اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

ریل ملی ارزان‌تر از ریل وارداتی/ راه‌آهن خواف - هرات کشورهای چین، ترکمنستان و قزاقستان را به ایران وصل می‌کند

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن گفت: راه‌آهن خواف ـ هرات در 4 قطعه اجرا و تکمیل شد که قطعه یک تا سه توسط ایران ساخته شد و قطعه سه که در خاک افغانستان بود از محل کمک‌های ایران به افغانستان تأمین مالی شد.

ریل ملی ارزان‌تر از ریل وارداتی/ راه‌آهن خواف - هرات کشورهای چین، ترکمنستان و قزاقستان را به ایران وصل می‌کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس خطیبی امروز در نشست خبری اظهار داشت: یکی از اهداف وزارت راه و شهرسازی در بخش توسعه ریلی کشور اتصال راه‌آهن و شبکه ریلی به کشورهای همسایه است.

وی افزود: در حال حاضر یکی از کریدورهایی که در شبکه ریلی مورد توجه است، کریدور ترانزیتی شرق ـ غرب است، راه‌آهن خواف ـ هرات به طول 220 کیلومتر تا شهر هرات افغانستان در قالب 4 قطعه اجرا می‌شود که حلقه مفقوده این کریدور بود. 3 قطعه آن توسط کشور ایران و وزارت راه و قطعه چهارم توسط افغانستان ساخته می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن اظهار داشت: دو قطعه اول به طول 77 کیلومتر در خاک ایران ساخته شد، قطعه سوم به طول 63 کیلومتر توسط ایران در خاک افغانستان ساخته شد، همچنین ایستگاه روزنک نیز در انتهای قطعه سوم توسط ایران تکمیل شد و قطعه چهارم به طول 80 کیلومتر توسط طرف افغانستانی تکمیل شد.

* علاوه بر ریل، از سوزن ساخت داخل استفاده می‌کنیم

وی درباره تأمین ریل این خط آهن گفت: بخشی از ریل این مسیر ریلی چون از قبل وارد کشور شده بود، وارداتی است، اما از سال 97 که ذوب‌آهن اقدام به تأمین ریل ملی کرد ما در ریل‌گذاری‌ها از ریل ایرانی استفاده می‌کنیم. مگر آنکه ریلی از قبل وارد کشور شده باشد، حتی در ایستگاه‌ روزنک علاوه بر ریل از سوزن ریل که در داخل تولید شده بود، استفاده کردیم.

خطیبی ادامه داد: در 6 پروژه ریلی تأمین ریل به صورت متمرکز توسط کارفرما (دولت) انجام شده است.

وی  گفت: در سال برای پروژه خط آهن خواف ـ هرات جابجایی یک میلیون مسافر و 6 میلیون تن بار هدف‌گذاری شد.

* راه‌آهن خواف - هرات کشورهای چین، ترکمنستان و قزاقستان را به ایران وصل می‌کند

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن اظهار داشت: راه‌آهن خواف ـ هرات در کنار اتصال ایران به افغانستان بخشی از کریدور ریلی ترانزیتی شرق ـ غرب است. در ادامه هم کشور افغانستان هرات را به مزار شریف متصل می‌کند و مزار شریف هم به شبکه ریلی متصل است. بنابراین با تکمیل خواف ـ هرات کریدور ریلی شرقی ـ غربی خواهیم داشت که چین، ترکمنستان و قرقیزستان را به ایران متصل می‌کند.

خطیبی در پاسخ به این سوال که قطعه 3 این خط آهن از چه اعتباری ساخته شده است، گفت: قطعه سوم که در خاک افغانستان ساخته شد از محل کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به کشور افغانستان اجرا شد که ارزش امروز آن حداقل 1100 میلیارد تومان است.

وی گفت: برای کل قطعات یک تا سه در خط آهن خواف ـ هرات 400 میلیارد تومان هزینه شد که ارزش روز آن 2500 میلیارد تومان است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن در پاسخ به این سوال که قیمت ریل ملی نسبت به قیمت‌های بین المللی ریل چگونه است، گفت: اگر نرخ ارز فعلی در بازار آزاد در نظر بگیریم، ریل ملی ارزان‌تر از ریل بین المللی است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول