اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دلایل ازسرگیری روابط امنیتی میان رام‌الله و تل‌‌آویو؛ واکنش گسترده فلسطینی‌ها

برخی تحلیل‌ها سه دلیل برای ازسرگیری هماهنگی امنیتی میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان پس از توقف شش ماهه خبر می‌دهند، اقدامی که گروه‌های فلسطینی به شدت به آن اعتراض کرده‌اند.

دلایل ازسرگیری روابط امنیتی میان رام‌الله و تل‌‌آویو؛ واکنش گسترده فلسطینی‌ها

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تشکیلات خودگردان فلسطین سه‌شنبه (دیروز) اعلام کرد، هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی را که از حدود شش ماه پیش متوقف کرده بود، از سر می‌گیرد.

کشور میانجی

بر اساس گزارش خبرگزاری «سما»، «حسین الشیخ» وزیر امور مدنی در تشکیلات خودگردان اعلام کرد، این تصمیم پس از گفت‌وگوهای بین‌المللی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان گرفته شده است.

رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش کردند، کشور نروژ بوده که به منظور ازسرگیری هماهنگی امنیتی میان رام‌الله و تل‌آویو میانجی‌گری کرده است.

سه دلیل ازسرگیری هماهنگی امنیتی

روزنامه «اسرائیل هیوم» در یادداشتی سه دلیل برای ازسرگیری هماهنگی امنیتی معرفی کرد؛ انتخاب «جو بایدن» به ریاست‌جمهوری آمریکا، ترس از آشتی میان فتح و حماس و بحران اقتصدی شدید تشکیلات خودگردان.

این روزنامه به اقدامات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مانند انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، طرح «معامله قرن» و امثال آن که باعث شد رام‌الله روابط با آمریکا را قطع کند، اشاره کرد و نوشت، فلسطینی‌ها می‌خواهند به بایدن این پیام را برسانند که قطع روابط در دوره ریاست‌جمهوری وی ادامه ندارد.

اسرائیل‌هیوم درباره دلیل دوم نوشت، کرونا تشکیلات خودگردان را با بحران مالی شدید روبه‌رو کرد و با توافق جدید، مالیات‌هایی که رژیم صهیونیستی آنها را به تشکیلات خودگردان تحویل نمی‌داد، تحویل داده خواهد شده و رام‌الله نفس راحتی می‌کشد.

این روزنامه درباره دلیل سوم هم نوشت، پس از امکان پیشروی در مذاکرات آشتی فلسطینی میان فتح و حماس در قاهره، برخی مقامات رژیم صهیونیستی و مسؤولان ارشد تشکیلات خودگردان ترسیدند و برای ازسرگیری هماهنگی امنیتی تلاش کردند.

واکنش‌های گسترده فلسطینی

جهاد اسلامی

«داوود شهاب» از اعضای ارشد جنبش جهاد اسلامی در واکنش به این اقدام گفت، ازسرگیری هماهنگی امنیتی به مثابه ترجیح دادن رابطه با «اسرائیل» بر آشتی داخلی است و این تصمیم مانعی اساسی در برابر آشتی خواهد بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری «شهاب»، وی ادامه داد، بازگشت به مذاکره و رابطه با رژیم صهیونیستی تفاوتی با عادی‌سازی روابط با این رژیم ندارد.

حماس

جنبش حماس این تصمیم تشکیلات خودگردان را خنجر به تلاش‌های ملی جهت ایجاد مشارکت ملی و راهبرد مقاومت برای مقابله با معامله قرن دانست و گفت: «این تصمیم در حالی گرفته می‌شود که اعلام شده است هزاران واحدهای مسکونی شهرک‌نشین در شهر قدس اشغالی قرار است ساخته شود».

حماس تأکید کرد: «تشکیلات خودگردان با این تصمیم برای بلوک کشورهای عربی سازشکار [با اسرائیل] بهانه [عادی‌سازی روابط با این رژیم] را داده‌اند؛ این همان بلوکی است که همچنان [اقدام آن‌] را محکوم می‌کنید».

جبهه مردمی

«کاید الغول» عضو دفتر سیاسی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین هم تصریح کرد، ازسرگیری هماهنگی امنیتی در تضاد با توافقی است که در نشست دبیران کل گروه‌های فلسطینی در بیروت گرفته شد.

وی ادامه داد، آنچه امروز در حال رخ دادن است، تسلیم شدن در برابر فشارهای خارجی و ترجیح دادن عامل خارجی بر منافع ملی است.

جبهه دموکراتیک

جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین به توقف این اقدام و احترام به تصمیم‌های شورای ملی فلسطینی و برون رفت نشست بیروت فراخواند.

سازمان «الصاعقه»

جنبش فلسطینی «الصاعقه» نیز اعلام کرد، این تصمیم رام‌الله مانند خنجر زدن از پشت به تلاش‌‎های اخیر به منظور آشتی داخلی است.

کمیته‌های مقاومت

کمیته‌های مقاومت اعلام کردند، تصمیم رام‌الله برای ازسرگیری هماهنگی امنیتی میزان فریب و دروغگویی تیم تشکیلات خودگردان و کودتای رام‌الله بر توافق انجام شده در نشست بیروت را فاش می‌کند.

کمیته‌های مقاومت افزودند، این تصمیم به معنای هدر دادن بیشتر وقت به نفع رژیم صهیوینستی و فراهم کردن فرصت برای این رژیم برای اشغال بیشتر اراضی و نابودی حقوق فلسطینی‌هاست.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول