اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

تدابیر جدید وزارت بهداشت برای مدیریت کرونا/ بیماریابی پویا و غربالگری افراد نزدیک به بیمار

وزیر بهداشت تدابیر جدید این وزارتخانه برای شناسایی و دنبال کردن بیماران مبتلا به کرونا را تشریح کرد.

تدابیر جدید وزارت بهداشت برای مدیریت کرونا/ بیماریابی پویا و غربالگری افراد نزدیک به بیمار

به گزارش  خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان هلال‌احمر در راستای مدیریت و مقابله با شیوع بیماری کرونا در کشور اظهار داشت: یکی از دلایلی که ما وارد موج‌های دوم و سوم کرونا شدیم، ساده‌انگاری و بی‌توجهی به این بیماری بود.

وی افزود: در جلسه‌ای که با رهبر معظم انقلاب داشتیم، ایشان تکالیف جدیدی را برعهده دستگاه‌های مسئول گذاشتند که شامل سرفصل‌هایی نو و مبارک بود. 

وی خاطرنشان کرد: تشکیل قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا از اقدامات خوبی بود که با پیشنهاد رهبر معظم انقلاب انجام شد به طوری که تا قبل از تشکیل قرارگاه مصوبات ما به طور کامل اجرایی نمی‌شد و یک بال مدیریت کرونا در اختیار ما نبود و با یک بال بسته و شکسته مواجه بودیم که با تشکیل قرارگاه، روند اجرای مصوبات سامان یافت.

وی خاطرنشان کرد: تکلیف دومی که مقام معظم رهبری به عهده ما گذاشتند، تعیین مصادیق مقابله با کرونا بود و این حرکت باعث شد تا با همکاری وزارت کشور، مجموع پروتکل‌های مقابله با بیماری تدوین شد که مورد تأئید رئیس‌جمهور قرار گرفت.

نمکی با اشاره به دیر اجرا شدن مصوبات ستاد کرونا اظهار داشت: یکی از دلایل دیر اجرا شدن این مصوبات، فراهم نبودن مقدمات اجرایی آن بود، لذا اجرای آن به اول آذرماه موکول شد و ما هم ترجیح دادیم به جای اینکه اقداماتی را با عجله و نیم‌بند اجرا کنیم، کمی دیرتر و به طور کامل اجرای آن را انجام دهیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر این بسته مقابله با کرونا به طور کامل اجرایی نشود، تنها با اعمال محدودیت‌ها نمی‌توانیم جلوی پیشرفت این بیماری را بگیریم لذا در همین راستا طرح تشدید غربالگری و پیگیری افراد مشکوک به کرونا را در دستورکار قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه در اوایل شروع بحران کرونا تعداد تست‌های تشخیصی روزانه از 12 هزار عدد به 28 هزار عدد رسید و 78 میلیون ایرانی در این طرح غربالگری شدند اظهار داشت: خوشبختانه در مرحله بعدی نیز ما توانستیم 34 میلیون نفر دیگر را غربالگری کنیم و در مدت زمان کمتر از 60 روز میزان ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی را به 20 درصد برسانیم و آمار مرگ و میر در کشورمان نیز به زیر چهل نفر برسد که این موضوع یک رکورد تاریخی ملی برای ایران عزیز است. 

وزیر بهداشت در توضیح اجرای طرح جدید توضیح داد: امروز به دنبال آن هستیم که روش‌های گذشته را با شدت بیشتری دنبال کنیم و با استفاده از امکانات و تجربه‌ایی که کسب کردیم باید در اجرای دقیق پروتکل‌ها بیش از پیش نظارت داشته باشیم.

وی ادامه داد: از این پس بیماریابی زودرس را اجرایی خواهیم کرد و تست‌های روزانه را که اکنون به 40 هزار عدد رسیده با تولید کیت‌های داخلی و وارد کردن کیت‌های کره‌ای به 100 هزار هدف خواهد رسید. به طوری که با این روش می‌توانیم در مدت زمان بیست دقیقه تست را انجام دهیم و تکلیف بیمار مشکوک به کرونا را مشخص کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از این تست‌ها برای رانندگان وسایل حمل ونقل عمومی، پرسنل دستگاه‌های دولتی، افراد دارای ریسک بالا و مشکوک و همچنین برای کنترل ورودی‌های کشور استفاده خواهد شد و به دنبال این هستیم که از حداقل 10 نفر از نزدیکان هر کیس مثبت، تست کرونا بگیریم.

وی ادامه داد: اما مرحله بعدی پس از شناسایی بیماران، موضوع قرنطینه است که با کمک وزارت ارتباطات به سامانه‌ای مجهز شدیم که افراد مشکوک را دنبال کنیم.

وی گفت: همچنین با کمک وزیر گردشگری هتل‌ها و محل‌هایی را برای نگهداری افرادی که بضاعت مالی مناسبی ندارند یا شرایط قرنطینه ماندن در منزل را ندارند، درنظر گرفته‌ایم که در این طرح جدید از آنها استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول