اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

نگهداری اجباری معتادان در مراکز بازتوانی ممنوع است

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به شرایط پذیرش معتاد در مراکز فعال بهزیستی استان گفت: پذیرش در مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی معتادین داوطلبانه است و نگهداری اجباری مددجویان به هر شکل و به هر دلیل ممنوع است.

نگهداری اجباری معتادان در مراکز بازتوانی ممنوع است

محمد محمدی قیداری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: بهزیستی درباره پیشگیری از شدت یافتن بیماری اعتیاد در فرد معتاد و جلوگیری از شیوع این بیماری، از طریق مراکز درمان و بازتوانی سرپایی معتادین و مراکزاقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد (معتادین) ارائه خدمات می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به شرایط پذیرش معتاد در مراکز فعال بهزیستی استان گفت: پذیرش در مراکز اقامتی  بهبود و بازتوانی معتادین داوطلبانه است و نگهداری اجباری مددجویان به هر شکل و به هر دلیل ممنوع است و هرگونه اعمال پرخاشگرانه، خشونت آمیز، مصرف یا خرید و فروش مواد یا مبادرت به اعمال منافی عفت توسط هر شخص به هر میزان و به هر شکل در مراکز اقامتی ممنوع بوده و با متخلفین اعم از مددجویان یا کارکنان طبق مقررات برخورد خواهد شد.

محمدی ادامه داد: رویکرد بهبود و بازتوانی در مراکز اقامتی، پرهیز‌مدار است، از همین رو استفاده از هر نوع داروی مخدر یا شبه مخدر ممنوع است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۵ مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی معتادین تحت نظارت بهزیستی در سطح استان گفت: در 6 ماهه نخست سال جاری ۵۲۱ نفر پذیرش شده‌اند.

 مدیرکل بهزیستی استان زنجان افزود: همچنین در حال حاضر یک مرکز تبصره ۲ ماده ۱۶ در استان برای نگهداری اجباری معتادان با دستور قضایی فعال است که در 6 ماهه گذشته ۴۲۵ نفر را پذیرش کرده است.

وی ادامه داد: همچنین مرکز سرپناه شبانه افراد با اختلال مصرف مواد مخدر (شلتر) نیز با نظارت بهزیستی فعال است و در 6 ماهه نخست سال جاری ۳۹۹ پرونده فعال در این مرکز تشکیل داده شده است.

محمدی گفت: در مجموع 187 محیط شهری و روستایی تحت نظارت بهزیستی با هدف پیشگیری از بروز اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی حاصل از آن‌ و براساس نیازهای محله با هدایت یک تسهیل‌گر محلی اجتماع‌محور پیشگیری از اعتیاد در استان زنجان فعال است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان سن پذیرش در مراکز اقامتی و بهبود بازتوانی را ۱۸ تا ۶۰ سال عنوان کرد و گفت: سم‌زدایی در مراکز اقامتی باید زیر نظر پزشک صورت گرفته و تجویز هرنوع دارو به مددجویان مراکز اقامتی صرفاً باید توسط پزشک و مسؤول فنی صورت گرفته و در پرونده مراجع ثبت شود، به همین خاطر استفاده از هر نوع دارو بدون تجویز پزشک ممنوع است.

وی افزود: زنان باردار، افراد زیر 18 سال و بالای 60 سال ابتلا به بیماری‌های شدید جسمانی از قبیل نارسایی و اختلال عملکرد کلیه، کبد، دستگاه گوارش، قلب و عروق- مبتلایان به بیماری‌های مسری و واگیردار و همچنین مبتلایان به بیماری‌های تشنج دهنده نیز در این مراکز پذیرش نمی‌شوند.

محمدی افزود: در نیمه نخست امسال 764 نفر از خدمات تیم امداد رسان در قالب ارائه سوزن و سرنگ رایگان به معتادان تزریقی به منظور پیشگیری از گسترش بیماری‌های خطرناکی مانند ایدز و هپاتیت، ارائه یک وعده غذای گرم و لباس و پوشاک گرم بهره‌مند شدند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه نیاز به ایجاد یک مرکز ماده ۲ تبصره ۱۶ دیگر در سطح استان احساس می‌شود، اضافه کرد: همچنین راه‌اندازی مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد، راه‎اندازی و استقرار برنامه تشخیص هویت از طرح‌ها و برنامه‌های جدید در سال 1399 است.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول