اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

گزارش فارس| مادرها خود را در «مامان‌ها» ببینند/ راه‌حل‌های واقعی برای تربیت فرزندان

برنامه تلویزیونی «مامان‌ها» این روزها با محوریت رابطه بین مادر و فرزندی و با موضوع‌های مختلفی از جمله سبک زندگی، دغدغه‌های تربیتی فرزندان و ... از شبکه سه پخش می‌شود.

گزارش فارس| مادرها خود را در «مامان‌ها» ببینند/ راه‌حل‌های واقعی برای تربیت فرزندان

** خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: این روزها برنامه «مامان ها» از شبکه سه سیما پخش می شود. برنامه ای که با تفکری جدید و ایده ای خلاقانه سعی دارد دغدغه ها و معضلات مادرها را در یک دورهمی صمیمانه به تصویر بکشد و از این طریق باری از دوش برخی مادرها در این زمینه کم کند و راه کارهایی نیز برای رفع مشکلاتشان ارائه دهد.

 

«مامان ها» به کارگردانی سعید ابراهیمی، تهیه کنندگی مجتبی حسینی و سردبیری سید میلاد ناظمی هر روز ساعت ۱۸ از شبکه سه سیما پخش می شود.

** برنامه «مامان ها» چند قسمت است؟

تاکنون ۱۴ قسمت از این برنامه بروی آنتن رفته و در این مدت بازخوردهای مثبت و منفی بسیاری روانه سازندگان شده است بازخوردهایی که بیشتر به دلیل  سبک ساختاری این برنامه بوده است و مخاطبی که ذائقه اش با برنامه های دیگر تلویزیونی رقم خورده است، در روزهای ابتدایی به سختی می توانست با این برنامه ارتباط برقرار کند. این برنامه که تا الان حدود ۱۴ قسمت از آن بروی آنتن رفته است، قرار است تا ۵۰ قسمت ادامه داشته باشد.

 ** صحبت درباره معضلات تربیتی مادر و فرزندی در دهه اخیر

فرمت ساختاری برنامه مامان ها به این شکل است که در هر قسمت یکی از معضلات و دغدغه های تربیتی میان مادر و فرزند و سبک زندگی آنها در یک دهه اخیر به عنوان سرفصل همان قسمت انتخاب شده و با حضور مجری و دو سه مادر درباره آن صحبت می شود.

 

 ** مشکلاتی که هر مادری با آنها روبرو است

اگر بخواهیم درباره محتوای این برنامه صحبت کنیم باید بگوئیم هر آنچه شما را در مادری کردن دچار مشکل کرده را می توانید با دیدن و حتی حضور در این برنامه به حداقل برسانید. گاهی ممکن است برخی مادرها در مواجهه با فرزندانشان به این نتیجه برسند که نکند من اشتباه می کنم؟ یا نکند کاری که انجام دادم درست نبود؟ و در آینده فرزندم تاثیر منفی بگذارد؟ همه این موضوع ها سرفصل هایی است که در هر قسمت از برنامه مامان ها با حضور چند مامان و یک مجری درباره شان صحبت می شود. این مامان ها درباره دغدغه ها و ذهنیت هایشان از هر موضوعی تجربه هایی را به اشتراک می گذارند و در پایان به یک جمع بندی می رسند.

 

** ناظمی: تیم پژوهش ما اغلب خودشان مادر بودند

«سید میلاد ناظمی» سردبیر برنامه «مامان ها» در گفت و گو با خبرنگار فارس، درباره محتوای این برنامه گفت: زمانی که محتوا و در واقع نقشه راه کلی هر قسمت معین می‌شد خروجی به تیم پژوهش می‌رسید و آن‌ها کارشان را شروع می‌کردند. تیم پژوهش ما شامل افرادی بود که اکثرا خودشان مادر بودند. این افراد در سه شکل مجزا به پژوهش‌هایی در بخش منابع خارجی، پرسشنامه‌داخلی و پژوهش تحقیقی به پژوهش مشغول می‌شدند.

 

** محتوای هر قسمت از برنامه به چه صورت انتخاب می شود؟

ناظمی ادامه داد: در اتاق فکرها یک نقشه راه کلی از موضوعات را ترسیم می‌کردیم و به شکل کلی می‌دانستیم که هر قسمت باید به چه سمت و سویی برود. این نکته را هم بگویم که هدف قسمت‌های مختلف نسبت به هم فرق دارد. یعنی ما سه دسته موضوع داریم موضوع های همذات پندارانه، انتقادی و آموزشی. موضوع های همذات پندارانه جزو موضوعاتی است که بعضا وجود داشته است اما کسی درباره آن حرفی نمی زده مثل قسمتی که درباره عذاب وجدان مادرها بود یا مثلا حرف زدن از سختی‌های مادری. هدف ما در این قسمت شنیدن حرف‌های صادقانه و به اشتراک گذاشتن تجربیات بود چرا که راه حل بخشی از چالش‌های مادری همین صحبت‌ها و حرف‌ها است چون بعد از این مکالمات است که مادر می‌فهمد که تنها نیست. ما می خواستیم گفت و گو را درباره این مشکل راه را فراگیرتر کنیم و به همین خاطر به این بخش ورود کردیم.

 

** همکاری با اهالی رسانه در برنامه «مامان ها»

وی درباره اینکه آیا در بخش پژوهش تحقیقی از کمک اهالی رسانه و مطبوعات نیز بهره بردید؟ بیان داشت: به خاطر سوابق من و خانم مصطفی‌زاده که ریشه در رسانه‌های مکتوب داریم دوستان زیادی از رسانه‌ها به ماکمک کردند. در کنار این دوستان رسانه‌ای تعدادی از دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مادرهایی که سابقه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه خانواده دارند نیز در بخش پژوهش‌های ما فعالیت جدی داشتند.

 

 ** یک خانه لوکیشن اصلی یا استودیو است

برنامه مامان ها به جای اینکه از فرمت ساختاری برنامه های دیگر پیروی کند، با ایده ای تازه همه تصورات شما را از یک برنامه تلویزیونی تغییر می دهد.  این برنامه در یک خانه ضبط می شود، خانه ای که سالن پذیرایی دارد، اتاق دارد، آشپزخانه، مبلمان و ... را در کنار هم قرار داده است.

ناظمی در این باره گفت: ما از همان ابتدا به دنبال صمیمیت و زندگی ایرانی بودیم. به همین خاطر از خودمان پرسیدیم مامان های ایرانی در کجا دور هم جمع می شوند؟ آنها کافه و استادیوم نمی روند و می‌ماند گزینه‌ای مثل پاساژ، منزل و... به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که دکورمان یک خانه واقعی باشد. حتی ساختمانی که در آنجا دکور زدیم مسقف است و همه وسایل داخل دوربین هم واقعی هستند و بخش قابل توجهی از آن‌ها را بچه‌های تیم از منزلشان آورده‌اند.

 

 ** مجری یا میزبان؟

مجری در این برنامه با مجری هایی که تا به حال دیدید متفاوت است و دنیای دیگری دارد. در مامان ها مجری به عبارتی میزبان این خانه و هدایت کننده بحث ها است، او با مهمان هایش جدل نمی کند و اجازه می دهد هر مامانی نظر خوب یا  بدش را بیان کند و در پایان به جمع بندی برسد.

 ** پوشش مجری و طبعیت از زندگی ایرانی اسلامی

یکی از مواردی که در این برنامه به چشم می آید، پوشش مجری و نوع چیدمان خانه او است. مصطفی زاده در این برنامه چادر رنگی می پوشد همان پوششی که بسیاری از خانم های ایرانی در مهمانی ها استفاده می کنند که برای اولین بار در تلویزیون به نمایش درآمده است.

** مجری ما در اصل یک مامان است!

«منصوره مصطفی زاده» مجری این برنامه تلویزیونی است که سابقه روزنامه نگاری پژوهش و حضور در اتاق فکر این برنامه را نیز داشته است. علاوه بر اینها مصطفی زاده خود یک مادر است و یکی از دلیل های انتخاب و حضورش در این برنامه نیز به همین خاطر است و بهتر می تواند دغدغه های یک مامان را از میان جملاتش متوجه شود.

 

سردبیر برنامه «مامان ها» درباره انتخاب مجری برنامه نیز گفت: اول اینکه خانم مصطفی زاده یک مجری تلویزیونی به عنوان اجرا کننده و شومن نیست. ایشان در حوزه محتوا و ایده پردازی از همان ابتدا همراهمان بودند و خودشان در ساخت این بنا تاثیر مستقیم و زیادی داشتند. فارغ از این‌ها همانطور که اصرار داریم کارشناس ها و مهمان هایمان مادر باشند، دوست داریم مجری هم مادر باشد.

 ** عنوان هایی که تا به حال درباره آنها صحبت شده

از عنوان هایی که در این ۱۴ قسمت درباره آنها صحبت شده است می توان به: عذاب وجدان های مامان ها، مادری در دوران کرونا، آداب تماشا، راهنمای تماشای تلویزیون و کارتن، بی خوابی مامان ها، بعد از مادر شدن زندگی صورتی نمی شود، ویترین حسرت برانگیز اینستاگرام، فریب خوردن از سلبریتی ها و روانشناس ها، مقایسه بچه ها، مامان های قدیم مامان های جدید و ... اشاره کرد.

** چگونگی انتخاب و گزینش مهمان ها

در هر قسمت از برنامه مامان ها چند مامان حضور دارند. مامان هایی که از طریق فراخوان هایی در شبکه های اجتماعی برای حضور در این برنامه ثبت نام کرده و بعد از گزینش های ابتدایی به عنوان مهمان انتخاب شده اند.

 

ناظمی در این باره گفت: مهمان های برنامه مامان‌ها افراد معمولی هستند و طی فراخوان عمومی یا معرفی افراد مختلف جذب شدند. این مادرها در ۴ مرحله گزینش می‌شوند که شامل جلسه حضوری، پرسشنامه تلفنی و... می‌شود. ما در این بخش‌ها مختلف با معیارهای مختلفی  مثل تجربه‌مندی، موضع تربیتی، قدرت کلام، سبک‌زندگی و... افراد را اولویت بندی می‌کنیم.

** دوربین مامان ها به خانه مهمان هم می رود

بخش دیگر از این برنامه ساختار مستند روایی دارد و در آن دوربین مامان ها به داخل خانه مهمان رفته و از تعامل بین مامان و فرزندانش تصاویری ضبط می کنند. این تصاویر در فواصل بین صحبت های مامان ها در استودیو پخش می شود و در معرفی بهتر مامان و فرزندانش به مخاطب کمک می کند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول