اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

گفتمان و فرهنگ دانشگاه در مسیر غلط حرکت می‌کند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: اکنون گفتمان دانشگاه و فرهنگ دانشگاه در مسیر غلط حرکت می‌کند زیرا دانشگاه باید به ایران متعالی فکرکرده و با فعالیت‌های علمی اقتصاد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متحول کند.

گفتمان و فرهنگ دانشگاه در مسیر غلط حرکت می‌کند

یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت با بیان اینکه مقوله‌ای که بیش از هر زمان دیگری امروز به آن در سیر تحول نیاز داریم، فرهنگ دانشگاهی است، اظهار کرد: دانشگاه باید به ایران متعالی فکر کند. در حال حاضر آنچه امروز در فعالیت‌های دانشگاهی و مراکز علمی مشاهده می‌کنیم، آن هدف مورد نظر جمهوری اسلامی نیست، در واقع گفتمان دانشگاه و فرهنگ دانشگاه در مسیر غلط حرکت می‌کند، زیرا باید دانشگاه با فعالیت‌های علمی، اقتصاد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متحول کند.

* پژوهش باید در همه مراکز علمی نهادینه شود

وی افزود: موضوع مهمی که باید در فعالیت‌های دانشگاهی اتفاق بیفتد، عنصر پژوهش است که باید در همه مراکز علمی نهادینه شود، به‌طوری‌که در حال حاضر اگر مسأله‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر روی میز دانشگاه بگذارید، بدون شک راه‌حل آن و راه برون‌رفت از آن مشکل در دانشگاه قابل حل است. این در حالی است که باید شبکه علمی مرجع برای حل مسائل در داخل کشور توسط دانشگاه‌ها ساخته شود که این کار باید با ظرفیت علمی دانشگاه افزایش پیدا کند.

* باید تغییر مدل مدیریتی دانشگاه‌ها اتفاق بیفتد

فتح الهی تصریح کرد: یکی از کارهای مهمی که باید در حوزه نظام آموزش عالی در کشور بیفتد، تغییر مدل مدیریتی دانشگاه‌ها است؛ چراکه در حال حاضر سیستم مدیریتی کنونی دانشگاه‌ها و مراکز علمی، سیستمی نیست که بتواند تغییر رویکرد دانشگاه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به نتیجه برساند. 

وی اضافه کرد: به طور کلی ساختار دانشگاه به دو بخش تقسیم می‌شود که می‌توان به سازمان علمی و سازمان اداره دانشگاه اشاره کرد، به طوری‌که در سازمان علمی ما در حال حاضر در دانشگاه‌ها تعدادی گروه داریم که در راستای آن تعدادی اعضای هیأت علمی در دانشکده فعالیت می‌کنند که این توانایی و ظرفیت به‌تنهایی نمی‌تواند نیازهای جامعه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آن‌گونه که باید برطرف کند. این در حالی است که باید روابط بین مدیران ارشد در نظام آموزش عالی و مدیران دانشگاه‌ها تغییر پیدا کند.

* برای تحول اساسی در فعالیت‌های دانشگاهی باید نقش دولت در ارتباط با صنعت و نحوه همکاری با مراکز علمی روشن شود 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: برای تحول اساسی در فعالیت‌های دانشگاهی باید نقش دولت در ارتباط با صنعت و نحوه همکاری با مراکز علمی روشن شود که اگر این اتفاق نیفتد، فعالیت‌های کوچکی که اکنون انجام می‌شود نتیجه مطلوب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نخواهد داشت. از طرفی تحول اقتصادی برای تحول اجتماعی دانشگاه باید برنامه داشته باشد. درواقع قوانین و مقررات و نقش هر کدام به طور مشخص باید تعیین شود. در حال حاضر حرکت دانشگاه‌ها اکنون بیراهه است؛ چراکه باید نقش دولت، دانشگاه، صنعت و رابطه آنها با مردم روشن شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول