اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

وزیر بهداشت: آخرین فرصت تاب‌آوری نظام سلامت اجرا می‌شود/ کیت‌های ایرانی بهتر از مدل کره‌ای

وزیر بهداشت گفت: امید است اجرای محدودیت‌های جدید با جدیت و موفقیت انجام شود زیرا این آخرین فرصت تاب‌آوری نظام سلامت کشور و کادر درمان در برابر کرونا است.

وزیر بهداشت: آخرین فرصت تاب‌آوری نظام سلامت اجرا می‌شود/ کیت‌های ایرانی بهتر از مدل کره‌ای

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سعید نمکی صبح امروز در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا اصفهان اظهار داشت: آنچه در این ایام می‌گویم و قسمت‌های ناگفتنی را می‌نویسم سعی کرده‌ام تاریخ حماسه کشور را برای نسل‌های آینده منعکس کنم زیرا هر کشوری شاید ۱۵۰ سالی یک بار چنین اتفاقی را تجربه کند و نسل‌های آینده باید بدانند که پدران آن‌ها در شرایط سخت تحریم چگونه افتخار آفریدند 

وزیر بهداشت با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی گله‌مند بود که در منطقه آران و بیدگل پروتکل‌های بهداشتی اصلا رعایت نمی‌شد، تصریح کرد: اصفهان مردم شریف وفادار و ولایت‌محوری دارد و من خودم در این شهر تحصیل کرده‌ام و اهل کاشانم به همین دلیل می‌دانم این شهر منظومه‌ای از عظمت‌های سرزمینی است و ویترینی از زیباترین معماری جهان در اصفهان وجود دارد و آنچه که آن را آفرید عشق معمار اصفهانی است.

وی عنوان کرد: اصفهان در دفاع مقدس بزرگترین حماسه‌ها را آفرید و خط شکنان از این استان بودند شهدایی که از استان اصفهان بخواهیم لیست کنیم در دنیا بی‌بدیل هستند؛ همان‌طور که در شعر، موسیقی و همه هنرها اصفهان دارای مکتب است.

نمکی با بیان اینکه دیگر صدای تاج اصفهانی، قاریان قرآن و هنرمندان آن تکرار نخواهد شد، افزود: اصفهان سرزمین عجیب و بی‌بدیلی است و وقتی کنار زاینده‌رود خشک رفتم، بسیار احساس غم کردم که با خشکیدن زاینده‌رود چقدر گذشته‌ها مهرها می‌میرند.

اصفهان از موفق‌ترین ستادهای مقابله با کرونا استانی بوده

وزیر بهداشت بیان داشت: به عنوان یک سرباز کوچک و کوچکترین سرباز ولایت و نظام و دولت زانو می‌زنم و دست تک تک افراد را می‌بوسم و از زحمات ستاد استانی مقابله با کرونا که به عنوان یکی از بهترین و موفق‌ترین ستادهای استان کار را اداره کردید، تشکر می‌کنم؛ نمونه‌ای از همدلی و وفاق و هم‌گرایی در میان اصفهانیان دیدم که باید روی آن کار کرد.

وی ادامه داد: شهدای مدافع سلامت مظلومانه‌ترین افراد عرصه شهادت هستند، در این روزهای سخت تلاش می‌کنم که خودم را سرپا نگه دارم اما با تک تک این شهدا یک بار مردم و زنده شدم با داغ خانواده‌ها تمام اجزایم آتش گرفت دلیلش مظلومیت این خانواده‌هاست؛ در دفاع مقدس خیلی سردار و سرباز از دست دادیم اما امروز اکثرا سردار از دست می‌دهیم.

نمکی تصریح کرد: در روزهای کرونایی، یکی از رذل‌ترین افراد تاریخ یعنی ترامپ که بارها گفتم به خاطر خون شهید سلیمانی می‌دانیم با وجود این که به میزان زیاد با صهیونیست‌ها پول خرج کند، دچار این بی آبرویی می‌شود، ما را در بدترین شرایط قرار داد و نمی‌گذاشت که تجهیزات پزشکی از هرجای دنیا تهیه کنیم، برای یک فرمانده بسیار تلخ است که لباس برای سربازانش فراهم نباشد.

وزیر بهداشت افزود: وقتی پرسنل من ماسک و لباس حفاظتی نداشتند، فرماندهان ارشد ما پای کار می‌آمدند؛ در مظلومیت مطلق و در بدترین سال اقتصادی دولت، شهید شدند و این آتش بلا به جان جمهوری اسلامی ایران افتاد.

در اوایل کرونا سیل بازگشت ایرانیان اروپایی را شاهد بودیم

وی خاطر نشان کرد: این یک افتخار است که در ۵۵ روز میزان مرگ و میرها را به حدود ۳۰ عدد رساندند و تخت‌ها خالی شد در آن زمان بود که چهل روز بعد از ما موج مثبت کرونا به اروپا رسید؛ کانال‌ها و شبکه‌های معاند که ما را به سخره می‌گرفتند به وضعیتی رسیدند که دیدند از اروپا سیل درخواست ایرانیان برای برگشت به وطن راه افتاده و ما از یک واردکننده ماسک و شوینده به یک تولیدکننده و صادرکننده رسیدیم.

نمکی ادامه داد: در عرض دو هفته ۲ هزار تخت ICU اضافه کردیم، هزاران تخت با کمک نیروهای مسلح و مردم اضافه شد و این اتفاق تبدیل به نشان افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران شد.

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات رهبر معظم انقلاب گفت: با خود عهد کرده‌ام که تا آخر عمر و در همه جا اعلام کنم که حمایت، هدایت و رعایت مقام معظم رهبری بزرگترین پشتوانه ما در زمان کرونا بود؛ در بین رهبران جهان هیچ‌کس به این میزان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرد.

وی ادامه داد: لحظه به لحظه این حمایت‌ها، اقدامات و تصمیم‌گیری‌های همیشگی ایشان را نوشته‌ام، باز هم می‌گویم که هیچکس به اندازه‌ ایشان ما را حمایت نکرد، زمانی پیام دادند که عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی سیئه است و در زمان دیگر هدایت مردم، اقدام بی‌بدیل و مهم دیگر ایشان بود.

نمکی مطرح کرد: در یک جایی مانند جنگ احد تصور کردیم که کار تمام شده و ما جنگ را بردیم، از یک سو مردم باور کردند که کار تمام شده و از سوی دیگر از خوش‌باوری مردم سهمگین‌تر، خوش باوری مسؤولان بود؛ پس از آن موج‌های جدید بیماری شکل گرفت، البته ویروس هم متفاوت شد و می‌توان گفت که ویروس امروز با ویروس اولیه بسیار متفاوت است.

اولین کشوری برای اقتصاد و معیشت پروتکل نوشتیم

وزیر بهداشت گفت: در کنار همه این مشکلات به کمبود منابع هم رسیدیم، تعداد تست‌ها به ۲۵ هزار عدد رسید و هر تست بیش از ۲۵۰ هزار تومان برای ما هزینه می‌برد که جمیعا آن زمان بیش از ۶ میلیارد تومان به صورت روزانه هزینه تست‌هایمان می‌شد، این موارد در شرایطی اتفاق افتاد که کارانه و حقوق کادر درمان هم عقب افتاده بود.

وی با اشاره به اینکه متوجه درد اقتصادی مردم هستم و چندین سال در سازمان برنامه و بودجه کار کردم، افزود: ما به همین دلایل اولین کشوری بودیم که برای بحث اقتصاد و معیشت مردم پروتکل نوشتیم زیرا می‌دانستیم در شرایط سخت و تحریم‌های ظالمانه قرار می‌گیریم و با وجود همه این موارد باید کرونا را مدیریت می‌کردیم.

نمکی ادامه داد: آمریکایی‌ها  ۱۱۱ میلیارد دلار برای بخش سلامت هزینه کردند و انگلیس نیز ۲۲ میلیارد دلار هزینه کرد؛ ماهم به دستور مقام معظم رهبری ۱ میلیادر دلار برای مقابله با کرونا بگیریم که تا چند روز پیش 30 درصد آن را دریافت کرده بودیم.

وزیر بهداشت عنوان کرد: در  جلسه‌ با حضور مقام معظم رهبری، اتفاقات عجیبی افتاد که این سرفصل جدید در تاریخ ثبت شد؛ ایشان چندین تصمیم داشتند که در مرحله اول گفتند که مصادیق تعیین محدودیت‌ها بر عهده وزارت بهداشت است و دیگران باید از وزارت بهداشت تبعیت کند.

وی افزود: تصمیم دوم ایشان این بود که باید برای بیماریابی طرح محله محور ایجاد شود و چون مصوبات ستاد ملی بلاعمل می‌ماند باید قرارگاهی تشکیل شود تا اجرای موارد بررسی شود، سریعا این موارد رخ داد و توانستیم در طول مدت کوتاه این طرح را تدوین کنیم.

تعطیلی بهتر از آن است که کاسبی آلوده شده و جان ببازد

نمکی تصریح کرد: طرح جدید از شنبه آغاز می‌شود، اولین گام مهم، آموزش مردم است؛ هیچ آفتی برای اقتصاد یک کشور بدتر از تعطیلی و طولانی شدن اپیدمی نیست، به همین دلیل ایجاد تعطیلی بهتر از این است که فرد کاسبی بیمار شود و بیماری‌ خود را انتقال دهد و یا بر اثر بیماری فوت کند.

وزیر بهداشت در ادامه خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری با وجود تمام غم و غصه‌ای که برای معیشت مردم می‌خورند، اعلام کردند که مساله سلامت مردم در میان سه محور اقتصاد، سلامت و حتی امنیت مهمترین مورد است و این سخن مدبرانه حرف عادی نیست و برخواسته از خرد و تدبر است.

وی با اشاره به طرح جدید، گفت: در طرح جدید که از شنبه آغاز می‌شود، نه استان‌ها بلکه شهرها را به سه گروه تقسیم کردیم؛ شهر زرد شهری است که در آن به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر چهار بیمار PCR مثبت داشته باشد؛ تا پیش از این متوسط زمان بستری ۵.۵ روز بود اما امروز به دلیل چموش شدن ویروس این میزان به ۹.۵ روز رسیده است به این ترتیب در این شهر به ازای یک میلیون نفر جمعیت به ۶۰ تخت ICU نیاز است. 

نمکی دامه داد: شهر نارنجی منطقه‌ای است که در روز ۶ بیمار مثبت داشته باشیم که در این منطقه با هر یک میلیون نفر، ۱۸۰ تخت آی سی یو نیاز داریم و در شهر قرمز نیز ۱۰ بیمار مثبت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد که در آن شهر به ازای هر یک میلیون نفر ۳۰۰ تخت آی سی یو نیاز داریم.

وزیر بهداشت مطرح کرد: تا کنون نگذاشتیم بیماری به دلیل بی پولی یا دلایل دیگر پشت درب بیمارستان بماند، چندین بیمار افغانستانی را رایگان پذیرش کردیم و نگذاشتیم قومیت یا سن و جنسیتی ترجیح داده شود.

وی بیان داشت: یکی از اهداف این محدودیت‌ها ایجاد فرصت آرامشی برای کادر درمان است که اگر تعداد مریض کمتر شود کیفیت خدمت‌رسانی هم بیشتر می‌شود، ضمن قدردانی از استاندار اصفهان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دادستان و... امید است اجرای محدودیت‌های جدید با جدیت و موفقیت انجام شود زیرا این آخرین فرصت تاب آوری نظام سلامت کشور و کادر درمان در برابر کرونا است.

کیت‌های ایرانی بهتر از مدل کره‌ای

نمکی اظهار داشت: در طرح هر خانه یک پایگاه سلامت که پیش از این هم اجرا شد اعتقاد داشتیم مادران سفیر سلامت هستند، طرح بیماریابی بر مبنای کار محله محور کار آموزش را انجام خواهیم داد و باید با کمک بسیج و هلال احمر و دیگر ارگان‌ها سطح آگاهی و علم مردم را بالا بریم.

وزیر بهداشت تشریح کرد: می‌توان گفت که ۵۱ درصد از عوامل ایجادکننده بیماری ارتباطات خانوادگی است، بیماریابی سریع هم باید در کنار افزایش تست‌ها اجرا شود؛ ما از ۲۵ هزار تست به ۴۰ هزار تست رسیده‌ایم و در ادامه تعداد تست‌های ما به صدهزار تست در روز خواهد رسید و افزایش تعداد بیماران روزانه به دلیل افزایش شناسایی بیماران است.

وی افزود: با کمک شرکت‌های دانش بنیان کیت‌های آنتی ژن ساخته شد که در ۲۰ دقیقه پاسخ تست را انجام می‌دهد و کیت‌هایی که در داخل کشور تولید کردیم به مراتب از کیت‌های کرونای کره‌ای بهتر است و روزانه صد و هفتاد هزار کیت تولید خواهیم کرد که متخصصان داخلی کیفیت آن را تأیید کرده‌اند.

نمکی با بیان اینکه سامانه ردیابی الکترونیکی شناسایی مبتلایان با کمک وزارت ارتباطات تهیه شده، افزود: گام بعدی ما قرنطینه است، قرنطینه بیماران در منزل برای افرادی که توانایی قرنطینه شدن در منزل را دارند انجام می‌شود و دیگر افراد بی بضاعت در مکان‌هایی همچون مسافرخانه‌ها و محل‌های اقامت دستگاه‌های دولتی با کمک بسیج و سپاه و خیران بوده و افراد سالم هم قرنطینه معکوس می‌شوند.

وزیر بهداشت ادامه داد: افراد قرنطینه شده با سیستمی ردیابی می‌شوند و برای آن‌ها جریمه در نظر گرفتیم؛ فرد مثبتی که در جامعه تردد کند در ابتدا 200 هزار تومان جریمه خواهد شد، و در مرحله بعد به قرنطینه اجباری خواهد رفت.

وی خاطر نشان کرد: ۸۸ درصد از مرگ‌ها مربوط به افراد سالم و پر ریسک که سن بالای ۶۵ سال دارند و بیماری بیماری زمینه‌ای دارند، است که این افراد را قرنطینه خواهیم کرد؛ باید برای جلوگیری از آلوده شدن این افراد برنامه‌ریزی می‌کردیم، برنامه داریم که سعی کنیم خدمات درب منزل را با کمک ارگان‌ها، بسیج و هلال احمر به این افراد بدهیم، همچنین درمان سرپایی نیز از اقداماتی است که در این طرح ارائه می‌شود.

نمکی بیان داشت: لازم است که در روزهای اولیه بیماری به آن‌ها رسیدگی شود زیرا اگر بیمار مبتلا در روزهای ابتدایی درمان شود، به مرحله حاد بیماری نخواهد رسید؛ ۸۰ درصد افرادی که در جامعه تردد می‌کنند علامت ندارند و مبتلایان معمولا بیماری را از همین افراد ناقل دریافت می‌کنند.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: در سامانه ۴۰۳۰ بیمارانی در روزهای ابتدایی بیماری خود قرار دارند پایش می‌شوند و برای هر تعداد خانوار توسط همین مشاوره پزشکی در نظر گرفته شده است تا با ماندن در منزل و مراقبت در خانه بار بیمارستان‌ها را کمتر کنیم.

وی اضافه کرد: هدف از این اقدامات قطع زنجیره ویروس که باعث کاهش آمار مبتلایان بستری و سرپایی می‌شود و کاهش آمار مرگ و میر است؛ رئیس جمهور در جلسه قبل دولت تلاش کرد که این طرح هر چه زودتر اجرایی شود، این کار با لطف خدا و همت مردم و با رهنمودهای مقام معظم رهبری این طرح تصویب و ابلاغ می‌شود که اثرات این طرح تا یک ماه آینده مشهود خواهد بود.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ک۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول