اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

اجرای طرح پایش زندانیان استان فارس

رئیس کل دادگستری فارس گفت: طرح پایش زندانیان استان فارس به صورت همزمان در سراسر استان فارس برگزار می‌شود.

اجرای طرح پایش زندانیان استان فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در راستای اجرای دستور ریاست قوه قضائیه مبنی بر پایش زندانیان و بررسی پرونده آنان ، رئیس کل دادگستری فارس، دادستان عمومی و انقلاب شیراز و جمعی از قضات کیفری و حقوقی با زندانیان زندان مرکزی شیراز چهره به چهره دیدار کردند و همزمان این طرح در زندان‌های سراسر استان با حضور مسؤولان قضایی شهرستان ها اجرا شد .

حجت الاسلام و المسلمین سیدکاظم موسوی در روند اجرای طرح پایش زندانیان زندان مرکزی شیراز اظهارداشت : در دوران تحول قوه قضائیه توجه به زندان و زندانیان بیش از دوره‌های گذشته بوده و این امر از محاسن دوره مدیریت جدید در دستگاه قضایی است.

وی خطاب به زندانیان افزود : در این دوران، که از مزایای تسهیلات قانونی جهت آزادی و یا تخفیف مجازات استفاده می‌شود زمینه اصلاح رفتار و تغییر مسیر زندگی و تاثیرات مثبت در جامعه را برای خود ایجاد نمایید.

رئیس کل دادگستری فارس ادامه داد: امروز تمام قضات اجرای احکام کیفری، حقوقی، دادسراها حضور دارند و زندانیان شعب و یا حوزه قضایی خود را ملاقات می کنند که این طرح همزمان در سراسر استان اجرا می‌شود.

موسوی در ادامه با قدردانی از مدیریت زندان‌های استان با اشاره به اینکه کمترین آسیب به زندانیان در دوران شیوع ویروس منحوس کرونا در زندان‌های فارس بوده است اضافه کرد: قضات نیز باید نهایت همکاری در راستای اعطای تسهیلات به زندانیان را به کار ببندند تا شاهد کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها باشیم..

وی تصریح کرد: تنها مانع اعطای تسهیلات به زندانیان، عجز از تودیع وثیقه ، معرفی کفیل و یا وجود ارتکاب جرایم خاص است.

رئیس کل دادگستری استان فارس از اعطای مرخصی پایان حبس به ۴۰ نفر از زندانیان همزمان با اجرای طرح پایش در زندان مرکزی شیراز خبرداد و بیان داشت: با اجرای این طرح خوود ۳۰ درصد از جمعیت کیفری زندان‌های فارس تا پایان سال کاهش می یابد.

موسوی اظهار داشت : در طرحی هماهنگ میان دادسراها و نیروی انتظامی استان از معرفی متهمین با جرایم سبک به زندان‌ها جلوگیری می شود و با اجرای این طرح از افزایش بی رویه ورودی زندان‌ها کاسته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: استان فارس دارای بزرگترین حوزه قضایی کشور که سومین جمعیت کیفری استانهای کشور را به خود اختصاص داده و اجرای دقیق دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری استان، در گرو همت قضات در سرکشی به زندان‌ها و هدفمند بودن بازدیدهای دوره ای است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس گفت: قضات ناظر در زندان ها مستقر هستند و بازدید قضات از زندان‌ها به صورت هفتگی انجام می گیرد که با توجه به بازدیدهای مکرر و مستمر قضات از زندان‌ها خوشبختانه استان فارس طی سالیان متوالی در زمینه بازدید قضات رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داده است و هم اکنون ملاقات‌ها به خاطر شرایط کرونا به صورت ویدیو کنفرانس برگزار می گردد.

موسوی تصریح کرد : بخش قابل توجهی از زندانیان زندان های فارس با اجرای طرح پایش زندانیان، مشمول آزادی مشروط، پایان حبس و سایر تسهیلات قانونی خواهند شد.

در ادامه مدیرکل زندان‌های فارس اظهارداشت: در اجرای بند ۱۲ سیاست‌های کلی قضائی مبنی بر اتخاذ تدابیر لازم در استفاده از مجازات زندان با رویکرد حبس زدائی همچنین به منظور حصول اطمینان از اجرای قوانین و مقررات در مورد زندانیان و تامین حقوق بازداشت شدگان، طرح پایش آنها در زندان‌های استان در حال انجام می باشد.

وی افزود: براساس این طرح تمام زندانیانی که آثار تنبه و ندامت در آنان مشهود است و در صورت آزادی از زندان، دیگر مرتکب جرم نخواهند شد شناسائی، و به مراجع قضائی ذی ربط جهت فراهم نمودن زمینه آزادی آنان معرفی می گردند.

اسحاق ابراهیمی ادامه داد: با اجرای موفق این طرح تمام زندانیان به ویژه زندانیان جرائم غیرعمد و نیازمند، و همچنین زندانیانی که سابقه محکومیت کیفری نداشته، فاقد شاکی خصوصی می باشند و در طول تحمل محکومیت از اخلاق و رفتار حسنه‌ای برخوردار بوده و اظهار ندامت دارند، مورد پایش قرار می گیرند تا زمینه آزادی آنان فراهم گردد.

مدیرکل زندان‌های فارس اضافه کرد: طولانی شدن مدت حبس علاوه بر اینکه سودی برای جامعه ندارد باعث ایجاد صدمات و آسیب‌های اجتماعی ناخواسته به زندانی و خانواده وی می گردد.

وی بیان داشت : از این رو اجرای موفق این طرح باعث ایجاد مهرورزی و امید در سطح جامعه خواهد شد و آثار اجتماعی و فرهنگی خوبی در اجرای رسالت زندانبانی اسلامی به همراه خواهد داشت.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: با همکاری مراجع قضایی حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر از زندانیان و بیش از ۲۰ هزار مورد از ابتدای سال جاری به مرخصی اعزام شده اند و هم اکنون چهار هزار و ۵۰۰ زندانی در حال مرخصی هستند.

مدیرکل زندان‌های فارس گفت: تاکنون بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر در این طرح، پایش شده و روند بررسی پرونده‌های زندانیان واجد شرایط همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول