اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

بررسی میزان تصادفات در استان سمنان/ چه خبر از ایمن‌سازی راه‌ها؟

طی‌ بررسی‌های انجام‌شده، میزان تصادفات در استان سمنان کاهش یافته و مسؤولان از ایمن‌سازی ۳۰ نقطه حادثه‌خیز این استان خبر می‌دهند.

بررسی میزان تصادفات در استان سمنان/ چه خبر از ایمن‌سازی راه‌ها؟

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، روزانه افراد زیادی در جاده‌های کشور بر اثر وقوع تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و یا مجروح شده و خسارات زیادی به آنها وارد می‌شود.

عوامل زیادی ازجمله بی‌توجهی رانندگان، تخطی از سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز، خواب‌آلودگی و ... علت بروز این تصادفات هستند، اما بخش زیادی از این تصادفات در نقاط حادثه‌خیز رخ می‌دهد.

هر ساله در استان سمنان نیز نقاط حادثه‌خیز سبب وقوع تصادفات زیادی می‌شود که باید برای رفع آن تدابیر لازم اندیشیده شود و سایر علل بروز تصادفات نیز موردبررسی قرار گیرد.

طی‌ بررسی‌های انجام‌شده، میزان تصادفات در استان سمنان کاهش  یافته است و مسؤولان از ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز این استان خبر می‌دهند.

۳۰ نقطه حادثه‌خیز استان سمنان

رئیس پلیس‌راهور استان سمنان در این زمینه می‌گوید: در جاده‌های درون‌شهری استان سمنان در سال‌های گذشته ۵۹ نقطه حادثه‌خیز مورد شناسایی قرار گرفت که تاکنون رفع مشکل و ایمن‌سازی در ۳۰ نقطه حادثه‌خیز انجام شده است.

سرهنگ موسی بزرگی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون میزان تصادف‌های فوتی درون‌شهری در استان سمنان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به تعداد هشت نفر معادل ۴۲ درصد کاهش یافت و موارد جرحی نیز به تعداد ۳۰۵ مورد معادل ۲۰ درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: در بحث تصادفات خسارتی درون‌شهری استان سمنان در سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل، بالغ‌بر ۲۶ درصد کاهش داشته است.

رئیس پلیس‌راهور استان سمنان افزود: همچنین در این مدت میزان سوانح رانندگی در جاده‌های درون‌شهری استان سمنان به نسبت سال قبل ۲۵ درصد کاهش یافت.

بزرگی گفت: از ۱۲ فقره تصادف منجر به فوت در سال جاری، تعداد ۶ فقره معادل ۵۰ درصد مربوط به راکبان موتورسیکلت و ۴۱ درصد مربوط به عابران پیاده است.

 تسهیل ترخیص موتورسیکلت‌های توقیفی

وی تصریح کرد: شرایط ویژه‌ای به‌منظور تسهیل در ترخیص موتورسیکلت‌های موجود در پارکینگ‌های راهنمایی و رانندگی استان سمنان ازجمله بخشودگی جرائم، دیرکرد تخلفات، محاسبه هزینه نگهداری در پارکینگ به نرخ سال ۹۴، امکان تقسیط جرائم معوقه و سایر موارد در نظر گرفته شده است.

رئیس پلیس‌راهور استان سمنان تأکید کرد: در خصوص اطلاع‌رسانی این مهم به شهروندان و هم استانی‌ها نیاز به استفاده از ظرفیت‌های موجود در شهرداری‌ها، صدا و سیما و سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان است.

بزرگی افزود: نیاز است تا اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان، ساماندهی ورزشکاران رشته موتورسیکلت‌سواری را با به‌کارگیری نظارت‌های دقیق و مستمر، در دستور کار قرار دهد.

رفع نقاط حادثه‌خیز؛ در دستور کار کمیسیون ایمنی راه‌ها 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان نیز می‌گوید: رفع نقاط حادثه‌خیز راه‌ها به‌عنوان یک اولویت اصلی و اساسی، با اقدامات مؤثر در این استان عملیاتی شود.

منوچهر فخری با بیان اینکه کاهش تصادفات با نهادینه شدن فرهنگ رانندگی درست و ایمن، محقق خواهد شد، گفت: امروز در کشور به‌اندازه چهار برابر میانگین جهانی مرگ و میر بر اثر تصادف به وقوع می‌پیوندد؛ تلاش ما برای رسیدن به میانگین جهانی و بهبود وضعیت موجود باید بالغ‌بر چهار برابر اقدامات جهانی در این حوزه در کشور باشد و با رفع مشکلات نقاط حادثه‌خیز، ایمنی بیشتری برای راه‌های استان فراهم کنیم.

وی مدیریت ایمنی راه‌ها، بهبود زیرساخت‌های جاده‌ای، استفاده از وسایل نقلیه ایمن‌تر، بهبود اقدامات پس از تصادفات و بهبود رفتار افراد در جاده‌ها و حین رانندگی را ازجمله عوامل مؤثر بر کاهش تصادفات دانست و خاطرنشان کرد: فرهنگ رانندگی صحیح و ایمن باید در کشور ما نهادینه شود و در این بین توجه به راه‌های روستایی به دلیل آمار بالای بروز تصادفات راکبان موتورسیکلت و تراکتور، امری حائز اهمیت است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان از آمار بالای تصادفات به دلیل خواب‌آلودگی، خستگی و واژگونی بر این اساس در راه‌های ارتباطی استان خبر داد و گفت: استان سمنان بالغ‌بر ۶۷۰ کیلومتر از مسیر ارتباطی کُریدر غرب به شرق کشور و بین دو پایتخت سیاسی و مذهبی را در دل خود جای داده که مسافران هنگام ورود به استان با خستگی و خواب‌آلودگی مواجه هستند.

فخری عنوان کرد: قطعاً ایجاد مجتمع خدمات رفاهی و ایستگاه‌های اسکان بین مسیر و نصب تابلوهای راهنما برای ورود مسافران به شهرها، می‌تواند ضمن کاهش خستگی، کاهش تصادفات را نیز در پی داشته باشد.

وی بر عملیاتی و راهبردی بودن جلسات این حوزه با خروجی کاربردی و مؤثر تأکید کرد و افزود: رفع نقاط حادثه‌خیز راه‌های استان سمنان در دستور کار مستمر کمیسیون ایمنی راه‌ها قرار دارد.

کاهش ۴۲ درصدی فوتی‌های تصادفات درون‌شهری سمنان 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان همچنین از کاهش ۲۵ درصدی مجموع تصادفات درون‌شهری استان سمنان و ۴۲ درصدی کاهش فوتی‌ها در سال ۹۹ تاکنون خبر داد و افزود: تاکنون از ۵۹ مورد نقطه حادثه‌خیز درون‌شهری استان، ۳۰ مورد برطرف و ایمن‌سازی شده و بقیه نیز در دستور کار قرار دارد.

فخری اضافه کرد: طبق برنامه سالانه باید کاهش ۱۰ درصدی تصادفات درون‌شهری محقق شود و این مهم قطعاً نیاز به تخصیص اعتبار مناسب و زیرساخت‌های مطلوب دارد.

وی تصریح کرد: به‌منظور ایمن‌سازی راه‌های این استان اقدامات خوبی در حال اجرا است و به همین منظور تجهیزات ایمن‌سازی پل مؤمن آباد تهیه شده و طی چند روز آینده ضمن تعامل با شهرداری عملیاتی می‌شود و رفع مشکل ۵۳ نقطه حادثه‌خیز در راه‌های ارتباطی شهرستان شاهرود نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

میزان فوتی‌های تصادفات راه‌های سمنان ۲۸ درصد کاهش یافت 

رئیس پلیس‌راه استان سمنان نیز می‌گوید: با عنایت به اقدامات مطلوب صورت گرفته، از ابتدای سال ۹۹ تاکنون، شاهد کاهش ۲۸ درصدی فوتی‌های تصادفات در راه‌های استان بودیم.

سرهنگ تقی کبیری بیان کرد: میزان فوت‌شدگان در مدت ۹ ماه سال ۹۸، تعداد ۲۰۸ مورد بود که در سال جاری با کاهش ۵۹ نفری، این میزان به ۱۴۹ نفر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در بحث تصادفات منجر به جرح نیز در ۹ ماه نخست سال ۹۸ تعداد دو هزار و ۴۲ نفر مجروح شدند که این میزان در سال ۹۹ با کاهش ۲۹ درصدی همراه بود.

رئیس پلیس‌راه استان سمنان افزود: در ۹ ماه ابتدایی سال ۹۹، تعداد دو هزار و ۴۲۸ مورد تصادف خسارتی در راه‌های این استان به وقوع پیوسته که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، بالغ‌بر ۳۴ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۳۱ درصدی تصادفات در راه‌های استان سمنان 

کبیری عنوان کرد: تعداد کل تصادفات در راه‌های استان (فوتی، جرحی و خسارتی) در ۹ ماه نخست سال ۹۹ تعداد ۳ هزار و ۶۲۰ مورد بوده که نسبت به سال قبل ۳۱ درصد کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: عدم توجه به جلو با ۵۳ درصد، بیشترین فراوانی را ازنظر علت تصادفات در راه‌های استان سمنان در ۹ ماه سال ۹۹ به خود اختصاص داده است.

رئیس پلیس‌راه استان سمنان افزود: ۳۱ درصد تصادفات در راه‌های این استان، در راه‌های فرعی به وقوع می‌پیوندد که نیاز است تا توجه بیشتری به این حوزه صورت گیرد.

کبیری گفت: به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان در ورود به محدوده استان سمنان و کویری بودن مسیر، احداث مجتمع‌های خدمات رفاهی، اسکان و نصب تابلو و علائم راهنمای مسیر به داخل شهرها در ورودی شهرها امری ضروری است.

وی با بیان اینکه نبود روشنایی مناسب در برخی از راه‌های استان سمنان، یکی دیگر از عوامل بروز تصادفات است، تصریح کرد: با توجه به فرارسیدن فصل برف و باران، تأکید داریم تا راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان نسبت به تجهیز و تأمین انبارهای دپوی ماسه و نمک راهداری‌ها اقدام کند.

شناسایی ۲۴ نقطه حادثه‌خیز و پرتصادف در راه‌های روستایی سمنان

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان نیز می‌گوید: طبق اعلام وزارت کشور، کارگروه ایمنی راه‌های روستایی استان به ریاست معاون عمرانی استاندار به جهت کاهش تصادفات در راه‌های روستایی، تشکیل می‌شود.

مهدی صمیمیان اضافه کرد: بالغ‌بر یک‌هزار و ۴۶۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت برای روستاهای دارای بیشتر از ۲۰ خانوار در استان سمنان وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۱۹۳ کیلومتر راه روستایی شوسه در استان سمنان محل تردد روستائیان است، ادامه داد: ۲۴ نقطه حادثه‌خیز و پرتصادف در راه‌های روستایی استان شناسایی شده که نیاز به بررسی و رسیدگی دارد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان اظهار کرد: سال گذشته از محل واریزی ماده ۲۱ به‌ حساب دهیاری‌ها، یک میلیارد تومان برای استان سهمیه در نظر گرفته شد که ۸۰ میلیون تومان تخصیص یافت و نیاز است تا در این خصوص توجه جدی صورت گیرد تا بتوان اقدامات مؤثری را در جهت ایمن‌سازی راه‌های روستایی و کاهش تصادفات و تلفات به کار گرفت.

لزوم توجه به ایجاد مجتمع‌های بین‌راهی

به هر حال آمار حوادث رانندگی در محورهای تهران- مشهد و استان سمنان و میزان واژگونی خودروها نشان‌دهنده این است که علاوه بر رفع نقاط حادثه‌خیز و بررسی دلایل ایجاد تصادفات، باید برای رفع خواب‌آلودگی و استراحت رانندگان و مسافران در این محورها، ایستگاه‌های موقت و مجتمع‌های بین‌راهی بیشتری برای رفاه حال و استراحت مسافران احداث شود و امیدواریم این امر موردتوجه بیشتر مسؤولان قرار گیرد.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول