اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

سی پی؛ طرح سودمند پر حاشیه

در صورت اجرای صحیح و عمل طرفین به مفاد قانونی قرارداد، پارک حاشیه‌ای طرحی سودمند برای مردم و مدیریت شهری خواهد بود.

سی پی؛ طرح سودمند پر حاشیه

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، پارک حاشیه‌ای در خیابان‌ها یا همان cpay طرحی است که از چندین سال گذشته ابتدا در شیراز و سپس در شهرهایی دیگر نظیر تهران، اصفهان و کاشان اجرایی شد، عنوان می‌کند که برای پارک خودروها در برخی از معابر شهری باید هزینه پرداخت کرد.

پارک حاشیه‌ای همانند نامش در این سالها پرحاشیه بوده و حرف های ضدونقیضی در خصوص آن از سوی افراد مختلف به گوش رسیده، طرحی که متولی اجرای آن شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان با برند cpay می باشد.

به منظور بررسی بیشتر میزگردی را با دعوت از نواب قائدی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای کنونی شهر شیراز، مهندس احمدرضا نقیب زاده رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای چهارم شهر شیراز، مجتبی زوربخش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، احمد کلائی دکترای شهرسازی و مدیر شرکت متولی طرح پارک حاشیه ای در شیراز ترتیب داده که علیرغم پیگیری خبرنگار فارس، تنها قائدی و کلائی در روز موعود در دفتر خبرگزاری فارس حاضر شده و به بحث و گفتگو پرداختند و متاسفانه سایرین غیبت را بر حضور ترجیح دادند.

جزئیات قرارداد طرح پارک حاشیه ای در شیراز

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز با بیان اینکه پارک حاشیه ای اذهان بسیاری از شهروندان را معطوف به خود کرده و از خبرگزاری فارس بابت پیگیری این موضوع تشکر می کنم، بیان کرد: امیدوارم که همه رسانه ها منتقد واقعی برای بهبود شرایط جامعه باشند تا مشکلات به صورت واقعی به مسئولین منعکس شود.

وی پیرامون پارک حاشیه ای در شیراز با ذکر اینکه در سال ۱۳۹۴ قرارداد پارک حاشیه ای در شیراز میان شهرداری شیراز و سازمان همیاری شهرداری‌ها منعقد شده است، بیان داشت: ۳۵ معبر طبق مصوبه شورای ترافیک استان و شورای شهر شیراز در قالب قرارداد BOT به سازمان همیاری‌های شهرداری‌ها برای اجرای پارک حاشیه ای واگذار شده است.

نواب قائدی افزود: فاز یک قرارداد، سال ۹۴ به منظور اجرای طرح در ۱۴ معبر، فاز ۲ در سال ۹۵ و اضافه شدن ۸ معبر جدید و در فاز سوم ۱۲ معبر آخر منوط به تعیین تکلیف مالی فازهای یک و دو به معابر قبلی جهت اجرای طرح پارک حاشیه ای به سازمان همیاری‌های شهرداری‌ها واگذار شده است.

به گفته او در انتهای شورای چهارم، این طرح در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای چهارم مورد نقد و بحث قرار گرفته بود و پس از آن نیز در کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای پنجم شهر شیراز، پیگیر مباحث مالی فازهای یک و دو شده اند. 

وی بیان کرد: در همین خصوص اجرای فاز اول در خیابان‌های عفیف آباد، مالی آباد، ستارخان، پاسداران، معدل، اردیبهشت، هدایت، پستچی، فقیهی، هفت تیر، فلسطین، شوریده شیرازی، مشکین فام و سمیه همچنین فاز دوم در خیابان های بعثت، جمالی، نشاط، ارم، رودکی، سعدی، فردوسی، وصال و خیام مطرح شده است.

عضو شورای شهر شیراز پیرامون مدت قرارداد طرح پارک حاشیه ای اظهار کرد: ساعت کاری این طرح از ساعت ۸ تا ۲۲ به جز روزهای تعطیل بوده و مدت قرارداد از یکم آبان ماه ۱۳۹۴ به مدت ۷ سال و هفت ماه یعنی تا یکم فروردین ماه ۱۴۰۲ بوده است.

وی در خصوص هزینه های پارک حاشیه ای طبق قرارداد سال ۹۴ گفت: پارک خودرو در نیم ساعت اول رایگان، ساعت اول ۸۰۰ تومان، ساعت دوم و سوم ۱۰۰۰ تومان، ساعت چهارم ۱۲۰۰ تومان و مازاد بر چهار ساعت هر ساعت ۱۵۰۰ تومان هزینه دریافت می شده است.

پارک حاشیه‌ای؛ طرحی قانونی 

قائدی در مورد ماده قانونی طرح پارک حاشیه ای اظهار داشت: مستند قانونی ما ماده ۱۵ رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۸ اسفند ماه ۱۳۸۹ می باشد که عنوان می کند در شبکه معابر پر ترافیک شهری که برابر مقررات راهنمایی و رانندگی ممنوعیت توقف وجود ندارد، با تصویب شورای عالی ترافیک شهرداری‌های کشور، شهرداری‌ها می توانند برای مدیریت مجاز پارک های حاشیه ای ابزار و وسایل لازم از قبیل پارکومتر یا پارک کارت نصب و برای توقف بیش از نیم ساعت حق توقف مناسبی که به پیشنهاد شورای اسلامی شهرها و تایید وزارت کشور تعیین می شود، طبق مقررات نسبت به اخذ عوارض اقدام نمایند.

وی ادامه داد: در تبصره یک همین ماده آمده که با هماهنگی شورای ترافیک استان ها و شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با تصویب هیئت وزیران، شهرداری ها می توانند پارک حاشیه ای را عملیاتی نمایند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز همچنین بیان کرد: پس پارک حاشیه ای طرحی قانونی می باشد و اینطور نبوده که شورا و شهرداری دوره قبل بر اساس برداشتهای خود اقدام به اجرای این طرح در شیراز کرده باشند.

مطالباتی که از پنج سال گذشته تاکنون وصول نشده است

وی در خصوص مطالبات شهرداری شیراز گفت: بحثی که میان شهرداری و سازمان همیاری ها در ابتدای دوره پنجم شورای شهر شیراز پیش آمد، موضوع پیگیری مطالبات شهرداری بود که باید مطالبات سالهای ۹۵ و ۹۶ را پیگیری می کردیم تا وصول شود.

قائدی با ذکر اینکه هنگام حساب و کتاب برحسب فرمول اولیه دیدیم که جور در نیامده و عدد منفی به دست می آید، عنوان کرد: فرمولی که در قرارداد ابتدایی گنجانده شده بود، هیچ مبنای علمی نداشته و البته فرمولی علمی برای این کار وجود ندارد و شورای دوره قبل با ارزیابی خود، یک فرمول را پیش بینی کرده بودند.

وی با اشاره به توافق انجام شده با سازمان همیاری ها مبنی بر اصلاح فرمول اولیه، بیان داشت: برحسب فرمول ابتدایی یک جای پارک در خیابان عفیف آباد در یک روز ۱۱ هزار و ۷۰۰ ریال درآمد داشته که یک ضریب اهمیتی نسبی به میزان مراجعه مردم به آن داده می شد.

عضو شورای شهر شیراز اضافه کرد: پس از اصلاح فرمول با کسر همه هزینه ها، درآمد شهرداری از اجاره یک جای پارک در خیابان عفیف آباد در سال ۹۵ ، هزار و ۱۳۴ ریال بوده است.

وی تصریح کرد: طی جلسات متعدد در کمیسیون های عمران و حمل و نقل و برنامه و بودجه شورای شهر شیراز این فرمول را تغییر دادیم و کل درآمد شهرداری سالانه در سال ۹۵ و ۹۶ با تغییر فرمول از ۱۸ میلیون تومان به یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

قائدی خاطرنشان کرد: تا اینجا بحث بر سر پرداخت بدهی‌های سازمان همیاری‌ها بود و طبق قراردادهای باید هر سه ماه هزینه به شهرداری به صورت علل الحساب پرداخت و در پایان هر سال تسویه می کردند و چون پرداخت نشده، پرونده در کمیسیون ماده ۳۸ مربوط به رفع اختلاف پیمانکاران و شهرداری می باشد که گفته می شود شهرداری به دلیل تاخیر سازمان همیاری‌ها در پرداخت مطالبات، باید جریمه ۲۴ درصدی دریافت نماید.

وی با بیان اینکه مقرر شده سالهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹ ، کار به صورت حق العمل کاری با سازمان همیاری ها به جلو برود، اظهار کرد: توافق هایی را با سازمان همیاری ها داشته ایم که البته هنوز نهایی نشده بدین صورت که ۵۱ درصد سهم شهرداری و ۴۹ درصد مابقی حق سازمان همیاری ها، از مجموع درآمدهای حق پارک ها معین گردد و دیگر تابع فرمولی خاص نخواهد بود.

قائدی با ذکر اینکه در حق العمل کاری نیز سازمان همیاری ها موظف است هر سه ماه یکبار پرداختی به شهرداری داشته باشد، بیان کرد: توافق حق العمل کاری شهرداری و سازمان همیاری ها هنوز نهایی نشده و منتظر امضای شهردار شیراز می باشد.

نرخی که باید افزایش یابد

وی با اشاره به پایین بودن نرخ پارک حاشیه ای کنونی در شیراز بیان داشت: نرخی  که برای پارک حاشیه ای تعیین می شود باید از پارکینگی که در مجاورت آن وجود دارد، عدد بالاتری بوده که شهروندان برای سفرهای کوتاه از آن استفاده نمایند و برای سفرهای بیش از نیم ساعت از پارکینگ بهره بگیرند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز با بیان اینکه نرخ پارک حاشیه ای را بنا به درخواست استانداری تغییر داده که هنوز اجرایی نشده و شورا نیز اصراری بر اجرا در برهه کنونی ندارد، عنوان کرد: در طرح نرخنامه جدید برای پارک حاشیه ای، خیابان ها به سه دسته الف، ب و ج براساس دسترسی آن خیابان ها به پارکینگ تقسیم بندی می شوند.

به گفته وی، گروه الف معابری است که پارکینگ عمومی دارد مثل خیابان نشاط، پس نرخ گذاری به شکلی بوده که از پارکینگ آنجا کمتر نباشد تا مردم برای پارک در پارکینگ ترغیب شوند، گروه ب خیابان هایی است که پارکینگ بخش خصوصی را داشته همچون خیابان عفیف آباد و نرخ آن از گروه الف کمتر بوده و گروه ج معابری همچون پاسداران که گذری و محله ای برای استفاده مردم می باشد و این عدد کمتر در نظر گرفته شده و پارکینگ نیز در آنجا وجود ندارد.

قائدی تصریح کرد: در صورت اجرای صحیح و عمل طرفین به مفاد قانونی قرارداد، پارک حاشیه ای طرحی سودمند برای مردم و مدیریت شهری خواهد بود.

لزوم گسترش حمل و نقل و پارکینگ عمومی در مراکز شهرها

احمد کلائی با اعلام موافقت نسبت به پارک حاشیه ای در شهرها بیان داشت: در مرکز شیراز، با تقاضاهای بی‌شماری از سفر درون شهری مواجهه هستیم و اگر فضا برای ماشین های شخصی باز گذاشته شود، خیابان های ما کامل قفل می شوند.

وی با اشاره به لزوم اعمال اقدامات ایجابی و سلبی در جهت ورود به خیابان‌های مرکزی شهرها گفت: منظور از اقدامات ایجابی این است که در محدوده مرکز اداری - تجاری شهر، پارکینگ ها و حمل و نقل عمومی به خوبی مستقر باشد.

این استاد دانشگاه در خصوص وضعیت خیابان های شیراز تصریح کرد: در شیراز با معضلی مواجه هستیم که بسیاری از خیابان ها سالها پیش شکل گرفته و تعریف مواردی همچون پارکینگ همچنین حمل و نقل عمومی بسیار هزینه بر بوده و کار درستی نیست زیرا با بزرگتر شدن خیابان ها جز پاره پاره شدن محلات، تقاضا و جاذبه های سفر را افزایش می دهیم.

کلائی پیشنهاد داد: برای عبور و مرور مردم در مرکز شهر می توان از وسائط نقلیه پرظرفیت بهره گرفت.

این استاد دانشگاه افزود: ما زمانی وسیله نقلیه ای به نام سوزولیت در شیراز داشتیم که قادر به جابجایی تعداد زیادی مسافر در شهر بوده در حالی که با حجم و ابعاد کمتر از اتوبوس نیز بود.

وی متذکر شد: باید ورود وسائط نقلیه خصوصی را به هسته مرکزی اداری تجاری شهر مقداری سخت نماییم اما در کنار آن امکاناتی را در اختیار شهروندان قرار دهیم تا از وسائط حمل و نقل عمومی برای تردد در مرکز شهر استفاده نمایند.

این چهره علمی با مثالی از کشورهای اروپایی توضیح داد: در کشورهای اروپایی همچون انگلستان، یک شهروند عادی باید هزینه بسیار زیادی را بپردازد تا بتواند با وسیله شخصی خود به مرکز شهر ورود نماید، تاکسی وسیله نقلیه بسیار گرانی می باشد و پارک حاشیه ای در خیابان های این کشور بسیار پرهزینه هستند اما در عین حال حمل و نقل عمومی پیشرفته و خوبی را برای مردم تدارک دیده‌اند.

کلائی گفت: ما باید هزینه بسیاری از شهروندانی که با وسیله شخصی قصد ورود به خیابان های مرکز شهر را دارند را دریافت کرده و در عوض امکاناتی همچون حمل و نقل عمومی باکیفیت را به سادگی و راحتی در اختیار مردم قرار دهیم.

وی با طرح این سوال که آیا از هزینه ای که شهروندان در زمینه پارک حاشیه ای پرداخت می نمایند، مدیریت شهری نیز منتفع می شود؟ نتیجه گرفت که طبق برآوردها و گفته ها به نظر نمی‌رسد این طرح تاکنون عایدی برای مدیریت شهری شیراز داشته است.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول