اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

آسیب‌شناسی کارکرد مساجد و روحانیان/ مسجد پایگاه تربیت، مواسات و همدلی است

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا،‌ با بیان این‌که مساجد باید روحانی محور باشند، گفت: مساجد پایگاه تعلیم و تربیت، درمان، مواسات و همدلی هستند.

آسیب‌شناسی کارکرد مساجد و روحانیان/ مسجد پایگاه تربیت، مواسات و همدلی است

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا و عضو هیأت امناء بنیاد هدایت در جمع همکاران بنیاد هدایت با بیان این‌که مساجد باید روحانی محور باشند، گفت: مساجد پایگاه تعلیم و تربیت، درمان، مواسات و همدلی هستند.

وی در ادامه با اشاره به کارکردهای مساجد در گذشته گفت: در زمان‌های گذشته بهداشت و درمان(طب)،‌ آموزش و پرورش و کمیته امداد بر دوش روحانیان بود و مردم نیز نسبت به روحانیت حرف‌شنوی داشتند.

حجت‌الاسلام ماندگاری با تأکید بر هماهنگی گفتار و عملکرد روحانیت بیان داشت: مردم خوزستان برای آقای موسوی، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان احترام ویژه‌ای قائل هستند، زیرا ایشان محل سکونت خود را در محله فقیرنشین قرار داده و محل کارش مصلای نماز جمعه است و مردم از شنبه تا جمعه به ایشان دسترسی دارند.

آسیب‌شناسی کارکرد مساجد و روحانیان

عضو هیأت امناء بنیاد هدایت با بیان این‌که مساجد فرازوفرودهای بسیاری داشته‌اند اظهار داشت: گاهی مساجد به معنای واقعی کلمه از راه درسته خارج شده‌‌اند و این تنها تقصیر دشمن نیست.

وی با اشاره به آسیب‌های فراروی مسجد ادامه داد: در بسیاری از شهرها و روستاها،‌ مساجد تبدیل به خانه سالمندان شده‌اند زیرا کودکان و جوانان از مساجد دور شده‌اند و امام محله به پیش‌نماز تنزل پیدا کرده است.

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: امامان جماعت مساجد تبدیل به مأموم شده‌اند، یا مأموم مردم هستند یا مأموم هیأت امناء مساجد و به جای مدیریت مساجد از آنان تبعیت می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به دیگر آسیب‌های پیش‌رو ادامه داد: یکی دیگر از آسیب‌ها،‌ نگاه نادرست حوزه و حوزویان به امامان جماعت است، برخی تصور می‌کنند، اگر کسی امام محله،‌ روستا یا شهر شد،‌ دیگر اهل تحقیق و درس نیست.

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان این‌که در حوزه‌های علمیه برای تربیت ائمه جماعات کم‌کاری شده است،‌ تأکید کرد: از سوی دیگر تبلیغات سوء دشمنان بر علیه دین، اسلام و روحانیت تأثیر‌گذار بوده است؛ همان‌گونه که در تاریخ شاهد هستیم سه امام معصوم (ع)‌ را بر بالای منابر سب می‌کردند.

وی ضعف عملکرد روحانیت را از دیگر آسیب‌های پیش رو برشمرد و گفت: چرا باید این‌گونه باشد که پس از چهل سال وقتی با جوانی صحبت می‌کنیم،‌ می‌گوید برای اولین بار است که با یک روحانی صحبت می‌کنم.

ضرورت نیازشناسی

عضو هیأت امناء بنیاد هدایت با تأکید بر ضرورت نیاز شناسی بیان داشت: مردم نیاز به مشاوره دارند،‌ نیاز به جایی برای حل اختلافات دارند، مشکلات مالی دارند، جوانان نیاز به کتابخانه دارند، خانم‌ها نیاز به مکانی برای برگزاری کلاس‌های مختلف دارند و ... پاسخگویی به نیازهای مردم و نیازشناسی باعث پذیرش سخنان ما از سوی مردم می‌شود.

وی ادامه داد: در ارائه محتوا و در برنامه‌ریزی‌ها به ظرفیت مخاطب باید توجه شود و نباید بیش از ظرفیت به کسی محتوا داد، اگر محتوا بر اساس ظرفیت ارائه شود، بر جان و دل مخاطب می‌نشیند و به آن عمل می‌کند.

این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که محبت ورزی سبب جذب افراد می‌شود،‌ بیان داشت: باید به علائق مخاطبان توجه و بر اساس آن علائق برنامه‌ریزی کرد؛ همان‌طور که در گذشته با شیرینی و ... بچه‌ها را جذب مسجد می‌کردند، با محبت، ‌اخلاق و توجه به علائق می‌توان افراد را جذب کرد.

ضرورت امکان‌سنجی

وی با بیان این‌که باید امکانات بالقوه  و بالفعل خود را بشناسیم، تصریح کرد: با شناخت امکانات می‌توان گام‌های مؤثری در ساخت و گسترش مساجد برداشت.

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان مثالی گفت: در محله‌ای که مسجد نداشتند، گفتند ما برای ساخت مسجد زمین داریم ولی پول ساخت آن را نداریم، اگر خیری می‌شناسید معرفی کنید. پرسیدم هزینه ساخت آن چقدر می‌شود؟ و چه خیر و نیکوکاری بهتر از مردم محل.

وی ادامه داد: از رئیس بانکی که در آن محله بود دعوت کردیم، با وی مذاکره کردیم و 100 وام با اقساط کم به نام مردم آن محله پرداخت شد و پول آن به حساب هیأت امناء مسجد ریخته شد و کار ساخت مسجد شروع شد.

ضرورت برنامه‌ریزی

عضو هیأت امناء بنیاد هدایت با بیان که برنامه‌ریزی از مهم‌ترین اصول کار در مساجد است، بیان داشت: برای برنامه‌ریزی در مساجد توجه به یک‌سری نکات از جمله حسن ظن به خدا و مردم ضروری است؛ بیش از صد آیه در قرآن هست که خدا می‌گوید اگر کسی پای کار باشد ما پای کار هستیم.

وی ادامه داد: حسن ظن به مردم، سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار سلام‌الله علیهم بود، اگر پیامبر به آن جوان یهودی حسن ظن نداشت،‌نمی‌توانست قله‌ لجاجت آن جوان را فتح کند و اگر امام حسن مجتبی علیه‌السلام حسن ظن نداشت،‌نمی‌توانست آن مرد شامی را عوض کند.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین نیروهای ما در مسجد جوان‌ها هستند. من گاهی به پیرمردها میگویم شما راهتان مشخص است و یا بهشتی هستید و یا جهنمی، این جوانان هستند که در آستانه انتخاب هستند و باید به آنان توجه کرد.

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به ضرورت کار جهادی در مساجد گفت: امام حسین در نامه‌ای به محمد حنفیه فرمود:« فَکَاَنّ الدّنیا لَم تَکُن وَکَاَنّ الاخِرَةَ لَم تَزَل ؛ مثل این‌که دنیا اصلاً وجود نداشته و آخرت همیشگى و دائم بوده و هست»؛ اگر باور کنیم فرصت کم است مجاهدانه کار می‌کنیم و تنبلی نمی‌کنیم.

وی در پایان مخلصانه کار کردن را از مهم‌ترین ضروریات کار در مساجد برشمرد و گفت: اگر مخلصانه کار کنیم خدا برکت می‌دهد و مؤثر واقع می‌شود.

ویژه نامه لشکر سلیمانی ها را در ایام هفته بسیج در خبرگزاری فارس بخوانید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول