اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تغییر کاربری 700 باغ شناسنا‌مه‌دار تبریز

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: بیش از 700 باغ شناسنامه‌دار در تبریز داشتیم که در حال حاضر وجود خارجی ندارند.

تغییر کاربری 700 باغ شناسنا‌مه‌دار تبریز

 محمدرضا پورمحمدی در جلسه وبینار تخصصی "ضرورت نگاه شهرسازی در توسعه شهرها" که به صورت ارتباط تصویری با مهندسان شهرسازی و شهرداران استان برگزار شد، با اشاره به اینکه ساختمان‌های بلند، هویت را از شهرها گرفته است، اظهار داشت: توسعه‌ای که در شهرها رخ داده، توسعه پایدار نبوده و باید روند توسعه اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه مردم در روزهای تعطیل از شهر فرار می‌کنند و به دامان طبیعت پناه می‌برند، افزود: این بحث به این دلیل رخ می‌دهد که زندگی شهری ارتباط انسان با طبیعت را قطع کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به دیدگاه‌های توسعه برای رشد و پیشرفت شهرها، گفت: در توسعه شهرها باید محیط زیست، باغات و فضای سبز را حفظ کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در توسعه، نباید باری به هر جهت عمل کنیم، اظهار داشت: قبلاً شهرهای تبریز، مرند و مراغه جزو باغ‌شهرها بودند، اما با نگاه غلط توسعه‌ای این باغات را در دهه‌های گذشته از بین برده‌ایم.

پورمحمدی با اشاره به اینکه در دهه 70 بیش از 700 باغ شناسنامه‌دار در تبریز داشتیم که در حال حاضر وجود خارجی ندارند، خاطرنشان کرد: از پروژه‌های درخت‌کاری و جنگل‌کاری در عینالی خوشحالیم؛ ولی چرا باید کار به جایی برسد که مجبور شویم کوه را به باغ تبدیل کنیم.

وی، شناسایی مقدماتی مشکلات را نخستین قدم در هر برنامه‌ریزی دانست و گفت: پزشک ابتدا باید درد را تشخیص دهد و سپس راه حل بیابد، لذا پیدا کردن درد هنر است. در جامعه دردهای زیادی داریم ولی جای علت و معلول عوض شده و دنبال علت نمی‌رویم و تلاش‌ها هدر می‌رود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در موضوع شهرسازی هر رشته با دیدگاه خود به شهر نگاه می‌کند، افزود: اقتصاددان و معمار و زیست‌شناس هر کدام نگاه خود را به شهر دارند و باید در شهرسازی، ترکیب همه علوم مورد توجه قرار گرفته و نگاه سیستمی به نیازهای بشر در شهر ایجاد شود.

پورمحمدی با ابراز نگرانی از اینکه جمعیت کشور رو به پیری می‌رود، اما آذربایجان شرقی با شتاب بیشتری پیر می‌شود، تصریح کرد: میانگین رشد جمعیت کشور 1.2 درصد است، ولی میانگین رشد جمعیت آذربایجان شرقی 0.9 درصد است که این نگران‌کننده است.

وی افزود: باید در برنامه‌ریزی شهری، رشد جمعیت لحاظ شده و مانع از پیری جمعیت شویم و در کنار آن برای ایام پیری جمعیت هم برنامه‌ریزی شهری داشته باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با بیان اینکه تناسبی بین اختیارات و نیازهای ما وجود ندارد، افزود: در حال حاضر طرح‌های بومی ما حتماً باید به تصویب یک شورای عالی در تهران برسد، در حالی که مدیران استان، از گذشته و حال و نیازهای این استان خبر دارند یا مرکزنشینان؟

وی تأکید کرد: باید به استان ها در حوزه های مختلف اختیارات لازم داده شود تا امور استان تخصصی‌تر پیش برود.

انتهای پیام/60001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول