اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

پیشرفت ۲۵ درصدی صحن حضرت زینب با وجود کاهش نیروهای بازسازی عتبات

رئیس ستاد بازسازی عتبات کربلا با بیان اینکه با شیوع کرونا اعزام نیروهای ستادی ۸۰ درصد کاهش یافت، از پیشرفت ۲۵ درصدی احداث صحن حضرت زینب(س) در جوار حرم مطهر امام حسین(ع) خبر داد.

پیشرفت ۲۵ درصدی صحن حضرت زینب با وجود کاهش نیروهای بازسازی عتبات

خبرگزاری فارس ـ گروه حج و زیارت ـ حسین فراهانی: طرح توسعه حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت عباس (ع) سه صحن اصلی به نام‌های صحن امام حسین (ع)، صحن حضرت زینب (س) و صحن امام زمان(عج) دارد که فاز نخست آن در قالب احداث صحن حضرت زینب (س) به ایرانیان و ستاد بازسازی عتبات سپرده شد.

 

وضعیت طرح توسعه حرم سیدالشهدا(ع)

احداث صحن حضرت زینب با مساحتی بالغ بر ۵ هکتار از اواخر سال ۹۴ آغاز و قرار بود تا سال ۱۴۰۰ به پایان برسد. اما با شیوع کرونا و مشکلاتی در زمینه اعزام نیروهای ستاد به کربلا، روند طرح توسعه حرم حسینی با مشکلاتی مواجه شد.

پیشرفت ۲۵ درصدی طرح کلی احداث صحن حضرت زینب (س)

بر همین اساس، در مرحله نخست با شیوع کرونا، فعالیت ستاد بازسازی عتبات در عراق متوقف شد و فقط احداث صحن حضرت زینب (س) با وجود محدودیت‌ها ادامه پیدا کرد؛ تا جایی که نیروهای ستاد، مهندسان و کارگران ایرانی بیش از ۵ ماه در کربلا ماندند تا بتوانند روند اجرای سازه بتنی را وجود کرونا انجام دهند.

به گفته  محمدرضا بنی‌اسدی‌راد، رئیس ستاد بازسازی عتبات کربلا صحن حضرت زینب (س) در جوار حرم امام حسین (ع) به صورت کلی ۲۵ درصد پیشرفت داشته است و در حال حاضر اجرای سازه بتنی این پروژه حدود  ٦٨ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در بخش‌هایی از ساختمان نیز عملیات سفت کاری در حال اتمام است.

کاهش ۸۰ درصدی اعزام نیروها برای توسعه حرم حسینی

یکی از مشکلاتی که مسؤولان ستاد بازسازی عتبات در ادامه روند طرح‌های توسعه اعتاب مقدسه عراق در ایام کرونا با آن مواجه شدند، اعزام نیروها بود؛ به طوری که در طرح توسعه حرم حسینی در قالب صحن حضرت زینب (س) قبل از ایام کرونا بیش از یک هزار نفر فعالیت داشتند اما با سختی اخذ ویزا از سوی عراق و بسته شدن مرزها، در ابتدا هیچ نیرویی جابجا نشد. تا اینکه با توافق صورت گرفته با مسؤولان عراقی، ویزای مهندسان و متولیان توسعه حرم‌ها با انجام آزمایش و به صورت محدود از سوی طرف عراقی صادر شد و در نهایت اکنون با کاهش اعزان نیروها، حدود ٢٠٠ نفر از مهندسان و استادکاران ایرانی با رعایت شدیدترین تدابیر بهداشتی و زیر نظر گروه‌های HSE مشغول به کار هستند.

فضای زیارتی صحن حضرت زینب (س) ۴۵ هزار متر است

طرح توسعه حرم امام حسین (ع) در قالب صحن حضرت زینب (س) در بین خیابان باب القبله، خیابان شهدا و خیابان جمهوری واقع شـده که شامل فضاهای زیارتی و غیر زیارتی است. فضاهای زیارتی این مجموعه شامل شبستان‌های رو سطحی و زیر سطحی به همراه مجموعه‌های خدماتی مرتبط با این بخش است که حدود  ٤٥ هزار متر مربع را شامل می‌شود. فضاهای غیر زیارتی نیز شامل ساختمان اداری، ساختمان مضیف، موزه و کتابخانه، موتورخانه مرکزی و تونل تاسیساتی اسـت.

در بخش غیر زیارتی، تاکنون حدود ٨٥٠ چشمه سرویس بهداشتی و  ١٢٠چشمه دوش در بخش‌های مختلف این محدوده مکان‌یابی شده و در حال ساخت است. همچنین مضیف در مرحله نازک کاری است.

افزایش ۱۴ برابری فضای حرم امام حسین (ع)/ تغییرات در ساختمان تل زینبیه

به گفته جلال مأب، رئیس ستاد بازسازی عتبات صحن حضرت زینب (س) سال ۱۴۰۳ تکمیل و زیربنای فضاهای حرم مطهر حدود  ١٤برابر افزایش خواهد یافت.

علاوه براین، تل زینبیه نیز در طرح توسعه حرم حسینی قرار دارد که با تلاش مهندسان این مکان تاریخی همچون گذشته خواهد بود. با این تفاوت که ساختمان آن حدود  ٢متر بالاتر از سایر ساختمان‌ها و بر روی نمادی از تپه ساخته می‌شود.

علاوه بر این، با توجه به بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی، دیوار آب یندی با تکنولوژی نوین با ضخامت یک متر و به عمق  ٤٠ متر در دورتادور محدوده پروژه به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر اجرا شده است تا جلوی نفوذ آب گرفته شده و امکان خاکبرداری تا عمق ١٤ متر و اجرای شبستان‌های زیرسطحی فراهم شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول