اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کاهش 10 هزار نفری عضویت در کتابخانه‌های عمومی کردستان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با اشاره به عضویت 42 هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان گفت: بدلیل شیوع ویروس کرونا در طول سال گذشته با کاهش 10 هزار نفری اعضاء مواجه شده‌ایم که بسیار نگران کننده است.

کاهش 10 هزار نفری عضویت در کتابخانه‌های عمومی کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس ازسنندج، محمد مخدومی پیش از ظهر امروز به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با حضور در محل کتابخانه تخصصی هنر با رئیس و کارکنان حوزه هنری دیدار کرد و اظهار کرد:‌ تلاش‌ها و برنامه‌های بسیار اثرگذار حوزه هنری در بخش فرهنگ و هنر استان قابل تقدیر است.

وی افزود: توجه جدی به برگزاری برنامه‌های پراهمیت و متناسب با ظرفیت‌های فرهنگی وهنری ضمن ارتقای شاخص‌های مورد نظر توانسته است حوزه هنری را به عنوان یک مرجع بسیار مهم در فرهنگ و هنر استان در کانون توجه هنرمندان و مسئولین قرار دهد.

مخدومی ادامه داد: توجه به تمامی جنبه‌های فرهنگی و هنری و تلاش در راستای ارتقای سطح هنر وفرهنگ از ویژگی‌های بارزی است که در فعالیت‌های حوزه هنری کاملا مشهود است.

وی توجه به موضوع کتاب و کتابخوانی را با تأسیس این کتابخانه تخصصی جهت استفاده هنرمندان و پژوهشگران این حوزه بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: بالا بردن سطج دانش و در اختیار قرار دادن منابع مهم بسیار امری پسندیده و قابل ستایش است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با تأکید بر حمایت از این کتابخانه تخصصی و قراردادن آن در فهرست کتابخانه‌های مشارکتی گفت: هم اکنون در استان کردستان 51 باب کتابخانه عمومی و 30 باب کتابخانه مشارکتی مشغول به فعالیت هستند.

وی کمبود اعتبارات را بزرگترین چالش پیش رو در گسترش کتابخانه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: هم اکنون ساخت 7 پروژه در شهرستان های سنندج، کامیاران وقروه بدلیل نبود اعتبار کافی متوقف گردیده است.

کاهش 10 هزار نفری عضویت در کتابخانه‌های عمومی

مخدومی با اشاره به عضویت 42 هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان گفت: بدلیل شیوع ویروس کرونا در طول سال گذشته با کاهش 10 هزار نفری اعضاء مواجه شده‌ایم که بسیار نگران کننده است.

وی از برنامه‌های پیش روی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان متناسب با شرایط روز اشاره کرد و گفت: رایگان کردن عضویت در کتابخانه ها از طریق سامانه www.samanpl.ir ، تجلیل از برگزیدگان و فعالان عرصه کتاب، راه‌اندازی چندین کتابخانه مشارکتی در روستاهای استان، برگزاری مسابقات مجازی کتابخوانی، رونمایی از چندین عنوان کتاب، برگزاری نشست مجازی هفته کتاب و کتابخوانی با حضور نماینده ولی فقیه در استان کردستان و نشست‌های مجازی نقد و بررسی کتب منتشر شده ، نشست های شاهنامه خوانی، نشست‌های مجازی شعر و داستان و ... از جمله این برنامه ها است.

سرانه فضای مطالعه در کردستان 3.1 مترمربع به ازاری هر 100 نفر

مخدومی سرانه فضای مطالعه در استان را 3/1 متر مربع به ازای 100 نفر عنوان کرد و گفت: جایگاه استان در این بخش نسبت به میانگین کشوری پایین است که امیدواریم با حمایت مسئولین استان بتوانیم این شاخص را ارتقاء دهیم.

وی تلاش در جهت نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی خانوادگی را از برنامه‌های مد نظر عنوان کرد و گفت: در این زمینه حوزه هنری می‌تواند با بهره مندی از خلاقیت و تولیدات هنری هنرمندان می‌تواند بسیار ما را کمک کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با قدردانی از همراهی و حمایت‌های همیشگی حوزه هنری از برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان  افزود: ما خود را از حوزه هنری جدا نمی‌دانیم و با تمام توان از توسعه کتابخانه تخصصی هنر با دراختیار قرار دادن منابع و معرفی آن در سامانه های در اختیار و برگزاری برنامه های مشارکتی حمایت خواهیم کرد.

وجود 802 هزار نسخه عنوان کتاب در کتابخانه‌های عمومی

مخدومی گفت: هم اکنون 802 هزار نسخه عنوان کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان وجود دارد که بخشی از آن اختصاص به تولیدات نویسندگان و هنرمندان بومی استان عنوان کرد.

وی گرایش مردم استان به کتاب را خوب عنوان کرد و گفت: براساس مطالعات صورت گرفته گرایش مردم به مطالعه کتابهای ترجمه ای بسیار بالا رفته است.

وی در پایان یکی از چالش‌های پیش رو در عرصه کتاب را تولید آثار فاقد کیفیت لازم عنوان کرد و گفت: متأسفانه در چند سال اخیر بدلیل عدم توجه جدی به سطح محتوای آثار تألیفی شاهد چاپ آثاری بی‌کیفیت از لحاظ محتوا و شکل ظاهری هستیم که ادامه این روند در بلند مدت آسیب بسیاری را به بار خواهد آورد.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول