اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

شایعه تا واقعیت کمبود نان در زنجان!

کاهش پخت در برخی نانوایی‌ها باعث بوجود آمدن شایعه افزایش قیمت نان و کاهش عرضه آن در سطح شهر شد که صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها ایجاد کرد.

شایعه تا واقعیت کمبود نان در زنجان!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، تنشی که بعد از کرونا و گرانی بسیاری از اجناس خوراکی مثل لبنیات و گوشت و مرغ و تخم مرغ را متاثر کرد، حالا در تنور نانوایی جولان می‌دهد، هرچند در بازه زمانی کرونا قیمت نان دراستان زنجان افزایش یافت، اما گویی این گرانی پایانی ندارد و برخی نانوایان دوباره به دنبال به روز کردن نرخ نان هستند.

امروز در روزهایی که سفره کارگران و اقشار آسیب دیده کوچکتر از همیشه است و شایعه گرانی نان آب سردی است بر سر اقشاری که زیر بار اقتصاد بیمار کمرشان شکسته است.

هر چند که مسؤولان مدعی هستند، افزایش قیمتی در ارتباط با نان رخ نداده است، اما موضوع اصلی این است که قیمت‌ها برچسب ندارد که مشخص باشد و هر کسی در این میدان ساز خود را می‌زند تا مصوبات هم به هر حال کم بیاورند و قیمت نان تغییر کند.

برخی از نانوایان که به قول خودشان آزادپز هستند، به راحتی از دوربین نظارت‌ها کنار رفته و نرخ‌هایشان را بیشتر از آنچه که مصوب شده تعیین کرده‌اند.

با توجه به اینکه افزایش قیمت نان همیشه مسئله‌ای استراتژیک برای دولت‌ها محسوب می‌شده است، از همین رو ستاد تنظیم بازار کشور چند سالی هست که قیمت‌گذاری نان را برعهده کارگروه‌های استانی گذاشته است و به همین خاطر قیمت نان در مناطق مختلف کشور متفاوت است.

البته مشکلی که وجود دارد این است که متولیان نانوایی‌ها و کسانی که با آنها مرتبط هستند مسائلی همچون گرانی حامل‌های انرژی، افزایش تورم، افزایش حقوق حداقلی کارگران و غیره را بهانه قرار می‌دهند تا نان را گران کنند.

از هفته قبل اما علاوه بر گرانی نان، زمزمه کمبود آرد نیز شنیده شده است تا آنجا که برخی از نانوایان مدعی هستند به خاطر کمبود آرد سهمیه، مجبور به کاهش پخت خود شده‌اند.

در همین راستا از هفته گذشته و در پی افزایش قیمت آرد، برخی نانوایی‌های زنجان بدلیل سودجویی بیشتر اقدام به فروش آرد سهمیه‌ای که برای پخت نان دریافت کردند در بازار آزاد کردند، اما در اظهارات خود علت کاهش پخت را کمبود سهمیه اعلام می‌کنند.

همین کاهش پخت در برخی نانوایی‌ها باعث بوجود آمدن شایعه افزایش قیمت نان و کاهش عرضه آن در سطح شهر شد که صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها ایجاد کرد.

پس از افزایش صف‌ها در مقابل نانوایی‌ها، نظارت‌ها افزایش یافت و همچنین ساعات کار و آرد سهمیه اختصاص یافته به نانوایی‌ها نیز بیشتر شد، اما باز هم صف‌های طولانی نان با وضعیت بحرانی کرونا در زنجان همچنان ادامه دارد.

تخلف در وزن چانه هست، اما کم است

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان در همین رابطه طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه تاکنون سهمیه هیچ نانوایی کم نشده است، گفت: به هیچ عنوان در بحث نان مشکلی وجود ندارد.

کمال الماسی با بیان اینکه یک سری از واحدهای نانوایی مازاد بر سهمیه خود درخواست آرد دارند به همین خاطر احساس نیاز می‌کنند، گفت: قبلا به خاطر قیمت پایین آرد نانوایی‌ها امکان تهیه آرد را از سایر شهرها داشتند و نان پخت شده از محل این آرد اضافی را به فروش می‌رسانند، اما چون آرد گران شده دیگر این امکان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: به هیچ عنوان مشکلی در توزیع و پخت آرد وجود ندار و حتی مشکلی در ارتباط با تهیه نان نیز وجود ندارد چون در زنجان مازاد واحد نانوایی هم داریم.

الماسی با اشاره به اینکه همه شایعات درباره افزایش قیمت نان هم دروغ است، تصریح کرد: برخی از افراد فروش نان از سوی نانوایی‌های نوع 2 را که قیمت آن 300 تومان است را گرانفروشی عنوان می‌کنند، در صورتی که افزایش قیمت نان غیرقانونی است.

وی در ارتباط با وزن چانه نیز گفت: تخلفات در این بخش شاید 5 یا 10 درصد است و بر همین بحث هم دستگاه‌های نظارتی، نظارت دارند و تعداد نانوایی‌های متخلف در این بخش شاید به 10 واحد هم نرسد.

تشریح 3 علت مهم کمبود آرد

رئیس سازمان صمت استان زنجان درباره کاهش پخت نانوایان و کاهش آرد گفت: سهمیه آرد نانوایان به هیچ وجه کاهش نیافته و این کار طبق روال معمول در حال توزیع است.

ناصر فغفوری سه علت مهم کمبود آرد در استان را شامل افزایش سرانه مصرف نان، ورود نیروی کار به شهرستان‌های سلطانیه، خدابنده و خرمدره و فروش آزاد آرد یارانه پز به قیمت بالا عنوان کرد و گفت: با این حال رصد روزانه درباره کمبود آرد نانوایی‌ها وچود دارد.

وی با اشاره به اینکه همه نانوایی‌ها موظف به پخت نان در ساعات کاری تعیین شده هستند، اضافه کرد: اگر نانوایی در ساعت کاری پخت نکند، تخلف کرده و با وی برخورد می‌شود.

رئیس سازمان صمت استان زنجان فروش آرد یارانه‌ای به صورت آزاد و کاهش پخت نان را کم‌پزی عنوان کرد و افزود: در صورت برخورد با نانوایان متخلف نیز در این بخش برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: گاها برخی از نانوایان نیز علاوه بر سهمیه اختصاص یافته، درخواست افزایش آرد را می‌دهند که در صورت عدم تخصیص آن کاهش آرد عنوان می‌کنند، در صورتی که اینطور نیست.

کشف 15 تن آرد قاچاق در زنجان

جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان نیز از کشف 15 تن و 600 کیلوگرم آرد قاچاق از یک دستگاه کامیون توسط ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان خبر داد.

ایرج‌ خانی‌پور بیان کرد: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان حین کنترل خودروهای عبوری در اتوبان زنجان – تبریز به یک دستگاه کامیون حامل آرد مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی خاطر نشان کرد: با بررسی اسناد و مدارک خودرو مشخص شد، این کامیون حامل 390 کیسه آرد فاقد مجوز به وزن 15 تن و 600 کیلوگرم است که یک متهم در این خصوص با تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شد.

جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان با اشاره به این که کارشناسان ارزش این محموله را بیش از 600 میلیون ریال برآورد کرده‌اند، گفت: قاچاق کالا به تولیدات داخلی کشور ضربه مستقیم می‌زند که از تمام مردم تقاضا می‌شود، هرگونه اخبار در خصوص کالای قاچاق را از طریق شماره تلفن 110 به پلیس اطلاع دهند.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول