اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

راه‌اندازی بانک اطلاعات مجرمان حرفه‌ای در آذربایجان‌شرقی

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی گفت: به منظور ایجاد بانک اطلاعات مجرمان حرفه‌ای در استان مشخصات کامل و سوابق کیفری مجرمان حرفه ای و سابقه دار استان استخراج، پایش و جمع‌آوری و در بانک‌های اطلاعاتی تمام دستگاه‌های ذی‌ربط به اشتراک گذاشته شده است.

راه‌اندازی بانک اطلاعات مجرمان حرفه‌ای در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، موسی خلیل5  الهی در نوزدهمین نشست سراسری دادستان های عمومی و انقلاب، نظامی و ویژه روحانیت با عنوان «نقش دادستان ها در حفظ امنیت و حقوق عامه و حمایت از تولید» برگزار شد، در خصوص بررسی اهمیت کنترل مجرمین حرفه ای و سابقه دار در ایجاد امنیت اظهار داشت: از جمله علل وقوع و گسترش جریان در جامعه تکرار رفتارهای مجرمانه از سوی مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار است به ویژه در ایامی که در خارج از زندان هستند.

 وی افزود: مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار به لحاظ روحیات و ویژگی خاصی که دارند با رفتار و عملکرد خود و تکرار رفتارهای مجرمانه اسباب اخلال در نظم و امنیت جامعه را فراهم می‌کنند.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: همچنین تکرار رفتارهای مجرمانه توسط این افراد و کمرنگ‌شدن قبح رفتارهای مجرمانه موجب ترغیب و تحریک افراد مستعد به ارتکاب بزه را به بروز رفتارهای مجرمانه می‌کند.

وی بیان کرد: پیشگیری و برخورد مدبرانه با پدیده جرم و تکرار جرائم از جمله مسائل مهم مورد توجه قانونگذار و مسوولان قضایی بوده و در این راستا تشکیلات قضایی استان نیز اقدامات خوبی را انجام داده است.

خلیل‌اللهی با اشاره به منویات آیت‌الله رئیسی مبنی بر پیشگیری و برخورد با جرائم به‌خصوص رصد و کنترل مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار خاطرنشان کرد: در راستای پیشگیری از جرائم ارتکابی توسط مجرمان حرفه‌ای و دارای حالت خطرناک و سلب امکان هرگونه اقدام خطرناک از ناحیه آنها به عنوان یکی از عوامل اخلال در نظم عمومی جامعه و لزوم پایش آنها و اجرایی نمودن دستورالعمل اجرایی و کنترل مجرمان سابقه‌دار دادگستری استان اقدامات شاخصی را انجام داده است.

وی ادامه داد: از اقدامات شاخص انجام شده در این زمینه تشکیل ستاد کنترل مجرمین حرفه‌ای و با سابقه بوده که خوشبختانه جلسات این ستاد در استان به صورت مستمر برگزار شده و مصوبات آن به صورت جدی پیگیری می شود.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: همچنین به منظور ایجاد بانک اطلاعات مجرمان حرفه‌ای در آذربایجان‌شرقی در کنار تشکیل ستاد و تلاش همکاران دستگاه قضایی استان مشخصات کامل و سوابق کیفری یک‌هزار و 524  نفر از مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار استان استخراج، پایش و جمع‌آوری شده و در بانک‌های اطلاعاتی تمام دستگاه‌های ذی‌ربط به اشتراک گذاشته شده است.

وی با اشاره به موضوع صدور دستورات قضایی توسط دادستان‌ها به استناد دستورالعمل اجرایی و کنترل مجرمان سابقه‌دار بیان داشت: موضوع کنترل، دعوت، توجیه، اخذ تعهد از مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار و خطرناک خطاب به مراجع انتظامی به صورت مستمر در طول سال و به‌خصوص در ایام خاص دستوراتی برای پیشگیری از وقوع برخی اتفاقات صادر می‌شود.

انتهای پیام/60025/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول