اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

راه‌آهن ایران- افغانستان آذرماه افتتاح می‌شود/ پیشرفت 20 درصدی راه‌آهن برقی اصفهان ـ قم

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آزادراه شرق اصفهان با سرمایه‌گذاری 70 درصدی صندوق بازنشستگی کشوری آماده افتتاح است، گفت: بخش اصفهان تا قم در خط آهن برقی اصفهان ـ تهران 20 درصد پیشرفت دارد.

راه‌آهن ایران- افغانستان آذرماه افتتاح می‌شود/ پیشرفت 20 درصدی راه‌آهن برقی اصفهان ـ قم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خیرالله خادمی امروز در نشست خبری اظهار داشت: 3400 کیلومتر مسیر ریلی جدید در حال ساخت داریم که از این بین 8 پروژه به طول 1560 کیلومتر به عنوان پروژه‌های جهش تولید اولویت‌دار هستند.

وی ادامه داد: در بخش آزادراهی 1345 کیلومتر آزادراه در حال ساخت داریم که در قالب 21 پروژه است. 9 پروژه آزادراهی به طول 651 کیلومتر به  عنوان اولویت تعیین شده است که در قالب جهش تولید تا سال 1400 تحویل می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: 7800 کیلومتر مسیر بزرگراهی در حال اجرا داریم که 1761 کیلومتر آن به عنوان پروژه جهش تولید در قالب 32 پروژه اولویت‌دار است.

خادمی گفت: جمعا 24 هزار میلیارد تومان در بخش ریلی بزرگراهی و آزادراهی پروژه داریم که در بخش ریلی و بزرگراهی مشارکت دولت صد درصد و در بخش آزادراهی مشارکت دولت و بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: در بخش ریلی برای 8 پروژه 4780 میلیارد تومان اعتبار ریالی مورد نیاز بود و 300 میلیون یورو اعتبار ارزی دادند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: اعتبار آزادراه‌ها در قالب آن 9 پروژه 8413 میلیارد تومان و در بخش راه و بزرگراه 4254 میلیارد تومان است.

خادمی بیان کرد: با احتساب یورو 12 هزار تومانی حدود 24 هزار میلیارد تومان ارزش همه پروژه‌های ریلی، بزرگراهی و آزادراهی در اولویت ما است که با احتساب نرخ‌های امروز حداقل 50 درصد این رقم افزایش می‌یابد.

وی گفت: برای اتمام این پروژه‌ها 35 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

* درخواست افغانستان برای افتتاح راه‌آهن خواف ـ هرات در آذرماه

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: 3400 کیلومتر خط آهن جدید در قالب 8 پروژه اولویت دار در دست اجرا است که اولین آن راه‌آهن خواف ـ هرات است که قرار بود 29 آبان افتتاح شود اما به درخواست مقامات افغانستان آذرماه امسال افتتاح رسمی آن خواهد بود.

خادمی گفت: راه‌آهن یزد ـ اقلید، راه آهن بستان آباد ـ تبریز، راه‌آهن زاهدان ـ چابهار، راه‌آهن میانه ـ اردبیل و راه‌آهن مبارکه ـ شهر کرد از پروژه‌های ریلی آماده افتتاح است.

وی افزود: راه‌آهن رشت ـ کاسپین، برای اتصال کریدور ریلی شمال ـ جنوب و راه‌آهن همدان ـ سنندج به عنوان اتصال کردستان به شبکه ریلی نیز در دست اجرا است.

* پیشرفت 20 درصدی بخش اصفهان تا قم در پروژه قطار برقی اصفهان ـ تهران

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در باره راه‌آهن برقی تهران ـ قم ـ اصفهان گفت: موانع پروژه رفع شده است و  کارگاه فعال است؛ چینی‌ها به خاطر کرونا نوروز امسال رفته بودند، اما برگشتند و کار این پروژه در حال اجراست.

خادمی افزود: این خط ریلی به دو بخش اصفهان تا قم و قم تا تهران تقسیم شده است که اصفهان تا قم 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

* دریافت 11 هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار نقدی با اسناد خزانه

وی گفت: تا امروز از سوی سازمان برنامه و بودجه 15 هزار میلیارد تومان در سال جاری به ما ابلاغ شده است که 11 هزار و 100 میلیارد تومان آن نقدی و اسناد خزانه اسلامی است که عموما برای بخش ریلی و آزادراهی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: برای 4000 کیلومتر آزادراهی که موافقت‌نامه داریم، 138 هزار میلیارد تومان لازم است اما فعلا 1345 کیلومتر آزادراه اولویت‌دار داریم.

* مطالبات پیمانکاران 7000 میلیارد تومان

خادمی با بیان این که پیمانکاران 7000 میلیارد تومان از ما مطالبه دارند، گفت: 3000 میلیارد تومان در ذی حسابی ما وارد شده است و 4000 میلیارد تومان صورت وضعیت‌هایی است که پیمانکاران برای ما نیاوردند.

وی گفت: در حوزه اعتبار 15 هزار میلیارد تومان به ما ابلاغ شده است، 11 هزار و 200 میلیارد تومان به ما داده‌اند، 4900 میلیارد تومان هم نقدی بوده و بقیه اسناد خزانه اسلامی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین در باره موضوع قیر گفت: درصد اتفاقاتی که در موضوع قیر رخ داده است، نسبت به احجام پروژه‌هایی که اجرا شده است، قابل توجه نیست. روند محاسبه قیر و کسر بهای قیر هیچ خطایی ندارد، اما ممکن است یک درصد خطا هم رخ داده باشد که نباید به کل پروژه تحویل  قیر ارجاع داد. وقتی هر تن قیر 5 میلیون تومان و هزار تن قیر 5 میلیارد تومان است، این یعنی هزینه‌های سنگین و بهسازی جاده‌ها حتماً باید انجام شود.

* آزادراه شرق اصفهان آماده افتتاح شد

خادمی در باره آزادراه شرق اصفهان اظهار داشت: این پروژه پیش از این سرمایه گذار قبلی داشت و 29 درصد هم پیشرفت فیزیکی داشت، اما به دلیل اختلاف نظر سرمایه گذار و وزارت راه چندین سال پروژه متوقف بود و در سال 95 طی صورتجلسه پروژه با همین وضعیت تحویل وزارت راه شد.

وی افزود: پس از آن سرمایه  گذار جدید این پروژه را تحویل گرفت و امروز آماده افتتاح است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: در کل 1300 میلیارد تومان با احتساب سرمایه گذاری سرمایه گذار قبلی در این پروژه آزادراهی هزینه شده است اما ارزش روز پروژه بیش از 2 هزار میلیارد تومان است.

خادمی افزود: اخذ عوارض در این آزادراه به صورت الکترونیک خواهد بود و نرخ عوارض هم با بررسی کمیته فنی تا پیش از افتتاح که پنجشنبه همین هفته خواهد بود اعلام می‌شود.

وی افزود: دوره بازگشت سرمایه این آزادراه حدودا 15 سال است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: آزادراه شرق اصفهان، حلقه اتصال بین آزادراه مرکزی ما در شمال و جنوب اصفهان است. ما از تهران تا اصفهان میسر آزادراهی داریم، از اصفهان تا شیراز هم مسیر آزادراهی داریم و این حلقه تکمیل کننده این کریدور آزادراهی است.

خادمی اضافه کرد: آزادراه شرق اصفهان ترافیک سنگین بوشهر، شیراز و بندرعباس که تا پیش از این وارد اصفهان می‌شد را به بیرون از اصفهان هدایت می‌کند. این مسیر موجب کاهش 35 کیلومتری مسیر موجود خواهد شد و 80 دقیقه طول مسیر را کاهش می‌دهد.

وی  گفت: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، آزادراه خرم آباد ـ بروجرد، آزادراه منجیل ـ رودبار، آزادراه ایزدخواست ـ شیراز، آزادراه تبریز ـ صوفیان، آزادراه مراغه ـ هشترود، باند غربی منطقه 2 تهران ـ شمال و منطقه 2 آزادراه گرمسار ـ تهران از پروژه‌هایی است که در قالب جهش تولید افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول