اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

رشد 148 درصدی واردات محصولات دخانی در شرایط کرونا/ محدودیت ارزی مانع واردات تنباکو نیست؟

واردات محصولات دخانی طی نیمه اول امسال 148 درصد افزایش یافت. این در حالی است که انتظار می‌رفت در کنار محدودیت‌های ارزی کشور، با شیوع کرونا میزان مصرف و واردات این محصولات کاهش یابد.

رشد  148 درصدی واردات محصولات دخانی در شرایط کرونا/ محدودیت ارزی مانع واردات تنباکو نیست؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طی 6 ماهه اول امسال، هزار و 285 تن تنباکو معسل به کشور وارد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 148 درصدی را تجربه کرده است.

این در شرایطی است که با شیوع کرونا، تصمیماتی مبنی بر تعطیلی قلیان‌سراها از ابتدای سال صورت گرفته و نباید زمینه افزایش مصرف تنباکو در کشور فراهم باشد. در عین حال، طبق تصمیم هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و مصوبه مجلس در سال ۹۶ باید تولید و واردات تنباکوی معسل متوقف می شد و حتی در دولت یازدهم، نامه‌ای از سوی معاون وزیر بهداشت وقت تنظیم شد و سازمان مردم نهاد «جمعیت» مجموعه نظارت بر دخانیات کشور نیز خواستار توقف تولید و واردات تنباکوی معسل شدند که تاکنون محقق نشده و همچنان روند واردات و تولید آن ادامه دارد.

در عین حال جای این پرسش جدی وجود دارد که در شرایطی که کشور با محدودیت‌های شدید ارزی مواجه است، چگونه تنباکو به عنوان یکی از کالاهای غیر ضروری و حتی مضر به سلامتی عمومی به راحتی از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود؟

در این مدت صادرات تنباکو سنتی با افت 28 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 45 تن رسید و در مقابل، صادرات تنباکو معسل 97.6 درصد رشد یافت و به 73 تن رسید. طی 6 ماهه امسال 803 تن توتون از کشور صادر شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل افت 13.7 درصدی را داشته است.

در مورد صادرات سیگار نیز باید به رشد 99.7 درصدی طی نیمه اول امسال اشاره کنیم به طوری که در این مدت 71 میلیون نخ سیگار صادر شده است.

در 6 ماهه اول امسال 58 واحد تولید کالای دخانی در زمینه تولید سیگار و تنباکو در کشور فعال بوده اند.

به گزارش فارس برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه ای با عنوان «درخواست کاهش واردات در راستای تقویت صنایع داخلی» خواستار محدودیت واردات محصولات غیرضروری و کاهش ارزبری کالاهای مشابه تولید داخل شده بودند. در عین حال، برخی مخاطبان نیز با ثبت سوژه ای با عنوان «ممنوعیت کشیدن سیگار و قلیان به علت انتقال کرونا» خواستار اعمال محدودیت در این بخش شده بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول