اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

الزام مدیران مدارس به تدوین اطلس آموزش مدرسه در کرونا/ تعهدی برای استخدام معلمان مدارس غیردولتی نداریم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعهدی برای استخدام معلمان مدارس غیردولتی نداریم، گفت: همه مدیران مدارس موظفند که اطلس آموزش مدرسه را تهیه کنند، یعنی هر دانش‌آموز در چه وضعیتی است و از چه آموزشی می تواند استفاده کند.

الزام مدیران مدارس به تدوین اطلس آموزش مدرسه در کرونا/ تعهدی برای استخدام معلمان مدارس غیردولتی نداریم

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه مدرسه ایران اظهار کرد: کرونا یک پدیده کاملا غیرمنتظره بود که همه دنیا را غافلگیر کرد و اینکه هر کشور چگونه در برابر یک پدیده غیرمنتظره واکنش نشان می‌دهد، فوق العاده مهم است؛ یکی از هدف هایی که آسیب جدی بود، نظام تعلیم و تربیت بود.

وی ادامه داد: ما با یک مسأله جدی مواجه هستیم که باید راه حل جدی پیدا کنیم؛ دنیا به سمت آموزش مجازی رفت و آموزش مجازی هم پدیده مأنوسی نبود؛ بر اساس آمارها، 67 درصد معلمان جهان برای اولین بار آموزش مجازی را تجربه می کنند و این موضوع می توانست بخشی از مسأله را حل کند یعنی 65 تا 70 درصد مشکل ما با آموزش آنلاین و برخط حل می شد اما استراتژی ما، آموزش حضوری بود.

حاجی میرزایی اضافه کرد: ما در آموزش مجازی برخی از رسالت آموزش را می توانیم اجرا کنیم اما با توجه به مجوز ستاد کرونا با محدودیت مواجه بودیم. حتی به این سمت رفتیم که تعداد کلاس های درس یک سوم یا نصف کنیم تا بتوانیم کلاس را برگزار کنیم. بررسی های جهانی نشان می دهد بازگشایی مدارس تأثیر چندانی در شیوع کرونا نداشته است. 

وی با بیان اینکه برای 30 درصد دانش آموزان دیگر آموزش تلویزیونی را پیش بینی کردیم، گفت: همان برنامه برخط و مجازی از تلویزیون ارائه می شود؛ البته اشکالی که در تلویزیون وجود دارد، دوطرفه نیست اما پیش بینی کردیم که هر 10 روز یا دو هفته، دانش آموزان در آموزش تلویزیونی  به مدرسه بروند و رفع اشکال کنند. 

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: همه مدیران مدارس موظفند که اطلس آموزش مدرسه را تهیه کنند، یعنی هر دانش آموز در چه وضعیتی است و از چه آموزشی می تواند استفاده کند.

وی با بیان اینکه درهای مدرسه باید باز باشد و مدیر و کادر اجرایی باید حضور داشته باشد و حلقه اتصال بین مدرسه و خانواده و دانش آموز برقرار باشد، اظهار کرد: در کنار همه مسائل کرونا، فرصت طلایی ایجاد شده است و همه خانواده ها درگیر آموزش فرزندان هستند. فکر می کنم کنترل والدین در آموزش می‌تواند کیفیت کار را بالا ببرد. 

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه تدریس معلمان در تمام دروس روی شاد است، گفت:  یک کانال برای والدین در شاد داریم که  3 میلیون و 600 هزار عضو دارد که هر هفته راجع به یک پدیده که مرتبط به تربیت دانش آموزان است، بارگذاری می شود.

وی با بیان اینکه عملکرد کشور در آموزش در شرایط کرونا قابل مقایسه با دنیاست، عنوان کرد: یک هفته بعد از ورود کرونا به کشور، آموزش تلویزیونی شروع شد و بعد از آن، اپلیکیشن «شاد» ایجاد شد؛ البته در ابتدا مشکلاتی داشت اما به تدریج در حال حل شدن است و شاد بزرگترین اپلیکیشن کشور است.

وزیر آموزش و پرورش، یکی از تلخ ترین بی عدالتی‌ها را در نابرابری فرصت های آموزشی ذکر کرد و ادامه داد: 1.2 درصد دلیل عدم تحصیل دانش آموزان بازمانده از تحصیل به دلیل عدم دسترسی به مدرسه است؛ باید تلاش کنیم همه دانش‌آموزان از آموزش باکیفیت بهره مند شوند؛ امسال به دلیل کرونا، این فرصت فراهم شد که بهترین تدریس معلمان در اختیار همه دانش‌آموزان قرار گیرد. 

وی با بیان اینکه سیاست دولت در جهت مدرسه سازی، سیاست روشنی است و اعتبارات دولت بیش از 4 برابر در دولت تدبیر و امید شده است، گفت: از نظر حقوق فرهنگیان و بودجه آموزش و پرورش 4 برابر شده است. مشارکت خیرین 800 میلیارد تومان بود که به 3300 میلیارد تومان رسیده است. 

حاجی میرزایی با بیان اینکه 1550 پروژه آموزشی در هفته گذشته افتتاح شد، ادامه داد: عمده اعتباری که از دولت دریافت می کنیم خرج حقوق می شود که این رقم حدود 99 درصد است.  

وی درباره درخواست معلمان مدارس غیردولتی برای استخدام در آموزش و پرورش، اظهار کرد: مسیر ما برای جذب نیرو، دانشگاه فرهنگیان است و علاقه‌مندان می‌توانند در کنکور شرکت کنند و جذب آموزش و پرورش شوند که امسال 20 هزار نفر از طریق کنکور و 28 هزار از طریق ماده 28 جذب شدند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: فلسفه مدرسه غیردولتی این است که توسط بخش خصوصی انجام می شود و ما تعهد برای استخدام نداریم و می توانند از راه هایی که برای استخدام داریم، استفاده کنند و در آزمون استخدامی یا کنکور شرکت کنند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه تا سال 1404 در زمینه نیروی انسانی به تعادل می‌رسیم، گفت: امسال 197 هزار معلم برای رفتن به کلاس درس کم داشتیم که بخشی از طریق دانشگاه فرهنگیان یعنی حدود 20 هزار نفر، بخشی از طریق ماده 28 یعنی حدود 33 هزار نفر و بخشی از طریق تبدیل وضعیت حق التدریس ها یعنی حدود 25 هزار نفر انجام شد. در حال حاضر بیش از 180 هزار نفر در آموزش و پرورش با ما همکاری می کنند که باید این افراد را تا پایان برنامه استخدام کنیم و اگر باز نیاز به جذب نیرو باشد از طریق کنکور و آزمون استخدامی صورت می گیرد.  

وی اضافه کرد: اولویت ما کیفیت دانشگاه فرهنگیان است و فلسفه دانشگاه فرهنگیان این بوده که معلم توانمند و باکیفیت داشته باشیم و متناسب با نیاز هم، کمیت  را هم توسعه می دهیم. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مهم‌ترین مأموریت آموزش و پرورش، اجرای سند تحول بینادین است، گفت: اگر نقطه عزیمت سند تحول را برنامه درسی ملی بنامیم؛ به این سبب انتقال از حافظه محوری به مهارت محوری و قدرت حل مسأله، پژوهشگری و پرسشگری، مأموریتی است که بر عهده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است.

وی ادامه داد: قرار است الگو و راهنمای بسته های یادگیری تا پایان امسال تدوین و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد. این محتوا باید توسط معلمان آموزش داده شود که دانشگاه فرهنگیان موظف به تربیت آن است. نظام آموزشی که این معلم در آن تدریس می کند باید ارزشیابی شود به طوری که نقاط قوت و ضعف را پیدا کند.

حاجی میرزایی اضافه کرد: یکی از اشکالاتی که مانع پیشرفت نظام آموزشی کشور می‌شود، کاستی در نظام ارزشیابی است. ارزشیابی بازخورد ضعف‌ها و کاستی‌ها را ارزیابی می‌کند. آنچه که در پایان نظام آموزشی ارزیابی می‌شود هیچ نسبتی با نظام آموزشی کشور ندارد. کنکور سنجش تست زدن دانش آموزان است اما اگر در طول دوره تحصیلی در مورد فضیلت، کرامت، مهارت، اخلاق و بسیاری از مفاهیم این چنینی کار شود در انتهای آموزش‌ها این مسائل ارزیابی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد رشته محل های دانشگاهی بدون کنکور قابلیت ثبت نام دارد و همه رقابت کنکور بر سر ۱۵درصد رشته‌هاست، افزود: سعی می‌کنیم پذیرش دانشجو را از طریق معدل انجام دهیم اما حذف کنکور زمانی آغاز می شود که محتوایی را که به دانش‌آموز می‌آموزیم فراتر از دانش محوری باشد و به عرصه‌های مختلف زیستی او از جمله جنبه‌های شخصیتی مهارتی، توانایی حل مسأله و غیره توسعه دهیم و نظام سنجش هم بتواند این مهارت را بسنجد؛ بنابراین سند تحول می خواهد بنیان نظام آموزشی را تحول ببخشد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: براساس سند تحول باید ۶ساحت تربیتی دانش آموزان آموزش داده شود و همه این قابلیت‌ها باید در دانش آموز ایجاد شود و دانش آموز امکان زیستن و زندگی کردن داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۹ سال از اجرای سند تحول می‌گذرد، گفت: اگر بخواهیم تصویری از اجرای سند تحول داشته باشیم باید بگوییم کارهای زیادی درباره اجرای سند تحول انجام شده است اما این کارها به کف مدرسه نرسیده است؛ امسال ۲۵بسته تحولی طراحی کردیم تا بتوانیم نتایج اجرای سند را به خانواده‌ها و جامعه نشان دهیم و هدف این بسته‌ها ارائه نتایج اجرای سند تحول در کف مدرسه است و اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی را با این بسته ها اجرا می کنیم.

وی با اشاره به اجرای سند تحول، اظهار کرد: پروژه‌های استانی، ۲۵بسته تحولی و نظام ارزشیابی برای سند تحول آماده شده است تا مشخص کند هر یک از این اهداف تا چه حد رشد داشته است و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز تهیه بسته های یادگیری را در دستور کار دارد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در اجرای سند تحول برای همه دانش آموزان باید برنامه داشته باشیم، گفت: در اجرای سند تحول به اهداف کوتاه، میان مدت و بلندمدت نیاز داریم تا همه دانش آموزان در همه دوره های تحصیلی را شامل شود.

 وی اضافه کرد: یکی از خطاهایی که در گذشته انجام شده است این است که فکر می‌کنیم باید برای معلمان در اجرای سند تحول دوره های آموزشی بگذاریم این روش نمی تواند سند را به موضوع معلمان و جامعه تبدیل کند. گفتمان سند تحول زمانی شکل می‌گیرد که حول بحث هایی از سند گفتمان جمعی را شکل دهیم. به عنوان مثال هر دانش‌آموز باید بتواند حول بومی که در آن زندگی می کند، یک مهارت داشته باشد و برای اجرای سند باید بگوییم که چطور هر دانش آموز می تواند یک مهارت داشته باشد این موضوعی است که برای خانواده، معلم و جامعه جذاب است و موضوع باید به تقاضای اجتماعی تبدیل شود تا تبدیل به گفتمان اجتماعی شود.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه از طریق انتقال جزوه های آموزشی و سخنرانی حس اجرای عمل پدید نمی آید، گفت: این موضوع زمانی که در بستر اجرا قرار می گیرد تبدیل به گفتمان می شود.

وی با اشاره به برنامه ویژه مدرسه (بوم) اظهار کرد: هر مدرسه می تواند دو ساعت در هفته متناسب با مشورت هایی که با اولیا و دانش آموزان و نیازهایی که دانش‌آموزان و منطقه دارند برنامه آموزشی خودش را طراحی و آموزش می دهد.

 وی گفت: تصویر آینده یک جامعه در آموزش آن کشور شکل می‌گیرد و آموزش و پرورش باید به موضوع جامعه تبدیل شود و آموزش و پرورش باید در اندازه های واقعی خود توسط همه جامعه از جمله خانواده، دولت و مجلس دیده شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول