اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

دلیرمردانی که از دل بحران‌ها سرفراز بیرون می‌آیند/ از تعریف فاز مطالعاتی تا رسیدگی به محروم‌ترین نقاط کشور

گروه جهادی شهید مالکوم ایکس که متشکل از دلیرمردان خطه فارس و افرادی هستند که در موقعیت‌های خطیر و بزنگاه‌ها، گرمابخش دستان طبقه محروم می‌شوند، طی ماه‌های اخیر موفق شدند پروژه آبرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان را به سرانجام برسانند.

دلیرمردانی که از دل بحران‌ها سرفراز بیرون می‌آیند/ از تعریف فاز مطالعاتی تا رسیدگی به محروم‌ترین نقاط کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، هر پیامی برای ماندگاری باید از ابزار هنر استفاده کند و آرمانی ماندگار نمی شود مگر این که در قالب هنر قرار بگیرد.

این گفته مدیر گروه جهادی شهید مالکوم ایکس است؛ او و همراهانش برای رسیدن به هدف از ابزار هنر بهره می‌برند و چه هنری بالاتر از خدمت به خلق خدا در قالب اقدامات جهادی.

این گروه در سال ۱۳۸۵ راهی را آغاز کردند که تصوری بر پایانش نیست. در دل بحران‌ها طی مسیر کردن، عزمی راسخ و گام‌هایی استوار می‌خواست که خصلت اصلی اعضای این گروه شد. به دل بحران زدن، شناسایی محرومان و انسان‌های دردآلود، نوای آزادگی سر دادن برای زندگی بهتر و... دغدغه همیشگی این گروه شد و طی این سالها مداومت بر محرومیت‌زدایی سرفصل اصلی اقداماتشان.

جهادگرانی که جنس محرومیت‌ها را شناخته و درد را لمس کرده و در هر موقعیت با ابزار معینی به مقابله با آن می پردازند.

"گروه جهادی شهید مالکوم ایکس" متشکل از دلیرمردان خطه فارس و افرادی هستند که در موقعیت‌های خطیر و بزنگاه‌ها ، گرمابخش دستان طبقه محروم بوده و هستند.

این گروه جهادی، تفاوت و تمایزهایی نسبت به دیگر گروه‌های جهادی دارد. از نام ‌آن گرفته تا نحوه امدادرسانی، شناسایی و در کل روند کار و تاکید بر مطالعه و تحقیق پیش از اقدامات عمرانی و...

در هر منطقه، پیش از آغاز کار فاز مطالعاتی طرح را انجام داده و پس از شناسایی وضعیت و شرایط موجود به حل بحران‌ها و کمک رسانی به منطقه مورد نظر می‌پردازند.

نگرش این گروه، کلان بوده و برای اینکه عملکرد جهادی وارد شبکه پایدار شود و گستره آن عموم مردم را جذب کند، برنامه‌های متفاوت و قدم‌های موثری برداشته اند. توجه عمیق به ریشه‌های محرومیت و پرهیز از کار سطحی، تاثیر برنامه‌های آنها را افزایش داده است.

گروه جهادی شهید مالکوم ایکس در هر منطقه پیش از آغاز کار، فاز مطالعاتی طرح را انجام داده و پس از شناسایی وضعیت و شرایط موجود به حل بحران‌ها و کمک‌رسانی به منطقه مورد نظر می‌پردازند

گروه جهادی شهید مالکوم ایکس، طی سالهای اخیر در زلزله کرمانشاه، حادثه سیل شیراز و کمک رسانی به مردم محله سعدی حضور داشته و طی یک سال گذشته، آبرسانی به روستاهای سیستان و جنوب کرمان را انجام داده است. در آینده نیز حضور در استان خوزستان همچنین نقاط دیگری از فارس را و کرمان را در برنامه امدادرسانی دارد.

آبرسانی به نقاط محروم؛  برنامه محوری گروه جهادی شهید مالکوم ایکس

برنامه اصلی این گروه آبرسانی به نقاط محروم همچنین اشتغالزایی و تمرکز بر ثبات اشتغال در نقاط محروم است.

هر گروه جهادی نام یکی از ائمه یا شهدا را برای گروه تعیین می‌کند و با تاسی از سیره عملی آن شخصیت، اقدامات خود را برنامه‌ریزی می نماید.

برنامه اصلی این گروه جهادی، آبرسانی به نقاط محروم همچنین اشتغالزایی و تمرکز بر ثبات اشتغال در نقاط محروم است

گروه جهادی شهید مالکوم ایکس این نام را به یاد مالکوم ایکس که مسلمان شیعه و رهبر مبارزان آمریکا بوده، انتخاب کرده است. شخصیتی که تفکری ضد نژادپرستی و بالاتر از آن ضد استکبارستیزی دارد. نگاه جهان‌شمول این گروه به امور جهادی و کلان‌نگری آنها باعث شده که نام مذکور بر این گروه قرار گیرد .

پس از روستاهای سیستان؛ در خوزستان و فارس مستقر می‌شویم

مدیر گروه جهادی شهید مالکوم ایکس در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز با اشاره به پروژه آبرسانی روستاهای جنوب استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: از یک سال گذشته تاکنون، نزدیک به ۵۰ روستا در جنوب استان سیستان و بلوچستان و کرمان شناسایی شده و آبرسانی در این نقاط انجام شده است.

حجت رحیمی ادامه می‌دهد: به تازگی توافق‌نامه جدیدی تنظیم شده و از هفته آینده، کار را در نقاط دیگر این استان آغاز ‌می‌کنیم.

وی با اشاره به شیوه نیازسنجی و شناسایی نقاط محروم، اظهار می‌دارد: جهت شناسایی نقاط محروم به وسیله پرسشنامه یا از طریق مراجعه حضوری افراد، به تحلیل آمار و داده‌ها می‌پردازیم و در نقاطی که نیاز به حضور تیم تخصصی باشد، افراد با تخصص‌های مورد نیاز ما را همراهی می‌کنند.

رحیمی بیان می‌کند: جهت احداث بنا، چندان نیاز به حضور افراد متخصص نیست اما برای آبرسانی، نیاز به یک تیم متخصص و حرفه‌ای داریم.

جهت شناسایی نقاط محروم به وسیله پرسشنامه یا از طریق مراجعه حضوری افراد، به تحلیل آمار و داده‌ها می‌پردازیم و در نقاطی که نیاز به حضور تیم تخصصی باشد، افراد با تخصص‌های مورد نیاز ما را همراهی می‌کنند

مدیر گروه جهادی شهید مالکوم ایکس اظهار می‌دارد: آبرسانی در استان سیستان و بلوچستان به دو روش میسر بود؛ می توانستیم آب را از چشمه بگیریم یا اینکه از طریق انشعابات موجود، آبرسانی را انجام دهیم.

وی خاطرنشان می‌کند: در ابتدای کار، ۳۵ نفر از اعضای گروه به آماربرداری و احصاء شرایط موجود پرداخته و پس از آن با تعداد بیشتری از اعضاء ، آبرسانی را آغاز کردیم.

تعریف فاز مطالعاتی؛ محوریت کار گروه‌های جهادی باشد

رحیمی  با اشاره به اینکه تاکنون در روستاهای تابع اورکی، کنارک و دلگان پروژه آبرسانی تکمیل شده است، اضافه می‌کند: در برخی روستاها کار به سرانجام رسیده و در تعداد دیگری از روستاها، لوله‌گذاری در حال انجام است.

 وی می‌گوید: سیل سیستان و بلوچستان مشکلات این منطقه را دو برابر کرد و باعث شد که ما مراجعات بیشتری به این منطقه داشته باشیم.

سیل سیستان و بلوچستان مشکلات این منطقه را دو برابر کرد و باعث شد که ما مراجعات بیشتری به این منطقه داشته باشیم

مدیر گروه جهادی شهید مالکوم ایکس با اشاره به تفاوت و تمایز این گروه با سایر گروه‌های جهادی، بیان می‌کند: شاید برخی دیگر از گروه‌های جهادی نیز فاز مطالعاتی را قبل از مرحله عملی انجام دهند و از این موضوع بی‌اطلاع هستم اما تیم جهادی شهید مالکوم ایکس یک مجموعه تخصصی است که پیش از اقدام و عمل، وارد فاز مطالعاتی می‌شود و جهت اولویت سنجی نیازهای منطقه، تیم پژوهشی دارد.

وی با بیان اینکه کار گروه جهادی شهید مالکوم ایکس بر دو محور مقطعی و محوری تعریف شده است، تاکید می‌کند: به نظر من اصلی‌ترین کار برای تیم جهادی، تعریف فاز مطالعاتی است چرا که عده‌ای از جهادگران ابتدا به دل کار می‌زنند و بعد از آن دلزده می‌شوند بنابراین بدون مطالعه و تحقیق نمی‌توان وارد مرحله اقدام و عمل شد و این موضوع یکی از راهبردهای ریشه‌کن شدن محرومیت است.

تا معضل آبرسانی در مناطقی نظیر سیستان و بلوچستان یا نقاطی از فارس و خوزستان حل نشود، عمران فایده چندانی ندارد و اولویت گروه ما در این مناطق آبرسانی است

 

مدیر گروه جهادی شهید مالکوم ایکس تصریح می‌کند: نظر ما این است که تا معضل آبرسانی در مناطقی نظیر سیستان و بلوچستان یا نقاطی از فارس و خوزستان حل نشود، عمران فایده چندانی ندارد و اولویت گروه ما در این مناطق آبرسانی است.

رحیمی با اشاره به دیگر برنامه‌های گروه شهید مالکوم ایکس خاطرنشان می‌کند: از برنامه‌های حیاتی دیگری که در سیستان و بلوچستان داریم، آموزش به علاقه‌مندان برنامه‌های جهادی و به کارگیری آنها در استان‌های خوزستان، فارس و کرمان در آینده نزدیک است.

وی می‌افزاید: به دنبال این برنامه، افرادی که می‌توانند کار کنند و متقاضی حضور در گروه‌های جهادی هستند، به طور میدانی آموزش می‌بینند و و در مناطق محروم به کار می‌پردازند.

اشتغال‌زایی؛ محور دوم کار جهادی در سیستان

این جهادگر بیان می‌کند: غیر از آبرسانی، اولویت ما بر اشتغال‌زایی و تمرکز بر ثبات اشتغال‌زایی در سیستان و بلوچستان است و در حال حاضر برنامه دیگری نداریم چرا که کار با محوریت مشخص، بهتر و نتیجه بخش است.

رحیمی با اشاره به اینکه بالغ بر ۲۰۰ نفر در گروه جهادی شهید مالکوم ایکس فعالیت می‌کنند، می‌گوید: در هر پروژه‌ای به تخصص متفاوتی نیاز است بنابراین تعداد افراد متغیر است؛ در برخی پروژه‌ها نظیر آبرسانی افراد کمتری حضور دارند چرا که نیاز به کارهای تخصصی و فنی است اما در پروژه‌های دیگر افراد بیشتری نیز می‌توانند حضور داشته باشند مگر اینکه در یک منطقه ، پروژه‌هایی موازی هم‌زمان عملیاتی شود.

اقدامات جهادی با نگرش کلان، بازخورد بهتری دارد

وی که تعریف خاص خود را از اقدام جهادی و حضور در عرصه محرومیت‌زدایی دارد، اظهار می‌دارد: کار جهادی از رساندن یک لیوان آب به مردم موضوعیت دارد تا کارهای زیربنایی، هر چند گروه جهادی شهید مالکوم ایکس بنا را بر اقدامات اصولی گذاشته تا نتیجه بخش باشد و نگاه موجود این است که فقط اقدامات زیرساختی انجام نشود بلکه گستره آن وسیع‌تر بوده تا هنگامی که مردم نتیجه کار را می‌بینند، باور آنها نسبت به برنامه‌های جهادی قوی‌تر شود.   

مدیر گروه جهادی شهید مالکوم ایکس با اشاره به امدادرسانی این گروه در حادثه سیل شیراز و زلزله کرمانشاه، یادآور می‌شود: در بحران‌هایی نظیر سیل و زلزله، آسیب‌های وجود دارد که باید شناسایی و به موقع اقدام شود؛ در سیل شیراز نیز بنا بر شرایط موجود یک مجموعه کار فنی انجام شد.

در بحران‌هایی نظیر سیل و زلزله،  آسیب‌های وجود دارد که باید شناسایی و به موقع اقدام شود

وی اضافه می‌کند: در این حادثه، پخت و توزیع غذای گرم یکی از نیازهای موجود بود و در نقاطی که امکان پخت وجود داشت، این کار انجام شد همچنین وسایل برقی و خانگی که قابل تعمیر بودند، شناسایی شده و با حضور تیم فنی ما و تعدادی از تعمیرکاران در قالب خدمات رایگان تعمیر میشد که در این مسیر، ۲۵۰ تعمیرکار شیرازی به صورت مستقل با ما همراهی کرده اما اصناف همکاری مناسبی نداشتند.

رحیمی اظهار می‌دارد: در زلزله کرمانشاه نیز بر حسب نیاز و شرایط موجود، تمرکز بر مسائل بهداشتی و استقرار حمام، سرویس بهداشتی، آبگرمکن و کانکس بود.

شهید مالکوم ایکس؛ رهبر جریان‌ساز و استکبارستیز

وی با اشاره به نامگذاری این گروه جهادی به عنوان شهید مالکوم ایکس می گوید: مالکوم ایکس در سفر به مکه اظهار اسلام می‌کند و گرایش شیعی داشته است و پس از آن طی سالها مبارزه، ترور می‌شود.

مدیر گروه جهادی شهید مالکوم ایکس می‌گوید: رهبر معظم انقلاب در سال ۹۵ و در اجلاسیه انتفاضه یادی از مالکوم ایکس کرده و از او به عنوان شهید یاد کردند؛ ایشان فرمودند "از این مبارز آمریکایی نباید به راحتی عبور کرد" و از همان موقع توجه رسانه‌های داخلی به این شخصیت جلب شد.

رحیمی با بیان اینکه تفکر شهید مالکوم ایکس، فقط ضد نژادپرستی نیست بلکه در کنار دفاع از رنگین‌پوست‌ها، حامی همه مسلمانان دنیا است، ادامه می‌دهد: جغرافیای آمریکا منافع خاص خود را دارد و خط قرمزی نمی‌شناسد بنابراین همه افراد چه سیاه‌پوست و چه سفیدپوست را قربانی منافع خود می‌کند.

وی اظهار می‌دارد: یکی از دلایلی که ما نام گروه را شهید مالکوم ایکس انتخاب کردیم این است که این یک اسم جهادی است و به گفته این شهید "هر جای عالم کسی حق‌جویی کند، من و او در یک خط و جناح هستیم".

این فعال عرصه جهادی با اشاره به اسلام‌گرایی و عدالت‌خواهی شهید مالکوم ایکس می‌گوید: نظیر شهید مالکوم ایکس را در ایران بسیار داریم اما این افراد به سه دسته تقسیم می شوند که در شرایط خاص ممکن است تغییر ماهیت دهند و عقاید آنها پایدار نبوده اما مالکوم ایکس، بعد از تحقیق و مطالعه اسلام آورده و با وجود حمله‌های موجود و تخریب شخصیتی که شد، نگاه آزادمنش خود را تغییر نداد.

با وجود استدلال، شک و شبهه‌ای در تفکرات شهید مالکوم ایکس رسوخ نمی‌کند و همین امر او را به رهبری یک جریان می‌رساند که با باور عمیق و و تحقیق، شکل گرفته است

رحیمی با بیان اینکه این مبارز، تحلیل کرده و پشت عقیده‌اش استدلال وجود دارد، ادامه می‌دهد: با وجود استدلال، شک و شبهه‌ای در تفکرات شهید مالکوم ایکس رسوخ نمی‌کند و همین امر او را به رهبری یک جریان می‌رساند که با باور عمیق و و تحقیق، شکل گرفته است.

مصداق شعر حافظ که "ای بی‌خبر بکوش که صاحب خبر شوی   تا راهرو نباشی کی راهبر شوی

 لزوم معرفی بیشتر شهید مالکوم ایکس در ایران

مدیر گروه جهادی شهید مالکوم ایکس بیان می‌کند: نگاه وی به تربیت فرزندان و یکی از جملات معروف مالکوم ایکس که می‌گوید " تربیت فرزند خود را به دشمن نسپارید" بسیار جای تحلیل دارد و در جامعه امروزی ایران اسلامی می‌تواند کارآمد باشد.

رحیمی با اشاره به قرائت مالکوم ایکس از اسلام و پیام استکبارستیزی او در عرصه‌های مختلف می‌گوید: شهید مالکوم ایکس مبارز جریان‌سازی بود اما معرفی مناسبی از او در ایران نداریم البته اثر هنری و فیلم راجع به او وجود دارد اما متناسب با فرهنگ غرب است و همسو با فرهنگ ایرانی مناسب‌سازی صورت نگرفته بنابراین در ایران باید به او بیشتر پرداخت.

وی ضمن تاکید بر نگرش منصفانه به برخی جنبه‌های شخصیت افراد در زندگی فردی و پرهیز از نگاه توام با افراط و تفریط نسبت به شهدا، تصریح می‌کند: بزرگنمایی و قداست و از سوی دیگر تخریب و عیب‌جویی از شهدا رویه نامتعادلی است که باید مورد بازنگری قرار گیرد.

این جهادگر اظهار می‌دارد: برخی از شهدا، تبعیت از ولی فقیه را مطرح می‌کنند اما برخی از آنها با استدلال و دلیل به این نقطه می‌رسند و تبعیّت آنها قوی‌تر است و در این میان، امثال مالکوم ایکس اهل استدلال هستند و مبتنی بر سیر منطقی مسلمان شده‌اند.

انتهای پیام/ س/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول