اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

عباس عبدی: طب سنتی هم نمایش است، پس‌فردا رمل و اسطرلاب می‌آورند!/ سؤال: اصلاح‌طلبان به کرونا علاقه‌مند شده‌اند؟!

به عقیده گروهی از کارشناسان یکی از دلایل اصلی بالا رفتن آمار کرونا در ایران بی توجهی نسبت به طب سنتی و مقاومت کردن در استفاده از داروهای این طب در پروتکل های درمانی بیماران بوده است.

عباس عبدی: طب سنتی هم نمایش است، پس‌فردا رمل و اسطرلاب می‌آورند!/ سؤال: اصلاح‌طلبان به کرونا علاقه‌مند شده‌اند؟!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، عباس عبدی، از تئوریسین‌های جریان اصلاحات، در یادداشتی با عنوان «سیاستی مشابه در جنگ و کرونا» که اخیراً در روزنامه اعتماد منتشر کرده، ضمن انتقاد از نحوه مبارزه با بیماری کرونا و عملکرد سیاست گذاران رسمی گفته است: «علناً حتی چند گام به عقب رفته‌اند و حتی به طب! سنتی و شبه‌علم دخیل بسته‌اند تا با تولید و تجویز چند شربت که هیچ تایید علمی درباره اثر درمانی آنها داده نمی‌شود می‌خواهند غول کرونا را به زمین بزنند و جالب اینکه نابخردانه به کتاب قانون ابن‌سینا متوسل می‌شوند!» عبدی در بخش دیگری با تمسخر و تحقیر از احتمال بکارگیری رمل و اسطرلاب هم سخن به میان آورده است.

انتظار می‌رفت که با توجه به فراگیر شدن استفاده از داروهای طب سنتی، شاهد چنین هجمه ای از سوی غربگرایان باشیم، اما در اینجا به چند نکته اشاره می کنیم:

۱. هنگامی که غربگرایان داخلی از ماه ها پیش به انتخابات آمریکا دخیل بسته و مشغول سیاسی بازی و قلمفرسایی بودند، عده ای از دانشمندان این مرز و بوم مشغول تحقیقات علمی و آزمایشات بالینی داروهای گیاهی بودند.  با رونمایی از داروهای گیاهی مؤثر بر درمان کرونا در روزهای اخیر، تنها بخشی از این تلاش ها به اطلاع عموم مردم رسیده است. ضمن اینکه این داروها از هفت خان رستم گذشته‌اند و از وزارت بهداشت نیز مجوز دریافت کرده اند.

۲. فیتوتراپی (گیاه درمانی) و فیتو فارماکولوژی (داروهای گیاهی) یکی از اصول پذیرفته شده در کشورهای صاحب نام دنیا است. همچنین ادعا شده است که چین هم اکنون طب سوزنی خود را در بیش از ۱۰۰ کشور جهان توسعه داده است. در این روزها نیز این کشور از ظرفیت طب سنتی و بومی خود  در کنار طب رایج برای درمان کرونا استفاده می کند و گزارش های منتشر شده نیز از موفقیت چینی ها در کنترل کرونا  خبر می دهد.

چگونه است که سازمان بهداشت جهانی  - که برای غربگرایان رنگ و لعاب دار و مورد پسند است- سال هاست که طب سنتی را به رسمیت می شناسد و برای آن استراتژی ده ساله از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ تعیین کرده و این برنامه را در سطح دنیا منتشر می کند، اما غربگرایان ما همسو با بعضی شبکه های ماهواره ای، در حال تخریب طب ایرانی اسلامی هستند؟

۳. از آنجایی که یکی از ترفندهای اصلاح طلبان برای به کرسی نشاندن حرف های خود، ایجاد خوف و هراس در دل مردم است، عبدی نیز ضمن مقدمه چینی بیان کرده است که خطر اتمام ذخایر تست کرونا در سه هفته آینده وجود دارد! هر چند برای ما معلوم نیست که این اطلاعات دقیقاً از کجا آمده است، اما این عبارت ها به نوعی شبیه ترساندن مردم از لولوهای موهوم در زمان انتخابات است!

۴. عبدی در بخشی از این یادداشت گفته است: «این چنین رها کردن مردم در برابر کرونا و پرداختن به امور نمایشی شبه‌علم طب سنتی در شأن جامعه و حق مردم ایران نیست».

اما اولاً باید گفت که با تمام انتقاداتی که وجود دارد اتفاقاً مردم در برابر کرونا رها نشده اند، بلکه طی ماه های گذشته در بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور مانند همه جای دنیا، انواع و اقسام داروهای شیمیایی بر روی آنها آزمایش شد.

متأسفانه به گفته مسئولان بهداشت، ایران در زمینه جلب مشارکت بیماران کرونایی - بخوانید موش آزمایشگاهی پنداشتن - برای کارآزمایی بالینی داروهای مورد توصیه سازمان بهداشت جهانی، با اختلاف در رتبه اول دنیا قرار گرفت و در نهایت هم گفته شد که این داروها بی اثر بوده اند. هر چند که گفته نشد چند نفر به دلیل مصرف این داروها فوت کرده اند!

ثانیاً، اتفاقاً به عقیده گروهی از کارشناسان یکی از دلایل اصلی بالا رفتن آمار کرونا در ایران بی توجهی نسبت به طب سنتی و مقاومت کردن در استفاده از داروهای این طب در پروتکل های درمانی بیماران بوده است.

ثالثاً، بهتر است که ما نگاه کاریکاتورگونه و استبدادی به دنیای علم نداشته باشیم و گمان نکنیم که هر آنچه که ما می فهمیم همان هست و جز این نیست.

اگر معتقد باشیم که هر آنچه مرسوم است و هر آنچه ما می بینیم و برداشت می کنیم علم است و بقیه شبه علم است، خود قدم گذاشتن در وادی تحجر و جهل است؛ دقیقاً مثل اینکه در یک اتاق و چهاردیواری محبوس باشیم و وجود اتاق های دیگر در خانه را انکار کنیم! آن هم در مورد علم پزشکی که با توجه به تجربی بودن و مبتنی بودن بر فرضیه ها و حدس ها و گمان ها، درصد آزمون و خطا در آن بسیار بالا است و به همین راحتی نمی توان در مورد یک فرضیه یا دارو نظر داد و مدعی شد که علم همین است و بس!

رابعاً، اگر طب سنتی کارایی نداشت، قطعاً در گذر زمان از بین می رفت. جالب است که یکی از شعارهای فریبنده اصلاح طلبان احترام به دیدگاه مردم و عمل بر اساس خواست آنهاست. وقتی روز به روز شاهد استقبال گسترده مردم در مراجعه به روش های درمانی طب سنتی هستیم و گزارش های فروان مبنی بر نتیجه بخش بودن دارو ها وجود دارد، چگونه می توان نسبت به این موضوع بی تفاوت بود؟  آیا مردم می توانند پنبه در گوش خود فرو کرده و چشمان خود را بر حقایق ببندند؟!

ظاهرا برخی اصلاح طلبان به کرونا علاقه‌مند شده اند؛ چرا که گمان می کنند می توانند برخی اهداف ترسیم شده ذهنی شان نظیر تلاش دائمی برای وحشت افکنی در جامعه و ناامیدسازی مردم را به وسیله اخبار مرتبط با کرونا پیش ببرند و از سوی دیگر در ادامه غرب مداری شان خیال می کنند در این دوران می توانند کینه قدیمی شان از طب سنتی را تجلی ببخشند هرچند که ظاهرا این موضوع در حال تحقق به گونه عکس است.

منبع: جهان نیوز

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول