اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

«سلمان» با جان و دل پای کار سلامت مردم/ جهاد از مسجد تا بیمارستان

بهترین هدیه و پاداش برایمان پس از ارسال گزارش عملکرد گروه به بیت رهبری هدیه سنگ عقیق، تابلوی رومیزی و 2 کتابی بود که از ایشان به دستمان رسید؛ با قدرت می‌گویم تلاش برای خدمت به مردم را ادامه خواهیم داد.

«سلمان» با جان و دل پای کار سلامت مردم/ جهاد از مسجد تا بیمارستان

خبرگزاری فارس مازندران ـ زری طاهری پرکوهی|نام آشنای گروه‌های جهادی به گوش همه ما خورده است،  به این مفهوم که تعدادی از افراد با هدف کمک به اقشار مختلف مردم اقدام به انجام یک سری از فعالیت‌ها به اقشار در حوزه مختلف کرده و در قبالش  مزد و اجری دریافت نمی‌کنند.

گفتنی است شکل‌گیری گروه‌های جهادی از زمانی افزایش پیدا کرده که مقام معظم رهبری بحث آتش به اختیار بودن جوانان را مطرح کرده است، خوشبختانه در استان مازندران شاهد فراوانی البته در کیفیت عملکرد این گوه‌ها بوده و هستیم به‌طوری که مورد تشویق رهبر گران‌قدر انقلاب قرار گرفتند.

یکی از این گروه‌ها، گروه جهادی سلمان مستقر در مرکز استان مازندران اس که با نگاه فرا منطقه‌ای وارد عمل شده، این گروه با هدف کمک به مباحث درمانی با به‌کارگیری کادر درمانی، فرهنگی و آموزشی فعالیت می‌کند.

"اگر خدا بخواهد به کمک شما می‌خواهیم لبخند را بر لبان همه اقشار جامعه جاری کنیم؛ این متن شعار گروه جهادی مردمی سلمان است، نام گروه؛ سلمان، زمان تشکیل گروه؛ سال ۱۳۹۶، مکان؛ مسجد حضرت امیرالمومنین کوی دانش شهر ساری!

اگر بخواهیم تعریف کلی از عملکرد این گروه داشته باشیم می‌توان گفت؛ این گروه در عرصه بهداشت و درمان (پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، پیراپزشکی و ...)، آموزشی با دارا بودن ویژگی‌هایی نظیر توجه به امر تعدد عرصه‌های خدماتی، جذب حداکثری، استمرار و برنامه محور بودن‌فعالیت‌ها از جمله گروه‌های موثر جهادی محسوب می‌شود.

*گفت‌وگو با سرپرست جوان سلمان

 برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ سیدرضا سلیم بهرامی مدیر گروه جهادی سلمان در ساری ۳۱ ساله و دکترای رشته عمران می‌رویم، و از او جزئیات تشکیل گروه و نحوه روند فعالیت‌ها را می‌پرسیم، وی می‌گوید؛ سال ۱۳۹۶بود پس از صدور فرمان مقام معظم رهبری در خصوص کار جهادی با همراهی دوستان به این فکر افتادیم که پس از آسیب‌شناسی منطقه‌ای بتوانیم برای مردم کاری انجام بدهیم.

از این رو با پایگاه قرار دادن مسجد امیرالمومنین (ع) را در منطقه دانش ساری، حدود ۷ نفری از دوستان که هر کدام در رشته‌های مختلف مشغول به تحصیل بودند و ظرفیت‌هایی داشتند تشکیل گروه جهادی " سلمان" را رقم زدیم.

*روزهای تعطیل و اردوی جهادی

سلیم‌بهرامی اضافه می‌کند؛ مسؤولیت‌ها برای هر فرد تعیین شد، برای تهیه امکانات و لوازم هر کدام از ما دست به کار شده و از خودمان مایه گذاشتیم، خدا کمک کرد، تا این هسته اولیه ۷نفره اولین برنامه کاری خود را آغاز کند به این صورت که هر ۴۵ روز یک بار در روز تعطیل از ۶ صبح راهی منطقه محروم شده و تا پاسی از شب که کار را به پایان رساند بازگردد.

گروه سلمان با مدل کاری متفاوت مشغول فعالیت است به‌طوری که در استان‌های شمالی شاید شبیه آن را پیدا نکنید ما یک روز را وقف خدا می‌کنیم، آهنگر محله سورک گرفته تا محله غفاری کوی راهبند و روستاهای محروم دودانگه، عباس آباد نکا، روستاهای سیل زده همچون سیمرغ و ملاکلا را تحت پوشش قرار دادیم.

*چه می‌کنیم؟
سرپرست گروه جهادی سلمان تصریح می‌کند؛ تیم پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، پایش سلامت، داروسازی، پایش دارو، روانشناس و دامپزشکی در بخش درمانی، بخش فرهنگی، تیم تفریح و سرگرمی با هدف ایجاد نشاط برای کودکان، طلاب با هدف ترویج مباحث دینی، در گروه سلمان مشغول به‌کار بوده و به آموزش می‌پردازند.

آموزش مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به کودکان مناطق محروم و توجه به بهداشت دهان و دندان یکی از این موارد است در پایان کلاس به هر کودک یک پک بهداشتی شامل مسواک و خمیردندان اهدا می‌شود، همچنین اقداماتی نظیر خیاطی و گلدوزی برای زنان در صف انتظار با اختیار گذاشتن لوازم کار صورت می‌گرفت.

*خاطره خوب از فعالیت‌های درمانی

 وی تاکید می‌کند؛ همین که بتوانیم بر لب مردم لبخندی جاری کنیم برایمان کافی است ، به یاد دارم، در یکی از برنامه‌ها خانواده‌ای ضمن مراجعه به روانپزشک تیم از اینکه فرزندش دچار آسیب روحی است و بالاتر از سن خودش مفاهیم را می‌داند گله‌مند بود، روانپزشک ما تغییر مکان زندگی را  برایشان تجویز کرد‌.... گذشت، تا اینکه در طی اردویی دیگر همان خانواده با دردست داشتن گل و شیرینی برای تشکر از ما آمدند و گفتند این روش درمانی موثر واقع شد این همان چیزی است که ما به‌دنبالش هستیم.

در مباحث دیگر همان‌طور که می‌دانید هزینه‌های دندانپزشکی بسیار بالا بود و مردم محروم کمتر به دندانپزشک مراجعه می‌کنند خوشبختانه ما در گروه سلمان در این حوزه اقدماتی نظیر کشیدن دندان و جرم‌گیری و فلوراید تراپی مباحث دیگر البته به‌غیر از عصب کشی و پرکردن که مستلزم صرف زمان است را داشتیم.

* افزایش تعداد اعضا از ۷ به ۱۰۰ نفر

  آقای سلیم بهرامی عنوان می‌کند؛ خاطره تلخ چیزی به ذهنم نمی‌آید در این گروه جهادی هر چه هست شیرین است شاید ناملایماتی باشد ولی هدف مهم است، خرسندم که اعلام کنم ما از ۷نفر شروع کردیم ولی الان بیش از ۱۰۰عضو داریم، هزینه‌ها مردمی تامین می‌شود گویی خدا دستمان را می‌گیرد و پشتیبان و یاور ما است.

هر فردی که در اردو حضور پیدا می‌کند مشتاق است که کاری انجام بدهند، بخش‌های درمانی، فرهنگی و آموزشی در ظاهر شناخته شده هستند ولی بچه‌های پشتیبانی مهجور می‌مانند همه دل به کار می‌دهند و عاشقانه کار می‌کنند هدف ما تدوام فعالیت در گروه است.

* تغییر فعالیت‌ها در دوران کرونایی

 سرپرست گروه جهادی سلمان می‌گوید؛ اما از شیوع ویروس کرونا بگویم، قبل از شیوع کرونا ویروس آخرین برنامه را با موفقیت پشت سر گذاشتیم ولی به دلیل لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم حضور در اجتماعات، اردوی سلمان را کنسل کرده، به‌جایش بچه‌های کادر درمان همه در بیمارستان‌ها مشغول به کار شدند، عده‌ای که از کادر درمان نبودیم وارد فازهای دیگری شدیم...

در ایام کرونا بیش از ۱۸ هزار ماسک، بیش از ۹۰۰ محلول ضدعفونی دست و سطوح ، بیش از هزار شیلد تولید و بین جامعخ هدف مناطق محروم و بیمارستان‌ها توزیع کردیم، در رزمایش مومنانه حدود ۳هزار غذای گرم و تعدادی سبد کالا توزیع کردیم، الان هم بچه‌ها پای کار هستند.

 وی اعلام می‌کند؛ راستی این را بگویم که با کسب رتبه برتر جهادی در جشنواره مالک اشتر انگیزه‌مان برای ادامه فعالیت‌های جهادی بیشتر شد، البته بهترین هدیه و پاداش برایمان پس از ارسال گزارش عملکرد گروه به رهبری معظم انقلاب و تفقد ایشان به گروه ما بوده است .... با قدرت می‌گوییم این راه را ادامه خواهیم داد.

 به گزارش فارس؛ شاید روزی که بچه‌های گروه سلمان گرد هم آمده و هدف را بر روی کمک به مردم محروم گذاشتند فکرش را نمی‌کردند که هم بر تعدادشان و هم بر کیفیت فعالیت‌هایشان افزوده شود، به گمانمان کاری که برای خدا انجام شود خداوند آن را پیش خواهد برد.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/غ/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول