اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

افتتاح دو سامانه مشابه در وزارت راه و وزارت نفت/ ناتوانی دولت در تحقق اهداف بخش انرژی برنامه ششم

یک پژوهشگر انرژی گفت: قرار بود دولت طبق قانون برنامه ششم توسعه، شدت مصرف انرژی کشور را به نصف میزان اسمی آن در پایان برنامه برساند که البته وضعیت مصرف انرژی کشور در نیمه نخست امسال، از تحقق نیافتن این برنامه‌ و سایر اسناد بالادستی خبر می‌دهد.

افتتاح دو سامانه مشابه در وزارت راه و وزارت نفت/ ناتوانی دولت در تحقق اهداف بخش انرژی برنامه ششم

مجید فرج فائد، پژوهشگر حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به این نکته که افزایش بهره‌وری و کاهش شدت مصرف انرژی یکی از چالش‌های پنهان کشور در یک دهه گذشته به‌شمار می‌رود، گفت: سیاست‌های کلی نظام در بخش انرژی، قوانین برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه کشور، قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و سند ملی راهبرد انرژی کشور از جمله اسنادی هستند که سال‌های سال در قفسه‌های کارگزاران دولتی خاک می‌خورند و به جرأت می‌توان گفت هیچ اقدام زیربنایی و مؤثری در این سال‌ها برای این حوزه راهبردی صورت نگرفته است.

این پژوهشگر حوزه انرژی ادامه داد: پس از 7 سال معطلی و رها کردن سیاست‌های کلی کشور و اسناد راهبردی و بالادستی، آن‌هم در چنین شرایط اقتصادی به یکباره در خبرها می‌خوانیم «سامانه فلان با مجاهدت وزارت خانه‌ای در خیابان طالقانی افتتاح شد»، چندی از آن نمی‌گذرد این‌بار می‌خوانیم «مشابه همان سامانه در بلوار آفریقا افتتاح شد». شک می‌کنیم مبادا اتفاقاتی در پسِ پرده دولتی‌ها درحال وقوع است که این‌چنین 2وزارت‌خانه مهم در فاصله‌ای چند ماهه مدام افتتاح می‌کنند و درحال گره‌گشایی از هزار گرهِ مدیریت انرژی کشور هستند. 

*مبنای اطلاعاتی سامانه پایش اطلاعات انرژی ساختمان‌ها چیست؟

وی با اشاره به افتتاح سامانه «پایش اطلاعات انرژی ساختمان‌ها» توسط وزارت راه و شهرسازی با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: به‌گفته طراحان این سامانه، بهبود عملکرد سیستم‌های انرژی ساختمان‌ها در این طرح هدف قرار گرفته است. اما سوال نخست اینجاست با پایش کدام اطلاعات قرار است عملکرد سیستم‌ها بهبود پیدا کند.

فرج فائد در بیان اینکه تحلیل اطلاعات انرژی در یک ساختمان مسکونی به متغیرهای بسیاری چون سال ساخت، نوع مصالح، سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی و ... وابسته است، گفت: اساساً مشخص نیست چه سامانه‌ای برای این کار پیش‌بینی شده و پرسش اصلی این است که چه سازوکاری برای به انجام مسئولیت سایر دستگاه‌های مرتبط همچون از وزارت نیرو، وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد و حتی شرکت‌های خدمات انرژی اندیشیده شده است؟

این پژوهشگر انرژی، بیان کرد: افتتاح‌هایی که دستورالعمل اجرایی مشخص و قابل دفاعی هم ندارند ما را یاد فیلم‌های پایانِ باز می‌اندازد، با این اختلاف که این بار به جایِ وقت‌مان، پول بیت‌المال کشور هزینه طرح‌های بدون سرانجام شده است.

*افتتاح دو سامانه مشابه در وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت

وی با اشاره به اینکه پس از 7 سال زمین ماندن وظایف اصلی در حوزه به‌روزرسانی قوانین و سخت‌گیری در اجرای الزامات و مقررات ملی ساختمان(مبحث 19)، ادامه داد: آیا مسئولان خبر دارند با افتتاح سامانه «پایش اطلاعات انرژی ساختمان‌ها» وارد فاز موازی‌کاری با وزارت نفت شده‌اند؟ چگونه ممکن است طراحان سامانه پایشِ انرژی وزارت راه و شهرسازی از افتتاح و فعالیت سامانه‌ای تحت عنوان «سامانه ملی اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی» زیر نظر شرکت ملی گاز(وزارت نفت) از ماه‌ها قبل بی‌خبر باشند؟

فرج فائد در تشریح این نکته که 2 وزارتخانه مهم کشور در فاصله چند ماه دو سامانه مشابهِ هم افتتاح شده است، گفت: بهینه‌سازی و ممیزی انرژی در ساختمان‌ها از یک سو شامل ملاحظات الکتریکی(برق ساختمان) و از سوی دیگر ناظر بر ملاحظات حرارتی(موتورخانه و پوسته ساختمان) است. نمی‌توان سامانه و گردش‌کاری که در دو وزارتخانه فوق‌الذکر افتتاح شده را مشابه و مترادف همدیگر نخواند. نبود دغدغه اجرایی و ناهماهنگی‌ بین وزارتخانه‌های مسئول در چندین سال گذشته خسران‌های قابل توجهی به وضعیت مصرف انرژی کشور وارد کرده و دیگر نمی‌توان به نابه‌سامانی‌های اخیر چشم آسوده بست.

*دولت در تحقق اهداف انرژی برنامه ششم توسعه ناموفق عمل کرد

 عضو انجمن مهندسان مکانیک ایران، تاکید کرد: قرار بود دولت مستقر طبق برنامه ششم توسعه، شدت مصرف انرژی کشور را به نصف میزان اسمی آن در پایان برنامه برساند که البته وضعیت مصرف انرژی کشور در 6 ماهه نخست سال 99، از تحقق  نیافتن این برنامه‌ و سایر اسناد بالادستی خبر می‌دهد.

فرج فائد در پایان ضمن بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مسائل «اصلاح الگوی مصرف انرژی» در کشور باید به این حقیقت برسند که نمی‌توان با «اتلاف منابع» در چندین وزارتخانه، به نقطه مطلوب «بهره‌وری منابع» نائل شد، گفت: موازی‌کاری و تفسیر چندگانه از اسناد بالادستی جز وارد کردن خسارت به منابع انرژی کشور عایدی دیگری به‌دنبال نخواهد داشت و باید منتظر بحران‌های نفس‌گیرتری در حوزه تأمین انرژی مصرفی( علاوه بر تأمین انرژی برای تولید) باشیم.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول