به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خیرالله خادمی امروز در نشست خبری اظهار داشت: 3400 کیلومتر مسیر ریلی جدید در حال ساخت داریم که از این بین 8 پروژه به طول 1560 کیلومتر به عنوان پروژههای جهش تولید اولویتدار هستند.
وی ادامه داد: در بخش آزادراهی 1345 کیلومتر آزادراه در حال ساخت داریم که در قالب 21 پروژه است. 9 پروژه آزادراهی به طول 651 کیلومتر به عنوان اولویت تعیین شده است که در قالب جهش تولید تا سال 1400 تحویل میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: 7800 کیلومتر مسیر بزرگراهی در حال اجرا داریم که 1761 کیلومتر آن به عنوان پروژه جهش تولید در قالب 32 پروژه اولویتدار است.
خادمی گفت: جمعا 24 هزار میلیارد تومان در بخش ریلی بزرگراهی و آزادراهی پروژه داریم که در بخش ریلی و بزرگراهی مشارکت دولت صد درصد و در بخش آزادراهی مشارکت دولت و بخش خصوصی است.
وی ادامه داد: در بخش ریلی برای 8 پروژه 4780 میلیارد تومان اعتبار ریالی مورد نیاز بود و 300 میلیون یورو اعتبار ارزی دادند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: اعتبار آزادراهها در قالب آن 9 پروژه 8413 میلیارد تومان و در بخش راه و بزرگراه 4254 میلیارد تومان است.
خادمی بیان کرد: با احتساب یورو 12 هزار تومانی حدود 24 هزار میلیارد تومان ارزش همه پروژههای ریلی، بزرگراهی و آزادراهی در اولویت ما است که با احتساب نرخهای امروز حداقل 50 درصد این رقم افزایش مییابد.
وی گفت: برای اتمام این پروژهها 35 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.
* درخواست افغانستان برای افتتاح راهآهن خواف ـ هرات در آذرماه
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: 3400 کیلومتر خط آهن جدید در قالب 8 پروژه اولویت دار در دست اجرا است که اولین آن راهآهن خواف ـ هرات است که قرار بود 29 آبان افتتاح شود اما به درخواست مقامات افغانستان آذرماه امسال افتتاح رسمی آن خواهد بود.
خادمی گفت: راهآهن یزد ـ اقلید، راه آهن بستان آباد ـ تبریز، راهآهن زاهدان ـ چابهار، راهآهن میانه ـ اردبیل و راهآهن مبارکه ـ شهر کرد از پروژههای ریلی آماده افتتاح است.
وی افزود: راهآهن رشت ـ کاسپین، برای اتصال کریدور ریلی شمال ـ جنوب و راهآهن همدان ـ سنندج به عنوان اتصال کردستان به شبکه ریلی نیز در دست اجرا است.
* پیشرفت 20 درصدی بخش اصفهان تا قم در پروژه قطار برقی اصفهان ـ تهران
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در باره راهآهن برقی تهران ـ قم ـ اصفهان گفت: موانع پروژه رفع شده است و کارگاه فعال است؛ چینیها به خاطر کرونا نوروز امسال رفته بودند، اما برگشتند و کار این پروژه در حال اجراست.
خادمی افزود: این خط ریلی به دو بخش اصفهان تا قم و قم تا تهران تقسیم شده است که اصفهان تا قم 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
* دریافت 11 هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار نقدی با اسناد خزانه
وی گفت: تا امروز از سوی سازمان برنامه و بودجه 15 هزار میلیارد تومان در سال جاری به ما ابلاغ شده است که 11 هزار و 100 میلیارد تومان آن نقدی و اسناد خزانه اسلامی است که عموما برای بخش ریلی و آزادراهی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: برای 4000 کیلومتر آزادراهی که موافقتنامه داریم، 138 هزار میلیارد تومان لازم است اما فعلا 1345 کیلومتر آزادراه اولویتدار داریم.
* مطالبات پیمانکاران 7000 میلیارد تومان
خادمی با بیان این که پیمانکاران 7000 میلیارد تومان از ما مطالبه دارند، گفت: 3000 میلیارد تومان در ذی حسابی ما وارد شده است و 4000 میلیارد تومان صورت وضعیتهایی است که پیمانکاران برای ما نیاوردند.
وی گفت: در حوزه اعتبار 15 هزار میلیارد تومان به ما ابلاغ شده است، 11 هزار و 200 میلیارد تومان به ما دادهاند، 4900 میلیارد تومان هم نقدی بوده و بقیه اسناد خزانه اسلامی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین در باره موضوع قیر گفت: درصد اتفاقاتی که در موضوع قیر رخ داده است، نسبت به احجام پروژههایی که اجرا شده است، قابل توجه نیست. روند محاسبه قیر و کسر بهای قیر هیچ خطایی ندارد، اما ممکن است یک درصد خطا هم رخ داده باشد که نباید به کل پروژه تحویل قیر ارجاع داد. وقتی هر تن قیر 5 میلیون تومان و هزار تن قیر 5 میلیارد تومان است، این یعنی هزینههای سنگین و بهسازی جادهها حتماً باید انجام شود.
* آزادراه شرق اصفهان آماده افتتاح شد
خادمی در باره آزادراه شرق اصفهان اظهار داشت: این پروژه پیش از این سرمایه گذار قبلی داشت و 29 درصد هم پیشرفت فیزیکی داشت، اما به دلیل اختلاف نظر سرمایه گذار و وزارت راه چندین سال پروژه متوقف بود و در سال 95 طی صورتجلسه پروژه با همین وضعیت تحویل وزارت راه شد.
وی افزود: پس از آن سرمایه گذار جدید این پروژه را تحویل گرفت و امروز آماده افتتاح است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: در کل 1300 میلیارد تومان با احتساب سرمایه گذاری سرمایه گذار قبلی در این پروژه آزادراهی هزینه شده است اما ارزش روز پروژه بیش از 2 هزار میلیارد تومان است.
خادمی افزود: اخذ عوارض در این آزادراه به صورت الکترونیک خواهد بود و نرخ عوارض هم با بررسی کمیته فنی تا پیش از افتتاح که پنجشنبه همین هفته خواهد بود اعلام میشود.
وی افزود: دوره بازگشت سرمایه این آزادراه حدودا 15 سال است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: آزادراه شرق اصفهان، حلقه اتصال بین آزادراه مرکزی ما در شمال و جنوب اصفهان است. ما از تهران تا اصفهان میسر آزادراهی داریم، از اصفهان تا شیراز هم مسیر آزادراهی داریم و این حلقه تکمیل کننده این کریدور آزادراهی است.
خادمی اضافه کرد: آزادراه شرق اصفهان ترافیک سنگین بوشهر، شیراز و بندرعباس که تا پیش از این وارد اصفهان میشد را به بیرون از اصفهان هدایت میکند. این مسیر موجب کاهش 35 کیلومتری مسیر موجود خواهد شد و 80 دقیقه طول مسیر را کاهش میدهد.
وی گفت: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، آزادراه خرم آباد ـ بروجرد، آزادراه منجیل ـ رودبار، آزادراه ایزدخواست ـ شیراز، آزادراه تبریز ـ صوفیان، آزادراه مراغه ـ هشترود، باند غربی منطقه 2 تهران ـ شمال و منطقه 2 آزادراه گرمسار ـ تهران از پروژههایی است که در قالب جهش تولید افتتاح خواهد شد.
انتهای پیام/