اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

رهبر دوم القاعده چرا باید در تهران کشته شود؟!/ نحوه قتل المصری چه خبر امنیتی داغی را دوباره تایید می‌کند؟

سوال اساسی این است که رابطه ایران در حال حاضر با القاعده چگونه است؟ جواب این سوال به یک تدبیر امنیتی مرسوم در جهان برمی‌گردد.

رهبر دوم القاعده چرا باید در تهران کشته شود؟!/ نحوه قتل المصری چه خبر امنیتی داغی را دوباره تایید می‌کند؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، مهدی جهانتیغی یادداشتی در جهان‌نیوز منتشر کرده است که متن آن در ادامه می‌آید.

دور جدیدی از عملیات رسانه‌ای برای متصل نشان دادن ایران با القاعده توسط رسانه‌های آمریکا آغاز شده است. این طراحی جدید رسانه‌ای توسط نیویورک تایمز آغاز و با ورود آسوشیتدپرس وارد مراحل جدی‌تر شده است. بر اساس ادعاهای این رسانه‌ها، ابو‌محمد المصری مرد شماره دو سازمان تروریستی القاعده و یکی از مغزهای طراح حملات تروریستی ۱۹۹۸ به سفارتخانه‌های آمریکا در آفریقا ۳ ماه پیش در یکی از خیابان‌های تهران توسط کیدون، واحد ویژه سازمان اطلاعات اسرائیل، موساد کشته شده است.

الف: موضوع مرتبط دانستن ایران با گروه‌های تروریستی موضوع جدیدی نیست و خط ثابت رسانه‌های غربی در چند دهه اخیر بوده است. در این میان در ده سال اخیر تلاش ویژه‌ای برای مرتبط نشان دادن القاعده به ایران صورت گرفته است. دلایل این موضوع نیز روشن است؛ آمریکایی‌ها در جهان به عنوان عامل اصلی بوجود آوردن القاعده شناخته می‌شوند و برخی مقامات آمریکایی خود نیز به این موضوع به صراحت اعتراف کرده‌اند.  اما پس از حوادث مشکوک یازده سپتامبر، مقامات آمریکا، القاعده را در راس فهرست دشمنان خود قرار دادند و با استفاده از حربه بزرگنمایی دشمنی با این گروه تروریستی خودساخته، جنگ‌های افغانستان و عراق، ایجاد پایگاه نظامی و جاسوسی متعدد در خاورمیانه، دوشیدن کشورهای عربی، مهار ایران و... را ساماندهی کردند. در چند سال اخیر نیز آنها با پیوند دادن القاعده به ایران تلاش می‌کنند، اقدامات ضدامنیتی و تحریم علیه ایران را بیشتر توجیه کنند. تا قبل از این آمریکایی‌ها با تلاش گسترده‌ رسانه‌ای تلاش کردند که حضور برخی از رهبران القاعده و خانواده‌های آنها در ایران را در افکار عمومی غربی تثبیت کنند. اینک به ظن خود بعد از رسوب این ذهنیت رسانه‌ای در افکار عمومی، اگر قرار است عملیات رسانه ای وارد مرحله دوم خود شود، اینبار کشته شدن یکی از رهبران القاعده در تهران باید تصویر شود.

ب: اما سوال اساسی این است که رابطه ایران در حال حاضر با القاعده چگونه است؟ جواب این سوال به یک تدبیر امنیتی مرسوم در جهان برمی‌گردد و آن اینکه هیچ کشور و سرویس امنیتی در جهان نمی تواند، نسبت به گروه های تروریستی و معارض امنیت خود، بی تفاوت باشد. درباره القاعده سالها تلاش شد که به عنوان قطب مقابل تفکر تفکر جهادی انقلاب اسلامی معرفی شود و یکی از هسته‌های تولید ناامنی برای ایران باشد؛ بنابراین نفوذ در این گروه برای مهار آن توسط ایران موضوع خیلی عجیبی نیست. این نفوذ نیز از جنس مهار است و جلوگیری از اقدامات ضدامنیتی آنها در ایران است ولی رسانه های غربی تلاش می‌کنند این تدابیر را موضوعی از جنس شراکت، همسویی و همکاری‌های تروریستی نشان بدهند.

ج: اما جدای از اینکه المصری کجا کشته شده، هدف آمریکا و اسرائیل از ترور نفر دوم القاعده چیست؟! موضوعی که آمریکایی‌ها می‌خواهند جای بیاندازند این است که آنها به دنبال انتقام از نفر دوم القاعده بوده‌اند ولی شواهدی وجود دارد که می‌گوید، آمریکایی‌ها با توجه به انتشار اخباری مبنی بر وضعیت بد سلامتی الظواهری و ایجاد ابهام در رهبری آینده القاعده؛ عملا تلاش جدیدی را برای حذف رقبای گزینه مطلوب خود برای ریاست و کنترل بیشتر القاعده آغاز کرده‌اند.

د: نیویورک تایمز درباره نحوه ترور المصری در خیابان پاسداران تهران و دلیل اینکه این ترور توسط اسرائیل صورت گرفته، نوشته است: «این کشتار هدفمند توسط دو فرد مسلح با موتورسیکلت با شیوه ترورهای قبلی دانشمندان هسته‌ای ایران به دست اسرائیلی‌ها همخوانی دارد.» در حالیکه در چندماه گذشته تلاش پیچیده‌ای برای ابهام آفرینی در ترور دانشمندان هسته‌ای توسط رسانه‌های وابسته به انگلیس و عربستان صورت گرفته، این استدلال نیویورک تایمز در واقع یک سند و اعتراف بزرگ در اینباره است که دانشمندان هسته‌ای ایران مستقیما توسط سرویس امنیتی اسرائیل به شهادت رسیده‌اند و حواشی بوجود آمده درباره این پرونده‌ها، به اصل واقعیت ماجرا نمی‌تواند ضربه بزند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول