اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

راه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی، محصول رویکرد توانمندسازی در کمیته امداد

مدتی است که کمیته امداد امام خمینی (ره) توانمندسازی مددجویان را رویکرد اصلی خودش در حمایت از نیازمندان اعلام کرده، فارس در گزارشی به بررسی مسیر موفقیت جوانی پرداخته که با کمک این نهاد، خانه پدری را تبدیل به اقامتگاه سنتی کرده است.

راه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی، محصول رویکرد توانمندسازی در کمیته امداد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در کمک به قشر آسیب‌پذیر جامعه دو نگاه اصلی حاکم است، یکی نگاه صدقه‌ای که به دنبال کمک‌رسانی امدادی و خیریه‌ای به نیازمندان است و دیگری نگاهی که به دنبال توانمندسازی برای رفع اساسی نیاز افراد به حمایت است، اگر چه هر دو این دیدگاه‌ها ارزشمند و دارای پاداش الهی است اما توانمندسازی علاوه بر آن که منجر به حفظ کرامت انسانی می‌شود، افزایش توان مالی و کیفیت زندگی را نیز به دنبال دارد.

حالت مترقی این دیدگاه زمانی تجلی پیدا می‌کند که مددجو علاوه بر آن که خودش از کمک سازمان‌های حمایتی بی‌نیاز می‌شود، زمینه اشتغال دیگران را نیز فراهم می‌کند، ناگفته نماند که اجرای چنین طرح‌هایی در بلند مدت کیفیت زندگی سایر مددجویان را افزایش خواهد داد.

مدتی است که کمیته امداد امام خمینی (ره) سیاست توانمندسازی مددجویان از طریق ایجاد اشتغال و اعطای وام برای راه‌اندازی کسب و کارهای زودبازده پیگیری می‌کند و سید مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد نیز در سفر به استان آذربایجان شرقی وعده ایجاد ۲۰۰ هزار شغل تا پایان سال با کمک شبکه بانکی را داد و گفت: در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور تاکنون بیش از ۵۵۰ هزار شغل برای مددجویان ایجاد شده است و امیدواریم تا پایان این برنامه، ۸۰۰ هزار فرصت شغلی راه‌اندازی شود.

از ماه عسل تا اقامتگاه بومگردی

حمید حیدری فرزند یکی از مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) در اصفهان است که با همت خودش و حمایت این نهاد توانسته کسب‌وکاری خانوادگی را راه‌اندازی کند، عبدالحمید که کارشناس ارشد رشته فرهنگ و زبان باستانی از دانشگاه بوعلی همدان است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: از دوران دانشجویی علاقه زیادی به فعالیت‌های فرهنگی داشتم و دوبار با کمک دهیاری جشنواره بازی‌های بومی و محلی را اجرا کردم و آیین شب جیرجیرونی را در قالب میراث ناملموس به ثبت رساندم.

حیدری ادامه داد: اتفاق اصلی که باعث تغییر مسیر زندگی من شد حضور عباس برزگر در برنامه ماه عسل بود، در آن برنامه برزگر توضیح داد که با اسکان دادن به گردشگران آلمانی در خانه قدیمی خودش اشتغال ایجاد کرده و درآمد خوبی دارد، از آن‌جا جرقه تبدیل خانه به اقامتگاه بومگردی در ذهن من زده شد

شناخت ظرفیت‌ها؛ زمینه‌ساز خوداشتغالی

مالک این اقامتگاه افزود: روستای ما در منطقه جرقویه قرار دارد و نزدیکی به چشمه دستجرد، برج کبوترخانه، ارگ تاریخی و کویر دستجرد از ظرفیت‌های گردشگری روستا بود که همین باعث شد ایده اقامتگاه بومگردی را جدی‌تر پیگیری کنم.

او گفت: سال ۹۴ برای تأسیس اقامتگاه و دریافت مجوز جست‌وجو کردم تا به بخش مربوطه در اداره کل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی رسیدم و کارشناس مربوطه به خوبی من را راهنمایی کرد، خانه ما به سبک تاریخی نبود و باید آن را به روش سنتی بازسازی می‌کردیم، البته عکس‌های ابتدایی را که بردم مورد تأیید قرار گرفت و پس از آن بازسازی خانه را با کمک عکس‌هایی که در فضای مجازی دیدم شروع کردیم.

حیدری درباره نحوه تأمین مالی هزینه‌های بازسازی خانه پدرش عنوان کرد: درابتدای کار یک صفحه در اینستاگرام ایجاد کردم و صرفاً عکس جاذبه‌های گردشگری روستا را در آن منتشر و کویر، چشمه و آتشکده دستگرد را معرفی می‌کردم، مردم این صفحه را می‌دیدند و سؤال می‌کردند که آیا جایی برای اسکان شبانه وجود دارد که من خانه پدری‌ام را معرفی می‌کردم، هزینه ابتدایی از همین طریق تأمین شد و هر مبلغی که از مسافران می‌گرفتم خرج بنا می‌کردم و مصالح می‌خریدم.

مالک این اقامتگاه خاطرنشان کرد: خانواده با من همراه بودند و با وجود این که هنوز موفقیت این کار را باور نکرده بودند از من حمایت می‌کردند، البته در روستا من را دیوانه خطاب می‌کردند و می‌گفتند تو روانی هستی که خانه‌ات را مجدد کاهلی می‌کنی.

ایجاد اشتغال با ۳۵ میلیون تومان تسهیلات​

وی با اشاره به کمک کمیته امداد تصریح کرد: وقتی خدمت سربازی من در سال ۹۶ تمام شد یک وام بیست میلیون تومانی از کمیته امداد گرفتم و توانستم بدهی خودم به افرادی که در خانه کار کرده بودند را پرداخت کنم و پس از آن کار سرعت گرفت تا اقامتگاه به بهره‌برداری رسید، البته هنوز جای کار در بحث زیباسازی وجود داشت تا این که مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان برای بازدید به اقامتگاه آمد و پس از مشاهده استفاده موفق از وام ۲۰ میلیونی، ۱۵ میلیون دیگر هم وام داد که توانستم بوم‌گردی را تکمیل کنم.

مالک اقامتگاه یادآور شد: به صورت خانوادگی اقامتگاه را اداره می‌کنیم و علاوه بر پدر و مادرم دختر خاله من هم اینجا مشغول به کار است، به علاوه این که از اهالی روستا در دیگر قسمت‌ها استفاده می‌کنم، مثلاً یکی از خانم‌های روستا آخر هفته به تعداد ۱۰۰ تا ۲۰۰ قرص نان برای مسافران پخت می‌کند و محصولات صنایع دستی که اهالی تولید می‌کنند در اقامتگاه یا نمایشگاه‌هایی که شرکت می‌کنیم به فروش می‌رسد.

حیدری درباره درآمد حاصل از این اقامتگاه بیان کرد: اقامتگاه با ۸ اتاق ظرفیت پذیرش ۴۵ نفر مسافر را دارد و قبل از ورود کرونا درآمدم از روزی ۴ میلیون تومان تا ماهی ۴ میلیون تومان بسته به تعداد مسافر متغیر بود اما در این ایام طرفیت پذیرش را نصف کرده‌ایم و به ۱۵ تا ۲۰ نفر کاهش داده‌ایم.

شناسایی دقیق ظرفیت‌های هر منطقه توسط کارشناسان خبره و فعال کردن ظرفیت‌های بومی با کمک مددجویان می‌تواند زمینه‌ساز بی‌‌نیازی افراد تحت پوشش کمیته امداد باشد، چرا که در شرایط امروز اقتصاد کشور، کمک‌های نقدی کمیته در قالب مستمری نمی‌تواند حداقل‌های نیاز یک خانواده را تأمین کند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۳/ک۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول