحساب ماهیانه برای وصول مطالبات و عدم نیاز به مراجعه حضوری برای تحویل نسخ و صورتحساب‌ها از دیگر مزایای استفاده از سامانه الکترونیک است.

وی به امکان رویت تداخلات دارویی با استفاده از طرح نسخ الکترونیک اشاره کرد و گفت: اخذ وام کمک‌هزینه خرید تجهیزات از بانک رفاه کارگران بدون نیاز به ضامن و بدون مراجعه حضوری از دیگر مزایای بهره‌مندی از سامانه نسخ الکترونیک است.

نوری خطاب به داروسازان و مسوولان داروخانه‌های استان بیان کرد:  از این به بعد می‌توانند با استفاده از یکی از دو روش مورد نظر نسخه الکترونیک پزشکان و دندانپزشکان را به صورت برخط دریافت و نسبت به تحویل دارو به بیمه‌شدگان اقدام کنند.

وی به استفاده از سامانه نسخ الکترونیک سازمان به آدرس darman.tamin.ir اشاره کرد و گفت: دومین روش بهره‌گیری از سامانه فعلی مورد استفاده خود، صرفاً با متصل کردن آن، به سامانه این سازمان از طریق واسطه‌های برنامه نویسی کاربردی(API) ارائه شده توسط سازمان است.

سرپرست مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان عنوان کرد: در روش دوم داروخانه‌ها با پیاده‌سازی واسطه برنامه‌نویسی کاربردی(API) در سامانه خود از طریق شرکت توسعه‌دهنده آن سامانه، نیازی به ثبت اطلاعات در سامانه‌های تحت مالکیت سازمان نخواهند داشت.

وی با اشاره به مزایای استفاده از این طرح گفت: استحقاق‌سنجی برخط و حذف کسور از صورتحساب داروخانه، سهولت دریافت دارو و خدمات از چند مرکز، عدم نیاز به تنظیم و ارائه صورتحساب ماهیانه و عدم نیاز به مراجعه برای تحویل نسخ و صورتحساب‌ها مورد توجه است.

نوری به امکان اعمال قواعد بیمه‌ای همزمان با ثبت نسخه کاغذی همانند نسخ الکترونیک در سامانه تحت مالکیت داروخانه در این طرح اشاره کرد و افزود: کاهش مشکلات نسخه‌خوانی و امکان ارجاع نسخه ناخوانا به پزشک در واقع کاهش خطا در این طرح وجود دارد.

وی تصریح کرد: پرداخت ۳۰ درصد مطالبات روزانه داروخانه به صورت علی‌الحساب و برخط  که در آینده نزدیک این رقم به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت، مدنظر بوده است.

سرپرست مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان با اشاره به فعالیت مراکز درمانی و پاراکلینیکی استان اظهار کرد: به اطلاع درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، فیزیوتراپی‌ها و مراکز تصویربرداری می‌رسد که در راستای بهبود کیفیت و افزایش پوشش، سهوت دسترسی و ارتقای خدمات درمانی قابل ارائه به بیمه شدگان تامین تامین اجتماعی طرح نسخ الکترونیک و حذف دفترچه‌های درمانی با تجهیز کامل سخت‌افزاری، افزایش پهنای باند، اینترنت و اینترانت و تهیه نرم افزارها و واسطه‌ای نرم‌افزاری لازم پیاده‌سازی و امکان ارائه خدمات درمانی به صورت الکترونیک فراهم است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، فیزیوتراپی‌ها، مراکز تصویربرداری‌ می‌توانند با استفاده از یکی دو روش مورد نظر نسخه الکترونیک پزشکان و دندانپزشکان را به صورت برخط دریافت و بر آن اساس ارائه خدمت کنند.

نوری به استفاده از سامانه طراحی شده برای نسخه‌نویسی درمانگاه‌ها به آدرس ep.tamin.ir و سامانه طراحی شده برای نسخه‌پیچی درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، فیزیوتراپی‌ها و مراکز تصویربرداری به آدرس darman.tamin.ir اشاره کرد و گفت: استفاده مراکز درمانگاهی و پاراکلینیکی از سامانه‌های مورد استفاده خود، صرفاً با اتصال به سامانه سازمان از طریق واسطه‌ای برنامه نویسی کاربردی(API) ارائه شده توسط سازمان مورد توجه است.

وی خاطرنشان کرد: در روش دوم با پیاده‌سازی واسط برنامه‌نویسی کاربردی (API) در سامانه خود از طریق شرکت توسعه دهنده آن سامانه، نیازی به ثبت موازی اطلاعات در سامانه تحت مالکیت سازمان نخواهد بود.

سرپرست مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان به مزایای استفاده از این طرح اشاره کرد و گفت: استحقاق‌سنجی برخط و حذف کسور از صورتحساب مراکز، عدم نیاز به تنظیم و ارائه صورتحساب ماهیانه و عدم نیاز به مراجعه برای تحویل نسخ و صورتحساب‌ها،کاهش مشکلات نسخه‌خوانی و امکان ارجاع مستقیم نسخه ناخوانا به پزشک در واقع کاهش خطا از امکانات طرح نسخ الکترونیک است.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول