اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

قاب مینیاتوری از حماسه آبان اصفهانی‌ها + عکس

حماسه ۲۵ آبان اصفهان در خاطره‌ها ماندگار شده، حتی اگر ۳۸ سال از آن گذشته باشد.

قاب مینیاتوری از حماسه آبان اصفهانی‌ها + عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در پاییز ۱۳۶۱ چند تیپ و لشکر از سپاه و ارتش از جمله لشکر امام حسین(ع) اصفهان مأموریت پیدا کردند تا در منطقه موسیان موسیان و شرهانی، زبیدات، جنوب شرقی دهلران در غرب عین‏‌خوش با اهدافی نظیر آزادسازی ارتفاعات حمرین در جنوب دهلران و دسترسی به امکانات نفتی داخل خاک عراق و شهرک زبیدات عملیات کنند. عملیات دهم آبان آغاز شد و پس از ۴ روز با اسارت ۳۴۰۰ عراقی با موفقیت پایان یافت. اما در این میان، ۳۷۰ نفر‬ از جوانان اصفهانی به درجه رفیع شهادت رسیدند.

چند روز بعد در تاریخ ۲۵ آبان‏ ۱۳۶۱، پیکرهای مطهر ۳۷۰ شهید گلگون‌کفن در میدان امام خمینی ‬اصفهان تشییع شد. موضوعی که بعدها حضرت امام به آن اشاره کرد و درباره آن حماسه تاریخی فرمود: «همین چند روز پیش فقط در شهر اصفهان حدود ۳۷۰ نفر را تشییع کردند، مع‏ذلک همین شهیدداده‌ها و داغ‏دیده‌ها به خدمت خود به اسلام ادامه می‌دهند. ‬در کجای دنیا می‌توانید جایی را مانند استان اصفهان پیدا کنید؟»

 

این حماسه ماندگار در سال ۱۳۸۹ توسط رضا بدرالسماء استاد نگارگری به تابلوی نقاشی تبدیل شد. او این تابلو را در دیدار مردم اصفهان با رهبر انقلاب به ایشان هدیه کرد و معظم‌‌له هم آن را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کردند.

«رضا بدرالسماء» نگارگر ۷۱ ساله اهل اصفهان است، او علاوه بر نگارگری کتاب‌های نفیس شاعران پارسی‌زبان از جمله حافظ، مولانا، خیام، عطار و فردوسی، آثارش را در کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، سنگال، ترکمنستان، مالی، الجزایر، لبنان، آذربایجان، گرجستان، امارات، قزاقستان و ترکیه به نمایش گذاشته است. 

نماد «درخت دوستی» ایران و ژاپن نیز حاصل ذوق این هنرمند است که سال گذشته نودمین سال روابط دو کشور خلق شد. ماه گذشته هم تابلوی «شهدای فاجعه منا» اثر این هنرمند در فرهنگسرای ملل رونمایی شد که به زودی نقاشی دیواری می‌شود. بدرالسماء این تابلو را به رهبر انقلاب اهدا کرد و اکنون در کنار ۶ اثر دیگر این هنرمند چیره‌دست، در موزه حرم مطهر علی‌بن موسی‌الرضا(ع) نگهداری می‌شود.

بدرالسماء اخیراً هم با تابلوی شهید قاسم سلیمانی در چهارمین جشنواره ملی هنری «فانوس» حضور داشت و تندیس جشنواره را کسب کرد. اما جدیدترین آثار این هنرمند خوش‌ذوق، ۲ تابلو با موضوع پیامبر اعظم(ص) است؛ تابلوی «محمد رسول‌الله(ص)» و تابلوی «من پیامبر را دوست دارم» اثر استاد بدرالسماء که برای چاپ تمبر پیشنهاد شده است.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول