اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

کاهش چشمگیر پرونده‌های قضایی با ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد

یک مدرس دانشگاه با اشاره به مزایای ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد گفت: اگر چک در همان زمان صدور، تاریخ خورده و در سامانه صیاد ثبت گردد، خود به خود وعده دار بودن آن‌ها مشخص می‌شود و همین امر سبب کاهش قابل ملاحظه پرونده‌های کیفری چک خواهد شد.

کاهش چشمگیر پرونده‌های قضایی با ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کمتر از یک ماه تا پایان موعد قانونی بانک مرکزی برای اجرای حکم قانون جدید چک مبنی بر ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد باقی مانده‌ و شنیده ها حاکی از اجرایی شدن این موضوع در آینده نزدیک است.

محمدمهدی توکلی مدرس دانشگاه و وکیل دادگستری درباره اهمیت اجرای ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس گفت: اجرای این بند از قانون جدید صدور چک مزیت‌های گوناگونی دارد، به طور مثال، بسیاری از پرونده‌های مربوط به چک با شکایت کیفری تنظیم می‌شود، یکی از دلایل شکایات کیفری چک، بحث وعده دار بودن یا نبودن آن است، اگر چک در همان زمان صدور، تاریخ خورده و در سامانه صیاد ثبت گردد، خود به خود وعده دار بودن آن‌ها مشخص می‌شود و همین امر سبب کاهش قابل ملاحظه پرونده‌های کیفری چک خواهد شد.

*حذف استناد به لاشه چک، از مزیت‌های اصلی ثبت اطلاعات در سامانه صیاد

وی افزود: علاوه بر مورد قبل، بحث مفقودی لاشه چک نیز کاملا با ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد گره خورده است. در حال حاضر بسیاری از اشخاص وقتی که لاشه چک را گم می‌کنند، حالا چه مفقود شود یا به طور مثال در آتش‌سوزی از بین برود که نمونه آن را در پلاسکو شاهد بودیم، دیگر در عمل، راهی برای وصول وجه چک ندارند و اثبات اینکه دارنده چک بوده‌اند تا بتوانند وجه خود را وصول کنند بسیار مشکل می‌شود. با این وجود، با درج اطلاعات چک در سامانه، اگر کسی به هر دلیلی لاشه چک را از دست بدهد، خود به خود از طریق سامانه، داشتن آن فقره چک را اثبات کرده و می‌تواند در محاکم حقوقی و قضائی، به آن سامانه استناد کند و وجه خود را وصول نماید. این مزیت نیز تاثیر بسیار مهمی در رفع و رجوع پرونده‌های قضایی خواهد داشت.

*رفع خطر سوء استفاده از چک‌های سرقتی با اجباری شدن ثبت اطلاعات در سامانه صیاد

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: علاوه بر اینکه باید صدور چک در سامانه صیاد صورت پذیرد، نقل و انتقال چک نیز باید در این سامانه ثبت گردد، این موارد سبب می‌شود جعل چک نیز کاهش یاید چون در همان ابتدا مشخصات در سامانه صیاد ثبت شده و اصالت چک بررسی می‌گردد. در ضمن اگر این سامانه راه‌اندازی گردد، در صورت سرقت یا مفقودی چک، امکان استفاده از آن برای اشخاص دیگر وجود ندارد زیرا شخصی که به طور مثال آن چک را سرقت کرده برای صدور چک باید به سامانه فردی که چک از وی سرقت شده است، دسترسی داشته باشد، درنتیجه سرقت چک یا مفقودی آن، تهدید جدی برای فرد محسوب نمی‌شود و جلوی تخلفات نیز گرفته خواهد شد.

توکلی اضافه کرد: در بحث جلوگیری از فرار مالیاتی هم این موضوع تا حدی موثر است. با ثبت اطلاعات چک و هم‌چنین ثبت نقل و انتقال چک، بالاخره بحث درآمد افراد از این وجوه شفاف‌سازی شده و جزو تراکنش‌های مالی فرد منظور می‌گردد.

این مدرس دانشگاه در پایان با اشاره به کم‌کاری بانک مرکزی در اجرای دیگر تکلیف‌های قانون جدید صدور چک، گفت: متاسفانه درباره اجرای دیگر بندهای قانون جدید چک نیز نکته مثبتی دیده نمی‌شود، از جمله بحث چک الکترونیک که در عمل هنوز اجرا نشده است، چک موردی و... . با توجه به اینکه قانون جدید صدور چک، قانونی بسیار به روز است و انصافا  یک سر و گردن از بسیاری از قوانین کشور بالاتر است، از بانک مرکزی انتظار می‌رود که با عمل به تکالیف خود، جامعه را از مزیت‌های این قانون، بهره‌مند سازد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول