اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

جریان غربزده جلوی یک سینمای طبیعی را در ایران گرفته است/ قاسم سلیمانی‌ها چرا به قاب سینما راه پیدا نمی‌کنند؟

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب با انتقاد از اینکه قاسم سلیمانی‌ها چرا به قاب سینما راه پیدا نمی‌کنند، گفت: جریان غربزده تلاش می‌کند جلوی یک سینمای طبیعی را در ایران بگیرد.

جریان غربزده جلوی یک سینمای طبیعی را در ایران گرفته است/ قاسم سلیمانی‌ها چرا به قاب سینما راه پیدا نمی‌کنند؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، برنامه نقد سینمای شبکه پنج گفت‌وگویی ویدئویی با وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

سینمای ایران به برکت انقلاب اسلامی از رشد بسیار خوبی بهره‌مند شده

- در دهه ۶۰ یک سینمای سخیف ضعیف نحیفی که از دوران شاهنشاهی مانده بود را تحویل گرفته بودیم که هیچ افتخاری نداشت، هیچ قله جدی  در  آن وجود نداشت، با وقوع انقلاب اسلامی؛  متن سینما اهمیت پیدا کرد و در سینمای بعد از انقلاب ، به دلیل حذف یک سری عناصر از سینما که متن را کمرنگ  و حاشیه را پررنگ می‌کرد؛  استانداردهای فنی، روز به روز رشد پیدا کرد.

- سینمای ایران به یُمن انقلاب و به برکت انقلاب اسلامی از رشد بسیار خوبی بهره‌مند شده که در دوران ستمشاهی از یک دهم این هم برخوردار نبود.

جزو منتقدان سانسور در سینمای ایران هستم

- بنده جزو منتقدان سانسور در سینمای ایران هستم و معتقدم سینمای ایران دارد بسیاری از ژانرها را و بسیاری از تم‌ها را سانسور می‌کند و این یک جریان ضد سینما است.

- شما می‌بینید یک شخصی مثل اولیور استون وقتی که وارد ایران می‌شود در چهلمین سالگرد انقلاب ایران، او نه حزب‌اللهی است، نه دلش برای آرمان‌های شهدا می‌سوزد، نه موضع ایدئولوژیک دارد ولی او هم وقتی با سینمای کشور ما مواجه می‌شود دچار بهت می‌َشود وبا حیرت با سینماگران ایران یک سوال را در میان می‌گذارد و می‌گوید که چرا شما از سینما برای روایت انقلاب خودتان استفاده نکردید؟

- این پرسش، پرسش مهمی است که حرفه‌ای‌ترین آدم‌های سینمای جهان در برابر سینمای ما قرار داده اند و نمی‌َشود ازاین پرسش فرار کرد و باید پاسخی برایش تهیه کرد.

- خوشبختانه سینمای دهه ۹۰ بحمدالله سینمای عبور از سینمای سانسور است. 

جریان غربزده تلاش می‌کند جلوی یک سینمای طبیعی را در ایران بگیرد

- جریان روشنفکری یا جریان غربزده در طی دهه‌ها تلاش کرده که بایکوت بکند، تلاش کرده که سانسور کند. تلاش کرده که جلوی یک سینمای طبیعی را در ایران بگیرد.

- سینما در ایران اگر طبیعی باشد، به شکل طبیعی رفتار بکند قاعدتا مضامین دراماتیک و بسیار جذاب سینمایی که در این جامعه وجود دارد باید خیلی پیش از اینها به قاب سینما راه پیدا می‌کرد ولی رویکرد گلخانه‌ای به سینما و فضای پیرامونی که بر سینمای ایران سایه انداخته که نمی‌شود صرفا یک فرد و دو فرد را مقصر دانست.

- در این  فضاسازی؛  یک سمتش جشنواره‌های خارجی هستند، یک سمتش تریبون‌های داخلی جریان روشنفکری و غربزده هستند، اینها تلاش می‌کنند که سینما در ایران سینما نباشد.

ظرفیت‌های سینمایی ایران کم‌نظیر است

- ظرفیت‌های ایران چه از لحاظ جغرافیایی، چه از لحاظ تاریخی، چه از لحاظ فرهنگی، چه از لحاظ قهرمان‌هایی که ما در همین چند دهه اخیر داشتیم اگر نگوییم بی‌نظیر است قطعا کم‌نظیر است.

- جریان‌هایی که با نگاه سیاسی، با نگاه ایدئولوژیک از سینما توقع دارند که در خدمت منافع ملی نباشد، قاعدتا با نعل وارونه زدن تلاش می‌کنند که نسل نویی هم که وارد این سینما می‌خواهد بشود حتی الامکان به سمت این همه ظرفیت دراماتیک و تصویری که در ایران وجود دارد نروند.

غربزده‌های ما حتی حاضر نیستند مثل غرب عمل بکنند

- در ایران متاسفانه غربزده‌های ما حتی حاضر نیستند مثل غرب عمل بکنند و یک الگوی درست سینما را که در آنجا در  پارادایم خودشان شکل گرفته؛ تحلیل کنند و به همین خاطر شما می‌بینید که هر کسی هم بخواهد یک انتقاد اساسی بکند حتی اگر اولیور استون باشد بلافاصله رمی می‌شود.

- شما می‌دانید اولیور استون آن روزی که در سینما فلسطین تهران، در جمع سینماگران این سوال را مطرح کرد مورد هجوم یکسری از آقایان قرار گرفت که تو سینما نمی‌فهمی! تو داری سیاسی حرف می‌زنی!  به اولیور استون گفتند تو سینما نمی‌فهمی. این مشکلی است که ما الان در سینمای کشور داریم.

- شما می‌بینید خانم دوویکتور در فرانسه، در سوربون کتاب می‌نویسد یک بخش عمده از چند صد صفحه کتابش را اختصاص می‌دهد به تجربه روایت فتح آوینی ولی در ایران جریان روشنفکری، جریان غرب‌زده که خیلی هم ادعایش می‌شود حتی حاضر نیست اعتنا بکند به آوینی، می‌گوید اصلا من آوینی را فیلمساز نمی‌شناسم، او یک تبلیغ‌گر است، او یک عامل پروپاگاندا است.

قاسم سلیمانی‌ها چرا به قاب سینما راه پیدا نمی‌کنند؟

- قاسم سلیمانی نه به عنوان یک ایرانی، نه به عنوان یک مسلمان،‌ نه به عنوان یک مجاهد، فقط به عنوان یک قهرمان دراماتیک آیا قابلیت این را دارد که به سینمای ایران راه پیدا کند یا نه؟

- قاسم سلیمانی یکی است. ده‌ها نفر مشابه او قبل از او بودند. اینها چرا راه پیدا نمی‌کنند به قاب سینمای ایران؟ به خاطر اینکه اتفاقا همان جریانی که دیگران را متهم می‌کند به سلب و سانسور، خودش بزرگترین سانسورچی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول