اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

صنعت برای همکاری با دانشگاه‌ها نیازمند قانون مشخصی است/ حقوق آموزگاران باید بیشتر از اساتید دانشگاه باشد

رئیس سابق جهاد دانشگاهی گفت: صنعت برای همکاری با دانشگاه‌ها نیازمند به قانون مشخصی است که توسط دولت باید تدوین شود.

صنعت برای همکاری با دانشگاه‌ها نیازمند قانون مشخصی است/ حقوق آموزگاران باید بیشتر از اساتید دانشگاه باشد

محمد حسین یادگاری رئیس سابق جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس با بیان اینکه برای تغییر اساسی در بخش‌های مختلف جامعه مانند اقتصاد و اشتغال، باید دانشگاه پژوهشی کنونی به دانشگاه کارآفرینی تبدیل شود، گفت: تغییر مسیر دانشگاه  پژوهشی کنونی به دانشگاه کارآفرینی برای مهارت افزایی و اشتغال فارغ التحصیلان از اهمیت بسزایی برخوردار است که در این راه معضل اساسی به عقیده بنده، نبود زیرساخت صحیح است که باید به صورت ریشه‌ای از آموزش و پرورش اصلاح شود که اگر این اتفاق نیفتد در ادامه مسیر آموزش و پرورش، آموزش عالی و در نهایت دانشگاه نیز از مسیر اصلی خارج شده و به نتایج مطلوب نخواهد رسید.

* نظام آموزش فقط علم و عمل است

وی افزود: نظام آموزش ما فقط علم و عمل است که باید در این رابطه استعدادیابی در نظام آموزشی انجام شود، در واقع باید عمل تلفیقی انجام شود، به‌طوری‌که در کنار آموزش باید پژوهش و تحقیقات به معنای واقعی انجام شود. همچنین در این رابطه نیز باید زیرساخت‌های مناسب در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی ایجاد شود.

* برای تغییر حرکت و فعالیت‌های دانشگاه باید در مرحله اول ساختار آموزش و پرورش تغییر کند

یادگاری تصریح کرد: برای تغییر مسیر حرکت و فعالیت‌های دانشگاه باید در مرحله اول ساختار آموزش و پرورش تغییر کند، به‌طوری‌که سطح دانش به دانش مهارت‌محور مورد بازنگری قرار گیرد و همچنین از سوی دیگر وضعیت اقتصاد آموزش و پرورش ارتقا پیدا کند؛ چراکه امروزه در چند دهه اخیر کمتر به نظام آموزش و پرورش توجه شده است و اکنون بسیاری از مشکلات در حوزه علم و فناوری مربوط به همین امر است. در واقع باید بگویم امروز حقوق معلمان مقطع ابتدایی باید به مراتب بیشتر از اساتید دانشگاه باشد؛ چراکه آنها هستند که پایه علم روز دنیا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دانش‌آموز انتقال می‌دهند. برای ایجاد تحول در اقتصاد باید صنایع از ظرفیت و پتانسیل دانشگاه‌ها استفاده کنند. 

* دولت باید برای همکاری توسعه صنعت و دانشگاه‌ها گام‌های موثری بردارد

وی ادامه داد: دولت باید برای توسعه صنعت و دانشگاه‌ها گام‌های موثری بردارد؛ چراکه اکنون صنعت برای همکاری با دانشگاه‌ها نیازمند به قانون مشخصی است که توسط دولت باید انجام شود که در این زمینه هیچ کاری انجام نشده است. در اینجا این سوال پیش می‌آید که برای تقویت بدنه اقتصاد کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت توانسته است واحدهای اقتصادی تعالی‌خواه به وجود بیاورد؟ به طوری که امروز صنعتگر باید برنامه تعالی و رشد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کنار سایر برنامه‌های خود داشته باشد که اگر این اتفاق بیفتد بدون شک به دانشگاه نیازمند خواهد بود، این در حالی است که دولت در اداره اقتصاد هنوز تحول اقتصاد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برنامه‌ریزی نکرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول