اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال جهان

بررسی بحران اقتصادی فوتبال اروپا در کرونا/ فوتبال ایران درگیر خودزنی و سودجویی در فضای مجازی

فوتبال اروپا با شیوع ویروس کرونا به شدت با بحران اقتصادی روبه‌رو است و باشگاه‌ها سعی دارند این دوران را با همکاری یکدیگر سپری کنند، در حالی که در ایران مشکلات مالی بیشتر دست‌مایه هوچی‌گری و هجمه شده است.

بررسی بحران اقتصادی فوتبال اروپا در کرونا/ فوتبال ایران درگیر خودزنی و سودجویی در فضای مجازی

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در تاریخ 11 مارس 2020 (21 اسفند 98) در رقابت لیگ قهرمانان اروپا لیورپول در آنفیلد با حضور تماشاگران به مصاف اتلتیکومادرید رفت و در یک بازی هیجان‌انگیز مقابل سیمئونه با نتیجه 3 بر 2 شکست خورد و از این رقابت ها کنار رفت.

این بازی در آنفیلد با حضور 52267 تماشاگر آخرین دیداری بود که فوتبال آن را به صورت عادی مشاهده کرد.

پس از آن، به دلیل شیوع ویروس کرونا در تمامی دنیا پروتکل‌های بهداشتی برقرار و به مدت 3 ماه فوتبال تعطیل شد. وضعیت بد اقتصادی در فوتبال باعث شد تا این بازی حتی بدون حضور تماشاگر برگزار شود.

خاویر تباس، رئیس سازمان لیگ اسپانیا در مصاحبه‌ای در آن زمان، عنوان کرد که بیش از این نمی‌توان فوتبال را تعطیل کرد و عدم برگزاری مسابقات، ضربه‌ای مهلک و فراوانی به بدنه تیم‌ها و لیگ‌های فوتبال زده است.

تمامی تیم‌ها علی الخصوص تیم‌های قدرتمند و متمول اروپایی با ضررهای بسیار زیادی پس از کرونا مواجه شدند.

در این گزارش سعی داریم به ضررهای فراوانی که دوران کرونایی به باشگاه‌های برتر فوتبال اروپا وارد کرده نگاهی بیاندازیم. همچنین می‌خواهیم از مدیریت کردن آنان در این شرایط سخت صحبت کنیم و آن را با فوتبال خودمان مقایسه کنیم.

*نبود حضور تماشاگران؛ ضرر جدی به بدنه فوتبال

بسیاری معتقدند که نبود حضور تماشاگران به روح فوتبال آسیبی جدی وارد کرده است. حتی با صوت‌های تقلبی در استادیوم‌ها فوتبال نتوانست آن شور و هیجان را دوباره به مخاطبان خود منتقل کند. جدای از اینکه نبود تماشاگران هیجان فوتبال را از بین برده، ضرری جدی به بدنه تیم‌ها وارد کرده است.

در فوتبال اروپا، بخش عظیمی از بودجه سالیانه باشگاه‌ها از حضور تماشاگران و روز بازی حاصل می‌شود.

سایت گل در گزارشی عنوان کرد که نبود حضور تماشاگران در بازی‌ها می‌تواند 144 میلیون یورو به باشگاه آرسنال ضربه بزند زیرا نزدیک به 24 درصد درآمد سالیانه آرسنال از روز بازی بدست می‌آید. سان نوشت که اگر کل فصل 2020-2021 پشت درهای بسته برگزار شود آرسنال نزدیک به 400 میلیون پوند ضرر خواهد کرد.


میزان ضرر تیم‌های جزیره در هر بازی فصل جاری؛‌ در ستون دوم میزان ضرر مالی تیم‌های اروپایی در کل فصل 2020-2021 نوشته شده است

این باشگاه در فصل گذشته اولین ضرر خود را ثبت کرد و تاکنون بیش از 60 کارمند خود را اخراج کرده است. اخراج دایناسور، نماد باشگاه آرسنال به دلیل نداشتن پول به یکی از موضوعات جالب رسانه‌های انگلیسی بدل شد که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

این میزان ضرر تنها برای آرسنال نیست و تمام باشگاه‌هایی که تماشاگران زیادی را در روز بازی داشتند با افت شدید درآمد روبه‌رو شده‌اند.

به عنوان مثال منچستریونایتد در هر فصل 111 میلیون پوند از روز بازی بدست می‌آورد و عدم حضور تماشاگران در کل فصل می‌تواند درآمد 627 میلیون پوندی آنها را بر باد دهد.

*کاهش فراوان بودجه فصل در تیم‌های قدرتمند اروپا

بودجه فصل تیم‌های اروپایی به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرد. تیم رئال از بودجه 822 میلیون یورویی در فصل 2019-2020 به بودجه 641 میلیون یورو رسید.

بارسلونا نیز مجبور شد بیش از 300 میلیون یورو از بودجه فصل خود را کاهش دهد. 

در فوتبال انگلیس نیز اوضاع بودجه بسیار وخیم است. مقاله‌ای در سایت politico با این عنوان منتشر شد که لیگ برتر انگلیس آماده بررسی دقیق بن‌بست کرونا است.این رسانه نوشت که برخلاف حمایت‌های مالی که در بخش‌های هنری مثل تئاتر یا اماکن هنری شده است، فوتبال کمک مالی خوبی ندارد.

به همین دلیل اتحادیه فوتبال انگلیس می‌خواهد قراردادی وضع کند که به باشگاه‌های کم‌ درآمد 50 میلیون وام بلاعوض ارائه دهد.

این میزان پول در حالی پیشنهاد شده است که طبق گفته خود اتحادیه فوتبال انگلیس برای سرپانگه داشتن تیم‌ها به 250 میلیون پوند پول نیاز است.

*کاهش چندباره دستمزدهای بازیکنان برتر دنیا

باشگاه‌های برای رسیدن به تعادل اقتصادی و جلوگیری ورشکستگی بارها حقوق بازیکنان خود را کاهش دادند.

در تیم رئال مادرید چند بار حقوق بازیکنان اصلی تیم که مقدار قابل توجهی نیز بود کاهش یافت. این بازیکنان حتی حاضر شدند به دلیل کمک به اقتصاد باشگاه‌ از گرفتن پاداش‌های قهرمانی در لالیگا و سوپرکاپ صرف نظر کنند.

چند روز گذشته باشگاه رئال مادرید از بازیکنان خود درخواست کرد که به دلیل بدتر شدن شرایط اقتصادی باشگاه‌ دوباره بازیکنان حقوق خود را کاهش دهند.

در تیم بارسلونا که بدهی‌ها سر به فلک می‌کشید کاهش حقوق به یک بحران تبدیل شد و برخی بازیکنان به مانند پیکه حقوق خود را نصف کردند.

در باشگاه بارسلونا بحران اقتصادی به قدری جدی است که این باشگاه در مرز ورشکستگی قرار دارد. این باشگاه موظف است تا ماه آینده نزدیک به 191 میلیون یورو از حقوق بازیکنان خود را کاهش دهد که اگر این اتفاق رخ ندهد در اوایل سال آینده میلادی یعنی تقریبا 2 ماه آینده بارسلونا با ورشکستگی مواجه خواهد شد.

روز گذشته لالیگا، سقف دستمزدها در لیگ برتر این کشور را اعلام کرد که در آن مشخص شد دستمزدها از سقف 2.33 میلیارد یورویی به 610 میلیون یورویی کاهش یافته است.  (در اینجا بخوانید)

کریستیانو رونالدو و دیگر بازیکنان یوونتوس نیز دستمزدهای خود را به میزان قابل توجهی کاهش دادند تا بحران اقتصادی باشگاه را بیش از اندازه در خطر نیاندازد.

*خریدهای کم در پنجره نقل و انتقالاتی

این اقتصاد آشفته باعث شد تا پنجره نقل و انتقالات تابستانی به کمترین فعالیت خود در تاریخ فوتبال برسد.

رئال مادرید پس از 40 سال هیچ بازیکنی را جذب نکرد و بارسلونا مجبور به فروش ستارگانی چون سوارس، ویدال و راکیتیچ شد.

دیگر تیم‌های اروپایی نیز غیر باشگاه چلسی که وضعیت متفاوتی را دنبال می‌کرد در پنجره نقل و انتقالاتی کم سر و صدا بودند.

پپ گواردیولا در مصاحبه روز گذشته خود از عدم خرید بازیکن صحبت کرد و اظهار داشت که تیم منچسترسیتی با آن همه پول‌های سران باشگاه عربی، هیچ پولی برای خرید بازیکن ندارد.

*لزوم برگزاری فوتبال به دلیل شرایط اقتصادی؛ بازیکنان عروسک خیمه‌شب‌بازی هستند!

به دلیل شیوع ویروس کرونا فصل جدید در ادامه فصل گذشته برگزار شد و فشار بازی‌ها بسیار افزایش پیدا کرد. این فشار به قدری شد که صدای مربیان و ستارگان دنیا را درآورد. پپ گواردیولا در یک مصاحبه‌ای عنوان کرد که بازیکنان فوتبال ربات نیستند که بتوانند کمتر از 3 روز یکبار فوتبال بازی کنند.

تونی کروس نیز در اظهارنظری جنجالی به یوفا و فیفا انتقاد کرد. او اظهار داشت که فیفا و یوفا به دلیل بدست آوردن پول بیشتر بازیکنان فوتبال را به یک عروسک خیمه شب بازی درآورده‌اند.

این فشار بازی باعث شده تا میزان مصدومیت بازیکنان بسیار بالا رود و با کرونایی شدن بازیکنان عملاً ترکیب تیم‌ها خالی از بازیکن شود. به عنوان مثال شرایط بازیکنان در تیم لیورپول که سال گذشته با اقتدار قهرمان انگلیس شدند در وضعیتی بحرانی است. تیم آنفیلدی به قدری بازیکن آسیب دیده دارد که مشخص شدن ترکیب اصلی توسط کلوپ به سوژه طنز فوتبالی‌ها بدل شده است.

این مسائل در خصوص مصدومیت بازیکنان است ولی بحث کرونا به شکل عجیبی در فوتبال اروپا نادیده گرفته می‌شود. تیم جنوا در ایتالیا با ثبت 14 کرونایی ترس به جان فوتبال ایتالیا انداخت. ناپولی که با این تیم بازی کرده بود،‌ به دلیل ترس کرونایی بودن بازیکنانش تصمیم گرفت به تورین سفر نکند و با یوونتوس بازی نکند.

ریاست باشگاه ناپولی اظهار داشت که سفر ما و بازی با یوونتوس می‌تواند این ویروس را منتقل کند. اما این اظهارات مورد پذیرش سازمان لیگ ایتالیا قرار نگرفت و باعث شد تا نتیجه بازی 3 بر صفر به سود بیانکونری شود.

 در بازی هفته گذشته لالیگا اتفاق عجیب‌تری افتاد. گرانادا که تنها 7 بازیکن حرفه‌ای در اختیار داشت مجبور شد به مصاف رئال سوسیداد رود. لالیگا حاضر نشد به دلیل کرونایی بودن بازیکن گرانادا این بازی‌ را لغو کند و همین مسئله صدای گرانادا را درآورد. آنها به دلیل سفر به قبرس برای بازی لیگ اروپا به این ویروس مبتلا شده بودند ولی در کمال تعجب این بازی برگزار شد. 

برگزاری بازی گرانادا و رئال سوسیداد انتقادهای زیادی را به همراه داشت. سید لو، خبرنگار مشهور اسپانیایی در گزارش روز خود در گاردین نوشت که کرونا بازیکنان گرانادا را ربود و سوسیداد آنها را قلع و قمع کرد. 

برخی نیز معتقد شدند که بازی‌های فوتبال باید و باید تحت هر شرایطی برگزار شوند و به قدری اوضاع اقتصادی آشفته است که نمی‌توانند این بازی‌ها را لغو کنند.

*تمام دنیا با کرونا به بحران اقتصادی رسیده؛ چرا در ایران نداشتن پول مورد پذیرش نیست؟

فوتبال در دوران کرونایی به یک موضوع عجیب و بحرانی بدل شده است. مسی در یکی از مصاحبه‌های خود عنوان کرد که سالی عجیب را با کرونا پشت سر گذاشته است.

باشگاه‌های فوتبال برتر دنیا به کرّات از نداشتن پول و اوضاع بد اقتصادی صحبت کردند. این موضوع در تمامی دنیا مورد پذیرش قرار گرفته و تمامی بازیکنان نیز متوجه این موضوع هستند.این توجه آنان باعث شده تا از مسی و رونالدو تا دیگر ستاره‌های دنیا با کاهش حقوق خود موافقت کنند.

اما در فوتبال ایران شرایط به گونه‌ دیگری است. باشگاه‌های فوتبال ایران به خصوص 2 باشگاه دولتی پایتخت چنان هجمه‌ای در رسانه‌ها به پا کرده‌اند که انگار این مشکل تنها مختص فوتبال ایران است.

در فوتبال اروپا که وضعیت اقتصادی با حضور اسپانسرها، حق پخش و درآمدهای دیگر ثبات بیشتری دارد اوضاع بحرانی است، در لیگ برتر که منابع مالی مشخص نیستند و بیشتر غیرخصوصی‌اند اوضاع شدیدتر خواهد بود.

موضوع بحران اقتصادی یک مسئله جهانی است ولی تمامی باشگاه‌ها سعی دارند با کمک یکدیگر به حل آن بپردازند نه با مصاحبه‌ها و جنجال آفرینی در رسانه.

در چند وقت اخیر کم نبوده ناراحتی ها و دلخوری اعضای تیم های مختلف فوتبالی که از وضعیت مالی باشگاه های خود ناراضی بودند. در اینکه اقتصاد فوتبال ایران رو به ورشکستگی است شکی نیست و وضعت بد مالی در فوتبال ایران مربوط به کرونا و امروز و دیروز نیست اما شرایطی که این ویروس به اقتصاد کشور وارد کرده از هر زمانی اوضاع را سخت تر کرده است اما ما همچنان در گفتمان اعضای تیم های فوتبالی صحبت از کم کاری ها و زیاده خواهی ها را مشاهده می کنیم و گویی این وضعیت کرونایی جولان بهتری برای  این خودخواهی ها شده است. از خواسته افزایش قیمت قراردادها گرفته تا متهم کردن مدیران باشگاه ها به خصوص از نوع سرخابی آن به اینکه نسبت به شرایط بازیکنان خود بی توجه هستند. 

فضای مجازی لجام گسیخته فوتبال کشور هم مزید بر علت شده تا مربیان و بازیکنان تیم های مختلف از این وضعیت آشفته سود ببرند و مدیران باشگاه ها را برای پرداختی های بیشتر و افزایش قیمت های خود بیشتر تحت فشار بگذارند. در واقع یک خودزنی تمام عیار با همدستی عده ای سودجود در فضای مجازی و برخی مربیان و بازیکنان و دلالهایی که تحت هر شرایطی در این فوتبال سود برده اند. در واقع در شرایط بحرانی جهان هم رفتار فوتبالی ما متفاوت از همه کشورهای صاحب سبک فوتبال است و در شرایطی که باشگاه های نامی در دنیا و ستارگان درآمدزا از حق و حقوق خود گذشته اند در فوتبال ایران مسیر به شکل برعکسی طی می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول