اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

حبس 4 ماهه آمار بازار مسکن پایتخت/ وزارت راه وشهرسازی همچنان اطلاعات را منتشر نمی‌کند

در شرایطی که 4 ماه است، آمار و اطلاعات بازار مسکن تهران منتشر نمی‌شود، شرایط بازار مسکن در این مدت ملتهب شده و رشد قیمت مسکن روند کاهش را تجربه نمی‌کند.

حبس 4 ماهه آمار بازار مسکن پایتخت/ وزارت راه وشهرسازی همچنان اطلاعات را منتشر نمی‌کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، انتشار آمار و اطلاعات دقیق از حوزه‌های اقتصادی یکی از زیرساخت‌های فعالیت کارشناسان و پژوهش‌گران به حساب آمده و می‌تواند زمینه بهبود عملکرد دستگاه‌های اجرایی را به همراه داشته باشد.

در شرایط کنونی بسیاری از مشکلات ایجاد شده در تصمیم‌گیری‌های حوزه مسکن ناشی از ضعف آمار و اطلاعات بوده و همین امر یکی از زمینه‌های شرایط اسف بار بازار واحدهای مسکونی را به وجود آورده است.

*آمار مسکن را منتشر نمی‌کنیم

در چنین شرایطی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی 90 روز پیش در تاریخ 27 مرداد ماه سال جاری در برنامه گفتگوی ویژۀ خبری، ضمن اشاره به بازار مسکن و قیمت نجومی هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران، تصریح کرد: «به معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی دستور داده‌ام تا اطلاعات و آمار قیمت‌های بازار مسکن را منتشر نکند.»

در حالی که وزیر مسکن انتشار آمار و اطلاعات مسکن پایتخت را منتفی اعلام کرده بود، محمود محمودزاده، معاون مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی یک روز بعد یعنی در تاریخ 28 مرداد ماه سال 99  در بیان این نکته که قرار نیست انتشار آمار متوقف شود، بلکه این آمار با دقت بیشتری منتشر خواهد شد، گفت: «در حقیقت بنا شد آمار منتشر شده واقعیت کشور را منعکس کند و تنها مرتبط با استانی خاص نباشد تا به این ترتیب از به هم ریختگی ذهن‌ها نیز جلوگیری شود.»

*آمار بازار مسکن با دقت بیشتری منتشر می‌شود

در شرایطی که وزیر راه و شهرسازی و معاون مسکن و ساختمان این وزارت‌خانه مواضع نسبتا متناقضی نسبت به انتشار آمار و اطلاعات مسکن در تهران گرفتند، دیگر اظهارات متولیان مسکن خبر از تغییر در نظام انتشار آمار مسکن و ساختمان می‌داد.

در همین ارتباط تا قبل از ارائه نکردن آمارهای توسط وزارت راه و شهرسازی، این وزارت خانه به همراه بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران را بر اساس معاملات انجام شده محاسبه می‌کرد. این در حالی‌ست که بر اساس اظهارات متولیان حوزه مسکن در وزارت راه و شهرسازی قرار شد مبنای محاسبه دیگر تعداد معاملات نباشد و تعداد کل واحدهای مسکونی هر منطقه قیمت میانگین شهر تهران و سایر شهرها را فراهم کند.

*47 روز از وعده معاون وزیر راه مبنی بر انتشار دقیق آمار و اطلاعات بازار مسکن گذشت

در همین ارتباط 47 روز پیش و در تاریخ 9 مهرماه سال جاری، محمود محمودزاده در مصاحبه‌ای ضمن بیان این نکته که آمار و اطلاعات دقیق بازار مسکن طی چند روز آینده ارائه می‌شود، گفت:« اگر قیمت‌های درست و صحیح را اعلام کنیم در بازار مسکن راهنماست، اما اگر فقط آمار خام را منتشر کنیم طبیعی است که گمراه‌کننده خواهد بود، به‌عنوان نمونه در شهر تهران متوسط قیمت مسکن را بیست و چند میلیون تومان اعلام می‌کنند، اما از نظر علمی وقتی از یک جامعه‌ای می‌خواهیم آماری را استخراج کنیم باید بخشی را که قیمت غیرطبیعی دارد خارج کنیم.»

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به خارج کردن آمار مرتبط با منطقه 1 تهران به عنوان آمار غیر طبیعی، عنوان کرداگر در تهران عدد منطقه 1 را از متوسط قیمت مسکن خارج کنیم، متوسط قیمت مسکن پایتخت به 10 تا 15 میلیون تومان خواهد رسید.»

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی در حالی قیمت مسکن در پایتخت را بین 10 تا 15 میلیون تومان تلقی می‌کند که بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، قیمت مسکن در پایتخت بدون احتساب منطقه 1 تنها 1.2 میلیون تومان کاهش داشته و به 24.1 میلیون تومان می‌رسد.

*هر اقدامی در جهت جلوگیری از شفافیت زمینه ملتهب شدن بازار است

در شرایطی که بازار مسکن با تورم افسار گسیخته مواجه شده و قیمت مسکن بر خلاف سال‌های قبل، در پاییز وارد فاز کاهش نشده است، جلوگیری از انتشار آمار مسکن به همراه بیان اظهارات متناقض با آمار بانک مرکزی می‌تواند منجر به تشویش بیش از پیش فضای بازار مسکن شود.

در همین ارتباط، فردین یزدانی، کارشناس ضمن ابراز تاسف از دستور وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با ممنوعیت انتشار اطلاعات و آمارهای مرتبط با قیمت مسکن، گفت: «شفافیت بازار همواره یک ابزار یاری رسان به حساب می‌آید و هر اقدامی که جلوی این شفافیت را بگیرد منجر به بهبود شرایط نخواهد شد.»

این کارشناس مسکن در تشریح تجربه تلخ جلوگیری از شفافیت بازار، افزود: «زمانی که جلوی انتشار قیمت‌ واحدهای مسکونی در سایت‌ها و نرم افزارهای اینترنتی گرفته شد، نه تنها شاهد سامان گرفتن بازار مسکن نبودیم بلکه شرایط برای افزایش قیمت نیز مهیا شد. در شرایطی که تجربیات ناموفق این تصمیمات مشخص است، استفاده دوباره از آن مایه تاسف خواهد بود».

در شرایط کنونی بیش از 4 ماه است که وزارت راه و شهرسازی از انتشار آمار مرتبط با حوزه مسکن خودداری می‌کند و مشخص نیست، دلیل خلف وعده متولیان مسکن در این وزارتخانه در ارتباط با بیان اطلاعات قیمتی بازار مسکن از کجا ناشی می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول