اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

آغاز هفته خوش یُمن برای سهامداران/ قیمت هر سهم شپنا به 5 ماه قبل رسید

هفته پایانی آبان ماه برای دلار و طلا همراه با کاهش قیمت و برای سهامداران بورس خوش‌یمن بود.

آغاز هفته خوش یُمن برای سهامداران/ قیمت هر سهم شپنا به 5 ماه قبل رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هفته پایانی آبان ماه برای دلار و طلا همراه با کاهش قیمت و برای سهامداران بورس خوش‌یمن بود.

دلار در صرافی ملی که در آخرین به‌روزرسانی، ظهر امروز ۲۶ هزار و ۴۸۰ تومان فروخته شد، صبح شنبه با قیمت ۲۶ هزار و ۸۵۰ تومان آغاز به کار کرده بود، طلا نیز شرایط مشابهی داشت و قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید از ۱۳ میلیون به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

در بازار سرمایه اما طی دو روز شاخص کل بورس با ۳ درصد رشد همراه شد، ارزش معاملات خرد امروز بازار بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل حدود ۲ و نسبت به یکشنبه هفته قبل ۷ برابر بیشتر بود.

 

رشد صف‌های خرید

روز شنبه ۲۴ آبان ماه؛ بازار با یک خبر خوب آغاز به کار کرد، خبری که از سوی معاون نظارت بانک مرکزی اعلام شد: در ابتدای سال که منابع بانک‌ها مصرف نشده بود، نرخ سود بین بانکی حتی به زیر ۱۰ درصد رسیده بود، اما الان نرخ سود بین بانکی حدود ۲۲ درصد است. روند نزولی نرخ سود بین بانکی شروع شده و به زیر ۲۲ درصد می‌رسد و به نظر ظرف حداکثر ۲ هفته این نرخ سود به ۲۰ درصد می‌رسد.

یک تغییر جدید دیگر نیز در معاملات بورس از روز گذشته اتفاق افتاد و پیش گشایش از ۳۰ دقیقه به ۱۵ دقیقه کاهش پیدا کرد، در نخستین پیش گشایش ۱۵ دقیقه‌ای فعالان بازار را امیدوار کرد و از همان ابتدا حدود یک‌سوم نمادهای بورسی در سقف قیمتی سفارش گیری شدند.

تا ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه شاخص کل بورس پس از رشد ۱۸ هزار و ۶۱۰ واحدی (۱.۵ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۲۳۹ هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۰.۵ درصدی مواجه شد؛ حقیقی‌ها تا ساعت مورد اشاره رقمی در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به بازار وارد کردند و نمادهای خودرو، فولاد و وساپا در گروه پرتراکنش‌ترین‌های بورس قرار گرفتند.

شنبه گروه فلزات اساسی به رهبری فولاد مبارکه و ذوب‌آهن یک دست سبزرنگ بود، اتفاقی که در دو ماه گذشته بی‌سابقه بود؛ همچنین گروه‌های شیمیایی، بانکی و پالایشی با اقبال خریداران روبرو شدند، گروه رایانه هم مورد توجه بود و اکثراً صف خرید بودند، سیمانی‌ها از جمله سیمان اصفهان هم روز سبزی را پشت شر گذاشتند.

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت در اولین روز معاملاتی هفته جاری با رشد همراه بود و در مقایسه با چهارشنبه (۲۱ آبان ماه)، ۳ درصد (۲۸۵ هزار تومان) افزایش یافت. ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۹ میلیون و ۷۲۷ هزار تومان و ۱۸ میلیون و ۳۲۱ هزار تومان رسید.

 

بازگشایی شپنا پس از ۱۰ روز 

روز یکشنبه ۲۵ آبان ماه؛ متأثر روز قبل شرایط بازار در پیش گشایش مناسب بود اما در پس از یک صعود ۲۰ هزار واحدی در یک ساعت ابتدایی به مرور کفه عرضه بر تقاضا سنگینی کرد تا از رشد بیشتر شاخص جلوگیری شود، برخی از فعالان بازار عرضه ناگهانی و همزمان حقوقی‌ها در چند نماد بزرگ را عامل اصلی فشار عرضه امروز می‌دانند.

نماد پالایشگاه نفت اصفهان که از ۱۴ آبان متوقف شده بود امروز بازگشایی شد، شپنا در گشایش ابتدایی با افت ۶.۶ درصدی قیمت مواجه شد اما در ادامه تقاضا برای سهام این شرکت افزایش یافت تا قیمت پایانی با حدود ۲ درصد کاهش به ۱۳۲۱ تومان برسد.

پالایشگاه نفت اصفهان از ابتدای سال فراز و نشیب زیادی را در بورس تجربه کرده، هر سهم شپنا فروردین امسال بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان معامله می‌شد، این عدد در اردیبهشت ۲ برابر شد و صف‌های خرید پی در پی در خرداد و تیر ماه نیز ادامه داشت تا این که در هفته اول مرداد ماه به نزدیکی ۵۰۰۰ تومان هم رسید، اما پس از این زمان ریزش سهم آغاز شد و تا به امروز قیمت هر سهم با قیمت ۱۳ خرداد ماه برابری می‌کند.

در پایان روز یکشنبه شاخص کل با افزایش حدود ۱۰ هزار واحدی یک میلیون و ۲۵۷ هزار واحد رسید، بیشترین تأثیر در این رشد را پس از صنایع مس ایران، فولاد مبارکه داشت. 

 

عرضه سهام عدالت تا اطلاع ثانوی متوقف شد

یکی از دلایل عرضه شدن صف‌های خرید روز یکشنبه شائبه فروش سهام عدالت عنوان شد، اما یک منبع آگاه در شرکت بورس اعلام کرد روز گذشته و امروز اجازه داده نشد سهام عدالت معامله شود تا روند بازار بهبود یابد، به هیچ عنوان اجازه عرضه خرد در بازار داده نمی‌شود و عرضه بلوکی نیز تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد بود.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ج۱۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول