اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

دهم‌های ۱۰ تومانی/ مشق جهاد؛ از مدارس تا مزارع

جهادگران گروه جهادی «شهید اوهانی» مرند دست به دست هم داده و از مدارس تا مزارع گل‌سرخ مشق جهاد می‌کنند تا رایحه خوش خدمت را در مناطق محروم و کم درآمد پراکنده سازند.

دهم‌های ۱۰ تومانی/ مشق جهاد؛ از مدارس تا مزارع

 خبرگزاری فارس از تبریز، معصومه درخشان- باید که جهادگر باشی و با پای دلت در این راه قدم.برداری تا یک روز در مناطق محروم مشق جهاد کنی، روز دیگر در جبهه فرهنگ  و آموزش به مبارزه با جهل و نادانی برخیزی و تلاش کنی به دیگران مهارت بیاموزی تا وارد بازار کار شده و چرخ.های اقتصاد را به حرکت در بیاورند.

اگر جهادگر باشی برایت فرقی نمی‌کند در عرصه اقتصاد فعال باشی یا در عرصه سلامت، وقتی دلی  داری که تاب تحمل  زندگی سخت و طاقت فرسای همنوعانت را ندارد، آن وقت دست به کار می‌شوی و هر آنچه که می‌توانی انجام می‌دهی، همچون جهادگران دانشجویی و حوزوی.

در این سرزمین پاک کم نیستند جهادگرانی که در گمنامی مشق جهاد می‌کنند بدون هیچ سر و صدایی، بدون هیچ چشمداشتی، بدون اینکه به فکر آسایش و رفاه‌طلبی خود باشند در پی انجام کار جهادی هستند تا دیگران آسوده باشند.

گروه جهادی «شهید اوهانی» شهرستان مرند نیز متشکل از همین جهادگرانی است که هر کجا نیاز به کار جهادی باشد، آنجا حضور دارند.

این گروه جهادی  بعد از وقوع زلزله در شهرستان ورزقان در جهت کمک و امدادرسانی به مردم این شهرستان ایجاد شد تا بتوانند مرحمی بر زخم‌ها و آلام داغ‌دیده‌های زلزله‌زدگان باشند.

 

خانم «پروین کنگری» دارای تحصیلات کارشناسی ارشد رشته حسابرسی از دانشگاه آزاد واحد مرند مسوولیت این تیم جهادی را بر عهده گرفته است.

گروه جهادی  «شهید اوهانی»  در عرصه‌های مختلف آموزشی، علمی، مهارتی فرهنگی، مشاوره، سلامت و تسهیل‌گری در بحث فعالیت‌های آموزشی، علمی، فرهنگی و تفریحی نقش مهمی در شهرستان مرند بر عهده دارد.

فعالیت این گروه جهادی در بخش دانش‌آموزی و دانشجویی با همدیگر متفاوت است که مسوول گروه جهادی «شهید اوهانی» در این زمینه گفت: طی توافقنامه امضا شده با اداره آموزش و پرورش شهرستان مرند جهادگران  این تیم جهادی هرسال در سه ماه تابستان در بیش از ۱۵ منطقه از مناطق حاشیه شهر و روستاهای اطراف، کلاس‌های آموزشی و تقویتی برای دانش‌آموزان برگزار می‌کنند.

کیفیت برگزاری این کلاس‌های آموزشی موضوعی است که کنگری به آن اشاره کرد و افزود: به لحاظ کیفیت آموزش سعی شده است کلاس‌ها به صورت  بسیار تخصصی و در سطح بالا برگزار شود. در این آموزش‌ها از دانشجویان رشته ریاضی  با ضریب هوشی بالا که مهارت و تبحر خاصی در روش‌های تدریس ریاضی دارند، دعوت به همکاری شده است تا در روش‌های یادگیری دانش‌آموزان شکافی ایجاد نشود.

 بنا به گفته وی، هر سال ۶۰ تا ۸۰ جهادگر به صورت تیمی به مدارس اعزام ‌می‌شوند.

برگزاری مسابقات ورزشی و هنری مانند نقاشی و برگزاری کلاس‌های قرآنی  در مدارس از دیگر فعالیت‌های این گروه جهادی است که این نوع فعالیت‌ها به شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان منجر می‌شود.

 ایجاد کارگاه خیاطی برای مهارت‌آموزی نیز از دیگر فعالیت‌های آنان است که وی در این رابطه ادامه داد: در زمینه مهارت‌آموزی ما در سال گذشته توانستیم یک کارگاه خیاطی ساده  برای یکی از مدارس دخترانه در مقطع تحصیلی  ابتدایی ایجاد کنیم. این کار با استقبال زیادی روبه رو شد و معاون مدرسه به عنوان مربی و جهادگر بسیج شده و در طرح ‌های جهادی مشارکت کردند.

کنگری با بیان اینکه دانش‌آموزان و دانشجویان جهادگر در زیباسازی مدارس نیز فعال هستند، خاطرنشان کرد:در بحث نظافت و زیباسازی مدارس برای مهر ماه از قبیل احداث آب‌خوری، رنگ‌آمیزی در و پنجره، هرس کردن گیاهان خودرو در حیاط مدرسه، درختکاری و ایجاد فضای سبز در داخل محوطه مدارس دانشجویان و دانش‌آموزان جهادگر ما پای کار بوده و در جهت زیباسازی مدارس کمک می‌کنند.

 

دهم‌های 10 تومانی

« دهم های 10 تومانی» عنوان طرح جذابی است که بر اساس آن در دهم هر ماه دانشجویان و جهادگران  این گروه جهادی 10 هزار تومان پس‌انداز خود را به این طرح اختصاص داده و با جمع‌آوری این مبلغ در پایان تابستان برای دانش‌آموزان لوازم‌التحریر و بسته‌های بهداشتی  تهیه می‌کردند.

 فعالیت این تیم جهادی تنها در بخش آموزش و فرهنگی خلاصه نمی‌شد بلکه آنها در عرصه سلامت نیز خوش درخشیدند.

تیم سلامت گروه جهادی شهید اوهانی متشکل از دانشجویان رشته‌های علوم آزمایشگاهی، فوریت‌های پزشکی، مامایی، پرستاری و ... در طول سال به صورت مستمر در نقاط هدف تعیین شده مستقر بوده و به بحث پایش و غربالگری  تست قند خون و فشارخون مشغول بودند، با اجرای این طرح نفرات مستعد به مراکز بهداشت ارجاع داده می‌شدند.

 وی ادامه داد: با همکاری یک مرکز تجهیزات پزشکی مقرر شد، دستگاه  تست قندخون به صورت رایگان در اختیار دارندگان کارت معرفی از طرف بسیج دانشجویی شهرستان مرند قرار گیرد.

کمک به کشاورزان روستایی و حاصلخیز شدن محصولات زمینه دیگری از فعالیت این جهادگران است، آن چنانکه خانم کنگری توضیح داد: بسیاری از کشاورزان روستاهای اطراف به تیم‌های جهادی مراجعه کرده و می‌گفتند،  با وجود رسیدگی خوب و سبز بودن باغات عملا محصولی برداشت نمی‌کنیم که با هماهنگی با کارشناسان و متخصصان جهادکشاورزی و آزمایش کردن آب و خاک راهنمایی.های لازم  در اختیار آنها قرار گرفت و مشکل دیگر آنها عدم دریافت  کودهای شیمیایی بود که بعد از اعلام مشکلات همکاران ما به تعاونی‌های مربوط مراجعه و سهمیه کشاورزان را مطالبه کرده  و توزیع نمودند و در کنار آن کمک به سمپاشی، برداشت محصولات نظیر گندم، جو،گوجه‌فرنگی از دیگر خدمات تیم‌های جهادی  است.

وی با اشاره به  ساخت خانه.های محروم توسط این تیم جهادی، ادامه داد: جهادگران گروه جهادی شهید اوهانی در ساخت خانه‌های محروم نیز فعال هتسند به‌طوریکه بیش از هشت پروژه ساخت خانه محروم در روستاهای لیوار بالا، چرچر، منطقه اردکلو مرند در دست اجرا داشتند که مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

 

دوخت 300 ماسک در روز

همزمان با شیوع ویروس کرونا این تیم جهادی مانند سایر جهادگران در میدان مبارزه با کرونا بوده و در کارگاه تولید ماسک روزانه ۳۰۰ ماسک تولید می‌کردند که به صورت رایگان توزیع شد در کنار این مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده نیز تهیه کرده  و درقالب بسته.های بهداشتی در اختیار همشهریان قرار دادند و  ضدعفونی معابر شهری و روستایی از دیگر اقدامات  این گروه جهادی بود.


کنگری در مورد شرکت در رزمایش کمک مومنانه نیز افزود: در چهار مرحله کمک مومنانه بیش از۷۰۰ بسته  مواد غذایی در قالب بسته‌های معیشتی توسط گروه‌های جهادی جمع‌آوری و بین خانواده‌های بی‌بضاعت شهرستان مرند و روستاهای اطراف توزیع شد، علاوه بر آن قربانی کردن گوسفند در عید قربان و توزیع ۵۰ بسته گوشت از دیگر اقدامات ما بود.

مسوول گروه جهادی شهید اوهانی با اشاره به نامگذاری امسال به‌نام سال جهش اقتصادی خاطرنشان کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی همانطور که  مقام معظم رهبری امسال  را به‌نام جهش تولید نامگذاری  کردند، گروه جهادی ما برای تحقق این رهنمود و آرمان بزرگ به برگزاری کارگاه‌های آموزشی کشت گل‌سرخ و  زعفران به روش سنتی و روش ایروپونیک ( گلخانه‌ای) در جهت اشتغال و کارآفرینی اقدام  نمود که گواهی مهارت دوره.ها نیز با هماهنگی نهادهای مربوطه صادر و تسهیلات لازم جهت کارآفرینی و اشتغال‌زایی پرداخت شده است.

 

 

مثلا  امسال در کشت گل‌سرخ که در روستای لیوار بالا انجام گرفت با دریافت مجوز کشت و تسهیل‌گری برای وام دو هزار و 300 بوته گل‌سرخ کاشته شد که ۴۰ کیلو گل‌دهی داشت که‌ به‌صورت غنچه‌های گل خشک و مربا به فروش رسید و در نظر داریم در آینده‌ای نزدیک  به کارگاه تولید گلاب تبدیل گردد.

راه.اندازی صندوق نیکوکاری بسیج دانشجویی شهرستان مرند به‌نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یکی دیگر از کارهای  آنان است و به صورت تخصصی در زمینه مسکن و پروژه‌های عمرانی ساخت خانه محروم با اولویت دانشجویان و سپس  افراد  کم برخوردار و محروم فعالیت می‌کند.

بنا به گفته وی، فعالیت صندوق نیکوکاری دانشجویی فقط در حوزه مسکن محدود نیست  و در مورد اعطای وام، جهیزیه، کمک به شهریه‌های دانشجویی و... به ارائه خدمات می‌پردازد و تا کنون ۶۰ نفر  به این صندوق معرفی شده ۳۵ نفر تسهیلات لازم را دریافت کرده  و در زمینه کشت زعفران، گل‌سرخ، کارگاه تولید سفال،گاوداری و زنبورداری شروع به کار کردند.

وی، تسهیل‌گری را تفاوت عمده این گروه جهادی با سایر گروه‌ها ذکر کرد و ادامه داد: مهم‌ترین تفاوت  گروه جهادی شهید اوهانی  با سایر گروه‌های جهادی  فعالیت خاص آن در بحث تسهیل‌گری است.‌یعنی بر طبق تعاملاتی که با نهادهای حمایتی مثل  بهزیستی، کمیته امداد و جهاد سازندگی داریم،  افرادی که قصد دارند در زمینه تولید و کارآفرینی  اقدام کرده و  به اشتغال‌زایی کمک کنند، شناسایی  کرده  و به این مراکز معرفی می‌کنیم و با پیگیری‌های صورت گرفته مجوزهای لازم و تسهیلات مورد نیاز در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

کنگری ادامه داد: جدیدترین نقش تسهیل‌گری ما اقدام در جهت اخذ مجوز برای ایجاد کانون‌های همیاری است که در روستای یالقوزآغاج مرند ایجاد کرده‌ایم که در روستای لیوار هم در دست اقدام  است، گروه جهادی ما به عنوان رابط کمک می‌کند تا از بانک وام‌های مربوط به کارآفرینی اخذ شود و منطقه مورد نظر  رشد کرده  و در خدمت  تولید قرار گیرد با این تفاوت که در این مورد  پول در اختیار فرد قرار نمی‌گیرد بلکه کالا یا خدمت  به کارآفرین داده می‌شود ‌به عنوان مثال بانک به جای پول، (دام  از جمله گاو) در اختیار متقاضی دامداری قرار می‌دهد و دامدار از سود آن اقساط بانک را پرداخت می‌کند یا مثلا برای کارگاه خیاطی به جای ۳۰ میلیون وام تجهیزات چرخ و مواد اولیه به وی اعطا می‌شود و از او خواسته می‌شود مثلا لباس فرم بانک، مدارس و... که بانک با آنها قرارداد می‌بندد را دوخته و آماده نماید. این طرح بسیار جالبی بوده  و خیاط نگران بازاریابی یا نحوه توزیع جنس خود نیست.


انتهای پیام/60020/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول