اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

صداهای گوش خراش انفجار خمپاره‌های کرونا در بیمارستان‌های گلستان/ وضعیت فوق قرمز کرونا در مراوه‌تپه

متاسفانه طی 24 ساعت گذشته 11 گلستانی دیگر بر اثر کرونا جان باختند و صداهای گوش خراش انفجار خمپاره‌های کرونا در بیمارستان‌های استان شنیده می‌شود.

صداهای گوش خراش انفجار خمپاره‌های کرونا در بیمارستان‌های گلستان/ وضعیت فوق قرمز کرونا در مراوه‌تپه

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، جلسه کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مقابله با کرونا در استان گلستان عصر امروز با حضور نمایندگان اصحاب رسانه و خبرنگاران فعال در حوزه کرونا و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط برگزار شد.

مسوول واحد مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه شیوع بیماری کویید 19 و ویروس کرونا در استان گلستان با سرعت بالایی همراه شده و شرایط در حال نزدیک شدن به ایام شیوع در زمان اسفندماه سال گذشته است.

علی باقری گفت: متاسفانه شرایط در برخی از شهرستان‌ها به صورت تعجب‌آوری در حال بدتر شدن است و در برخی از شهرها همانند بندرگز ما شاهد قرمز بودن مداوم شرایط هستیم که شرایط بندرگز برای ما به علامت سوال تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه روز گذشته ۹۷ بستری جدید در بیمارستان‌های استان با علامت ویروس کرونا ثبت شده و در شرایطی که در روزهایی ما به یک فوت در روز و حتی بدون فوتی رسیده بودیم در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ نفر دیگر در استان جان خود را با علائم و یا نتایج آزمایشگاهی مثبت کرونا جان باختند.

مسوول واحد مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۷ بیمار سرپایی به مراکز درمانی ما با علامت مشابه کرونا مراجعه کردند که این مراجعات بالا با بستری بالا و در نتیجه افزایش فوتی مواجه خواهد شد.

باقری گفت: باید مردم را به این نقطه تمرکز دهیم که کادر درمان به شدت خسته شده‌اند و بعد از ۹ ماه درگیری مداوم با سختی‌های شرایط مبارزه با این بیماری طبیعی است که یک پرستار در برهه‌های مختلف زمانی با کیفیت عملکرد پایینی همراه خواهد بود و شاید نتواند خدمات با کیفیت را به بیمار ارائه دهد.

وی اضافه کرد: در کل استان گلستان جزء پنج استانی است که بسیار خوب توانسته اوضاع را نسبت به سایر استان‌ها کنترل کند اما بدون شک مسافرت‌ها و برگزاری مراسم‌های تجمعی عامل اصلی شیوع و بدتر شدن شرایط است.

* اتصال 47 بیمار به ونتیلاتور در گلستان

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که ما از اصحاب رسانه و مردم انتظار داریم، معرفی هرچه بیشتر سامانه تلفنی ۳۱۵۰ است.

علی متکی گفت: یکی از مسائلی که شیوع را افزایش می‌دهد مراجعه بی‌مورد به مراکز درمانی است و این سامانه برای همین امر طراحی شده که شهروندان در صورت مشاهده علائم، قبل از مراجعه به مرکز درمانی اطلاعات لازم را کسب کنند.

وی افزود: در حال حاضر ۴۸۱ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۱۰۴ نفر آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که از این تعداد ۴۷ نفر به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند.

* وضعیت فوق قرمز مراوه‌تپه/ صدای گوش خراش تلفات خمپاره‌های کرونا در بیمارستان‌ها

جانشین دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این جلسه با تقدیر از عملکرد رسانه‌ها طی ۹ ماه گذشته در خصوص اطلاع‌رسانی درست در مورد شیوع ویروس کرونا گفت: یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشیم، حفظ و افزایش اعتماد عمومی است.

محمدجواد کبیر تاکید کرد: متاسفانه ساده‌انگاری کرونا بیشترین ضرر را به ما می‌زند و باید این را بدانیم که مدیریت سنتی نمی‌تواند در مقابله با کرونا موثر باشد که خوشبختانه طی ۹ ماه گذشته تحول قابل توجهی در نگرش مدیران به موضوع مبارزه با بیماری ایجاد شده و یک همبستگی و وحدت رویه مثال‌زدنی در استان شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: باید این زنگ خطر را دائم برای مردم و مدیران به صدا رد آوریم که عملا در یک شرایط جنگی قرار گرفتیم که دشمن یعنی همان کرونا روزانه در حال تلفات گرفتن است ما است.

جانشین دانشگاه علوم پزشگی گلستان با شاره به اینکه قدرت سرایط ویروس ۱۰ برابر شده است، گفت: صدای انفجار خمپاره‌های کرونا در بیمارستان‌ها، بخش‌های مراقبت‌های ویژه و اتاق بیماران وصل شده به ونتیلاتور و سردخانه‌های بیمارستان‌ها شنیده می‌شود.

کبیر بیان کرد: یکی از اتفاقات مهمی که در استان گلستان باعث شد وضعیت شیوع در استان نسبت به سایر استان‌ها بهتر باشد، بیماریابی و در دسترس بودن داده‌های آماری سریع و دقیق به لطف اجرای نظام مراقبت سلامت و پرونده‌های الکترونیکی است.

وی اضافه کرد: در شرایطی که در برخی از استان‌ها که امروز با مشکل شیوع بالا روبرو هستند موفق نشدند این دو اصل را به هم اتصال داده و داده‌های آماری مناسب را تهیه کنند و اینجا نیز اهمیت اصل توسعه زیرساخت‌های آماری و نظام ارجاع الکترونیک خود را نمایان می‌کند.

* بیماران بیماری خود را کتمان نکنند

جانشین دانشگاه علوم پزشکی گلستان متذکر شد: نکته بسیار مهمی که امروز باید روی آن تمرکز لازم را داشته باشیم این است، شرایط کشور و استان نباید به سمتی پیش برود که بیمار، بیماری خود را کتمان کند چون با کتمان و پنهان کردن بیماری به طور قطع حداقل جان اطرافیان و اعضای خانواده‌اش در خطر جدی قرار می‌گیرد.

کبیر گفت: کرونا در حال حاضر به یک اپیدمی تبدیل شده و یکی از راه‌های کنترل اپیدمی، شناسایی بیماری، درمان سریع و صحیح و قطع زنجیره انتقال است.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات موجود در عروسی‌ها این است که واقعیت مراسم را برای مهمانان کتمان می‌کنند و می‌گویند یک مراسم خصوصی است و برداشت فرد دعوت شده از مراسم خصوصی یک مراسمی با حداکثر ۵۰ نفر جمعیت است اما وقتی در مراسم حاضر می‌شود با جمعیت چند صد نفری مواجه شده و در عمل در گرداب خطر وارد شده است.

 جانشین دانشگاه علوم پزشکی گلستان تصریح کرد: وضعیت شیوع کرونا در شهرستان مراوه‌تپه فوق قرمز است اما متاسفانه در بازدیدی که از این شهرستان داشتم با چندین کاروان عروسی مواجه شدم که جای تاسف دارد.

گفتنی است، در این جلسه نیازهای رسانه‌ای با شرایط پیش‌روی شیوع ویروس کرونا در استان گلستان و نیازمندی‌های کاربردی رسانه‌ها در حوزه تولید محتوا و اطلاع‌‌رسانی بررسی و مقرر شد با نظم‌دهی بهتر به جلسات کمیته و اعلام نیاز دانشگاه علوم پزشکی گلستان در آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در موضوع شیوع ویروس کرونا اقدامات رسانه‌ای لازم در دستور کار ویژه‌تر رسانه‌های استان طی ایام پیش‌رو قرار گیرد.

گفتنی است، در جلسه استانی ستاد مقابله با کرونا، استاندار گلستان ضمن تقدیر از عملکرد خبرگزاری‌ها و خبرنگاران طی 9 ماه گذشته در موضوع اطلاع‌رسانی شیوه ویروس کرونا، از اصحاب رسانه خواست موضوع مقابله با کرونا را در دستور جدی و جهادی روزهای پیش رو قرار دهند.

انتهای پیام/83004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول