اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

سختار بودجه آموزش و پرورش مبهم و غیرعلمی است

پژوهشگر و استاد دانشگاه فرهنگیان گفت: بودجه آموزش و پرورش دارای ساختار، مبهم، غیرعلمی، غیرکارشناسی و غیرعملیاتی است.

سختار بودجه آموزش و پرورش مبهم و غیرعلمی است

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، حجت الله بنیادی استاد دانشگاه در برنامه «به وقت ایران» اظهار کرد: بحث های بودجه را هر ساله در زمان بودجه ریزی به شکل های مختلفی داریم و این بحث و جدل‌های متأسفانه نتیجه مطلوبی حاصل نکرده است و ابن چانه‌زنی‌های که در مرحله نهایی شدن بودجه رخ می دهد، نتوانسته است گره گشایی کند.

وی با اشاره به بررسی 10 سالخه افزود: بودجه آموزش و پرورش دارای ساختار، مبهم، غیرعلمی، غیرکارشناسی و غیرعملیاتی است و دارای ساختار عملیاتی نیست؛ نتیحه این ساختار غلط و غیرعملیاتی، ناکافی بودن بودجه، کسورات بودجه ای و معوقات فرهنگیان است.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه یکی دیگر از تبعات این ساختار غلط، ناعدالتی بیرونی است گفت: دریافتی معلم نسبت به سایر کارمندان همتراز دولت کمتر است.

بنیادی افزود: سرانه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با دیگر دانشگاه ها کمتر است. ناعدالتی درونی در درون خود دستگاه را هم داریم. رشد بودجه فصل آموزش عمومی سال 99 به 97 ، رقم ۴۷ درصد و رشد بودجه سازمان مدارس غیردولتی ۴۹۵ درصد بوده است. قرار بود در بخش مدارس غیردولتی به کجا برسیم؟

وی با اشاره به تبعات دیگر مانند عدم توجه به عدم تبعیت بودجه از الزامات قانون،ی گفت: اکنون بحث شاد و محرومیت سه و نیم میلیون دانش آموز از ابزار هوشمند مطرح است در حالی که از سال ۹۰ سند تحول بر استفاده هوشمندانه از فناوری اطلاعات تاکید کرد که بستر مناسب آن اندیشیده شود ولی این اتفاق نیفتاد و بودجه ریزان آموزش و پرورش توجهی به آن نداشتند.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه فرهنگیان به افزایش هر ساله نسبت دانش آموز به معلم نیز اشاره کرد و گفت در جلسه ۸۸۶ شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شده است که نسبت دانش آموز به معلم باید در دوره ابتدایی یک به ۲۰ باشد،  اما در مدارس شهری ما در سال ۹۷  این نسبت بدتر شده و ۳۰.۹ بوده است و ۱۱ برابر از نسبت مصوب شورای عالی آموزش و پرورش بیشتر است و نشان می هد هرجا بودجه کم آمده تراکم کلاس بالا رفته است.

بنیادی ادامه داد: یکی از مصادیق ناعدالتی بیرونی ساختار بودجه نامناسب آموزش و پرورش به امتیازات فصل دهم قانون مدیریت  خدمات کشوری باز می گردد که در سال ۹۵ مصوب شد و بسیاری دستگاههای دولتی از آن بهره مند شدند  اما برای معلمان تا سال ۹۹ اجرا نشد و در سال ۹۹ که اجرا شد تمام امتیازات رتبه بندی را به نوعی بی اثر کرد.

وی اضافه کرد: جالب است در آن دوسالی که معلمان از این امتیاز بی بهره بودند به این موضوع توجهی نداشتند. در ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه تکلیف شده که وزارت اموزش و پرورش باید نسبت به استقرار نظام پرداخت مبتنی بر رتبه بندی اقدام کند. آیا آموزش و پرورش این کار را انجام داده است؟ و برای این برنامه در بودجه اش چیزی آورده است؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول