اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

دل خون انارکاران ساوه از هرج و مرج بازار خرید و فروش انار/ همه چیز در جیب دلال!

نبود حمایت و برنامه‌ای شاخص در خرید محصول انار، موجب شده سود حاصل از تولید این محصول بهشتی به جیب دلالان رفته و کشاورز باقی بماند و زحمت یک ساله برای تولید و پرورش دانه‌های سرخ انار.

دل خون انارکاران ساوه از هرج و مرج بازار خرید و فروش انار/ همه چیز در جیب دلال!

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، ساوه شهر یاقوت‌های سرخ است که یکی از معروف‌ترین انارهای دنیا مربوط به باغات این شهرستان است، به طوری که برخی از سیاحان و جهانگردان نیز در سفرنامه‌های خود نیز از آن یاد کرده‌اند.

اما باغداران انار که با زحمات و هزینه‌های سرسام آور کشاورزی دست و پنجه نرم کرده و پاییز هر سال در انتظار برداشت محصول بوده، از سود کم و نبود نظارت بر بازار میوه گلایه‌مند هستند.

با آغاز برداشت محصول، بازار دلالی و واسطه‌گری نیز پررونق و همین امر سبب افزایش قیمت میوه شده که نه به نفع مردم بوده و نه کشاورزان، اما در این بین جیب دلالان پر می‌شود.

انار ساوه در زمره یکی از بومی‌ترین و قدیمی‌ترین محصولات باغی این شهرستان است، اما این سابقه و آوازه جهانی، تاکنون به کار باغداران نیامده است.

مشکلات ارزان‌فروشی، نبود صنایع تبدیلی  و بازار هدف فروش، خام‌فروشی، هزینه‌های بالای تولید در مقایسه با سود کم و... دغدغه مهم کشاورزان این خطه از دیرباز تاکنون بوده که در صورت توجه به صنایع تبدیلی و کاهش دخالت دلالان از بازار خرید و فروش می‌توان شاهد جهش اقتصادی در تولید این محصول بود.

متاسفانه در نبود کارخانه صنایع تبدیلی و فقدان بازار فروش مطلوب که دسترنج باغداران را به قیمت واقعی از آن‌ها بخرد، سود یاقوت‌های سرخ، دسته به دسته در جیب دلالان می‌رود و تنها چیزی که نصیب باغدار می‌شود حسرت و حسرت است.

 توزیع میوه باید توسط تعاونی‌ها صورت گیرد 

علی یزدان‌پناه عضو سابق نظام صنفی باغداران ساوه معتقد است توزیع میوه کار تخصصی بوده و باید توسط تعاونی‌ها صورت گیرد.
وی به خبرنگار فارس در ساوه می‌گوید: متاسفانه در کشور ما تعاونی‌ها بسیار ضعیف عمل کرده و کشاورزان مجبورند با واسطه‌ها کار کنند؛ قیمت میوه هم براساس عرضه و تقاضا مشخص ‌می‌شود.

یزدان‌پناه می‌افزاید: تعاونی پخش میوه باید ایجاد شود چراکه در این صورت سود پخش میوه بین کشاورزان توزیع می‌شود اما سود واسطه‌گری به کشاورزان نمی‌رسد.

عضو کمیسیون آب، کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اراک تصریح می‌کند: متاسفانه کشاورزان خردپا نمی‌توانند محصولات خود بدون واسطه بفروشند و این مهم حمایت جدی مسوولان را می‌طلبد.

دلالان بین 3 تا 8 هزار تومان انار را از باغدار می‌خرند، متاسفانه باغدار هم مجبور است به دلالان بفروشد

وی با اشاره به اینکه انار در بازار با قیمتی بین 8 تا 20 هزار  تومان عرضه می‌شود، می‌گوید: دلالان بین 3 تا 8 هزار تومان انار را از باغدار می‌خرند، متاسفانه باغدار هم مجبور است به دلالان بفروشد، دولت هم حمایتی نمی‌کند و انار را به قیمت مناسبی از کشاورز نمی‌خرد.

یزدان‌پناه می‌گوید: اگر کارخانه‌ای باشد و از این انارها، فرآورده‌های دیگری مثل رب، آب میوه و کنسانتره تولید کند هم جوانان در این کارخانه‌ها، مشغول به کار می‌‌شوند و هم کشاورز بازار هدفی برای فروش دارد و مجبور نیست مفت به دلال بفروشد.

واسطه‌ها میوه را از سبد خانواده‌ها حذف کردند

حبیب‌الله الیاسی از باغداران انار شهرستان ساوه نیز درباره نقش واسطه در عرضه محصولات  می‌گوید: واسطه‌گری در بازار میوه سبب شده تا برخی میوه‌ها علیرغم تولید در کشور در سبد خانواده‌ها جایی نداشته باشد و کشاورزان نیز گاها متضرر شوند.

وی بیان می‌کند: انار محصول شهرستان ساوه است و باید با قیمت مناسب در بازار عرضه شود و کشاورزان نیز از زحمات یک ساله خود برای برداشت این محصول سود کافی ببرند، اما تنها چیزی که نصیب باغداران می‌شود زحمت و مشقت است.

الیاسی که عدم نظارت مسئولان را مهم‌ترین علت افزایش قیمت میوه‌ها می‌داند، می‌گوید: دلالان بازار میوه در افزایش قیمت‌ها نقش دارند که این شرایط نیازمند بازنگری است.

دلالان بازار میوه در افزایش قیمت‌ها نقش دارند که این شرایط نیازمند بازنگری است 

این باغدار با بیان اینکه دسترنج انارکاران را دلالان ارزان می‌خرند و در بازار گران می‌فروشند، بیان می‌کند: تفاوت قیمت خرید انار از درب باغ تا بازار بسیار زیاد است و متاسفانه دولت هم هیچ حمایتی از باغدار نمی‌کند و برای ساماندهی این اوضاع برنامه‌ای ندارد تا باغداران بتوانند محصولات خود را به قیمت مطلوبی بفروشند.

وی می‌افزاید: در پایان فصل کار، هزینه‌ها و دستمزد کارگر را که از درآمد فروش کم کنیم هیچ چیزی برای باغدار نمی‌ماند.

قیمت‌ها روزانه و یا گاها به صورت ساعتی تغییر می‌کند

حمید فدوی معاون اتحادیه بارفروشان استان مرکزی در مورد چگونگی فعالیت میدان میوه و تره‌بار می‌گوید: میدان براساس کمیسیون و به صورت حق‌العمل کار فعالیت کرده به طوری که میوه را به قیمت روز به میوه فروش فروخته و کمیسیون دریافت می‌کند.

قیمت‌ها روزانه و یا گاها به صورت ساعتی تغییر می‌کند 

 

وی بیان می‌کند: قیمت میوه براساس مرغوبیت میوه تعیین می‌شود؛ قیمت‌ها روزانه و یا گاها به صورت ساعتی تغییر می‌کند.

معاون اتحادیه بارفروشان استان مرکزی تصریح می‌کند: عرضه و تقاضا بازار و تنظیمات بارفروشان در سطح کشور از جمله عواملی بوده که در تعیین قیمت میوه اثرگذار است.

فدوی بیان می‌کند: حق کمیسیون میدان میوه و تره بار حداکثر ۱۰ درصد بوده و کف و سقف قیمت میوه اعلام می‌شود؛ به طور مثال قیمت روز انار در میدان میوه و تره‌بار اراک ۶ تا ۱۳ هزار تومان است.

سم و کود را باید به صورت آزاد تهیه کنیم
عباس یعقوبی از باغداران باسابقه ساوه که از ۲۰ سالگی وارد عرصه کشاورزی شده است، می‌گوید: مشکلات عدیده‌ای در مورد باغات انار وجود دارد که مهم‌ترین آن فروش محصولات بوده و سازوکاری برای تعیین قیمت وجود ندارد.

مشکلات عدیده‌ای در مورد باغات انار وجود دارد که مهم‌ترین آن فروش محصولات بوده و سازوکاری برای تعیین قیمت وجود ندارد 

وی ادامه می‌دهد: حتی کسر کمیسیون ۱۰ درصد میدان میوه و تره‌بار نیز مشکلاتی در پی دارد که گاها دیرکرد پرداخت، کار را به دادگاه می‌کشاند.

این باغدار ساوه‌ای خاطرنشان می‌کند: متاسفانه تعهدات بیمه عملی نشده و هزینه‌های باغداری نیز بالاست چراکه سم و کود را باید به صورت آزاد تهیه کنیم.

یعقوبی ضمن گلایه از مقررات دست و پاگیر عنوان می‌کند: باغداران حتی اجازه ساخت انبار برای محصولات خود را نداشته و این قوانین شرایط را برای کشاورزان دشوار کرده است.
وی می‌گوید: امسال انار با توجه به مرغوبیت آن ۳ تا ۱۰ هزار تومان از باغدار خریداری شده اما ۸ تا ۲۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
یعقوبی می‌افزاید: بخشی ناچیز از این افزایش قیمت به علت هزینه‌های از جمله تخلیه و حمل محصول بوده اما بیشتر آن عاید واسطه‌ها شده و نظارت موثری در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

امسال ۱۵۰ هزار تن انار از باغات شهرستان ساوه برداشت شد

حسن شریفی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ساوه نیز از پایان برداشت انار در شهرستان ساوه  خبر داده و می‌گوید: امسال ۱۵۰ هزار تن انار از باغات شهرستان ساوه برداشت شد که ۳۰ درصد از آن به منظور تازه خوری وارد بازار شده است.

وی بیان می‌کند: ۲۰ درصد از انار برداشت شده توسط صادرکنندگان جذب و در حال صادرات بوده و ۳۵ درصد نیز در بین کارخانه‌ها برای تولید آب انار، کنسانتره و رب انار توزیع شده است.

شریفی با اشاره به میزان قیمت این محصول ادامه می‌دهد: قیمت میوه‌ در بازار و با توجه به میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول