اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

قطع خودسرانه «انسولین» باعث مرگ بیمار دیابتی می‌شود

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان گفت: قطع انسولین در دیابت نوع یک یا در دیابت کودکان که گاهی به طمع کنترل قند با داروهای خوراکی ضد دیابت یا فراورده‌های گیاهی انجام می‌شود، می‌تواند به کمای دیابتی منجر شود و گاهی اوقات مرگبار بوده است.

قطع خودسرانه «انسولین» باعث مرگ بیمار دیابتی می‌شود

 فهیمه سهیلی پور، فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «دیابت نوع یک و دو در کودکان چه تفاوتی دارد و ابتلای به آن چه مخاطراتی برای کودکان به دنبال دارد؟»،‌اظهار داشت:‌ بیماری دیابت در روزگار ما تبدیل به یک بیماری شایع شده و همه ما، کم و بیش در اطراف خودمان یک بیمار دیابتی را می‌شناسیم.

وی ادامه داد: البته نکته بسیار مهم در این خصوص آن است که دو نوع اصلی از بیماری دیابت داریم و نباید آنها را با یکدیگر اشتباه بگیریم.
 
فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان افزود: کودکان دیابتی، عموما مبتلا به دیابت نوع یک می‌شوند. در این شکل از بیماری دیابت، بدن انسان توان تولید انسولین را از دست می‌دهد؛ بنابراین دریافت انسولین برای افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع 1 ضروری است و درمان آنها بر اساس تزریق مقدار مناسب از انسولین برنامه ریزی می‌شود.
 
سهیلی پور متذکر شد: برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 داستان به شکل دیگری است. بدن افراد مبتلا به دیابت نوع 2، انسولین می‌سازد اما اولا مقدار آن کافی نیست و دوم اینکه سلول‌ها امکان استفاده از آن را ندارند.

وی بیان داشت: به همین دلیل، درمان‌های متنوعی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع دو درنظر گرفته می‌شود. اکثر مبتلایان به دیابت نوع 2، قرص مصرف می‌کنند تا بدن را به تولید انسولین و یا استفاده بهتر از انسولین موجود وادار سازند.

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان تصریح کرد: در مرحله بعد در صورتی که این تلاش‌ها موثر نشود و بیماری پیشرفت کند، ممکن است چاره‌ای جز تزریق انسولین نباشد. بنابراین باید مراقب باشیم و بدون نظر پزشک، درمان‌های هریک از انواع دیابت را برای دیگران توصیه نکنیم.

سهیلی پور یادآور شد: قطع انسولین در دیابت نوع یک یا دیابت کودکان که گاهی به توصیه افراد ناآگاه و به طمع کنترل قند با داروهای خوراکی ضد دیابت یا فراورده‌های گیاهی انجام می‌شود، می‌تواند به کمای دیابتی منجر شود که گاهی اوقات مرگبار بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول