اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

آقای نوبخت «ملت» اعانه می‌گیرد یا «دولت»؟/ کاهش سهم یارانه نقدی مردم از ۷۳ درصد به ۱۷ درصد

محمدباقر نوبخت در مخالفت با طرح یارانه حمایتی مجلس، آن را اعانه به مردم دانست. این در حالی است که در دولت روحانی سهم یارانه نقدی مردم از محل طرح هدفمندی از ۷۳ درصد به ۱۷ درصد کاهش یافته است .

آقای نوبخت «ملت» اعانه می‌گیرد یا «دولت»؟/ کاهش سهم یارانه نقدی مردم از ۷۳ درصد به ۱۷ درصد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه وطن امروز در گزارشی به نقد صحبت‌های محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره طرح یارانه حمایتی مجلس، که آن را اعانه به مردم دانست پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

محمدباقر نوبخت در نامه‌ای خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس با اشاره به محدود شدن درآمدهای نفتی کشور در دوران تحریم اعلام کرد: امروز مردم ایران به جای اعانه و یارانه، از مدیران خود رفع تحریم و برداشتن زانوی زور از گلوی اقتصاد ایران را با حفظ عزت ‌ملی ‌طلب می‌کنند. مردم ما هنوز به خاطر دارند که با رفع تحریم می‌شود سال‌ها شاهد تثبیت نرخ ارز، تورم یک‌رقمی و رشد دو‌رقمی بود. دولت خواهان هیچ مذاکره‌ای نیست.

رسانه‌های جهان شهادت می‌دهند در سفر قبلی جناب آقای دکتر روحانی، رئیس‌جمهور محترم به مقر سازمان ملل متحد، بارها ترامپ به انحای گوناگون و از طریق وساطت برخی رؤسای‌جمهور کشورهای اروپایی درخواست مذاکره داشت که قاطعانه رد و فقط و فقط موکول به رفع تحریم و شناخت حقوق ملت ایران شد. 

نوبخت همچنین گفت: دولت همان‌طور که طی سال‌های تحریم در مسیر سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، مقاومت کرد و خار در چشم و استخوان در گلو چیزی نگفت و کار کرد، امروز نیز برای رفع تحریم عزتمندانه از ملت ایران، همه رخدادها را عاقلانه رصد و برای کاهش آلام مردم تلاش می‌کند تا فرصت بسازد و برای سربلندی ملت بزرگ ایران اقدام کند. اما اگر دشمن منافع و مصالح ملت ما را به رسمیت نشناسد، مردم ایران نشان داده‌اند در برابر زورگویی‌ها مقاوم و پیروزند.

مساله اینجاست که در این ۷ سال وقتی دولتی‌ها به دنبال رفع تحریم بودند، شرایط کنونی را پدید آوردند. در اصل شرایط وخیم کنونی که مردم را محتاج یارانه کرده ماحصل سیاست معطل کردن بیش از ۷ سال اقتصاد کشور برای رفع تحریم‌هاست؛ تلاشی مذموم و نافرجام که هنوز هم نتیجه نداده است.

یارانه «حق» مردم است نه «اعانه»

نوبخت در حالی اعطای یارانه به مردم را «اعانه» می‌نامد که منابع این یارانه از ثروت همین مردم تامین می‌شود. طرح اعطای یارانه معیشتی که آبان سال گذشته به بدترین شکل ممکن اجرا شد هم مشمول همین قاعده است. در این طرح قرار شد منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین به طور کامل به مردم بازگردد، بنابراین اطلاق لفظ ناشایست «اعانه» به دور از کرامت مردم و خلاف حقیقت است، چرا که یارانه «حق» مردم است نه اعانه یا لطف یا کمکی که دولت به مردم روا می‌دارد. 

استفاده رئیس سازمان برنامه و بودجه از عبارت «اعانه» نشان‌دهنده نگاه غلط وی به منابعی است که وی مسؤول مدیریت آن و تخصیص بهینه آنهاست. 

بر اساس آمار موجود در رابطه با میزان سهم مردم از درآمدهای طرح هدفمندی که از قوانین بودجه سال‌های ۹۱ و ۹۹ احصا شده است؛ یارانه نقدی مردم از این درآمدها در دولت روحانی به شکل چشم‌گیری کاهش یافته است؛ به طوری که یارانه نقدی مردم از این درآمدها از ۷۳ درصد سال ۹۱ به ۱۷ درصد در سال جاری رسیده است. این در حالی است که درآمد دولت از طرح هدفمندی یارانه‌ها از ۶۶هزار میلیارد تومان در سال ۹۱ به ۲۵۰هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است!

 

حمایت معیشتی در غائله بنزینی اعانه نبود اما تأمین کالاهای اساسی اعانه است؟

اظهارات اخیر مسؤولان دولت درباره مسائل اقتصادی با واکنش چند تن از نمایندگان مجلس رو‌به‌رو شد. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اقتصادی روز گذشته در نطق میان دستور خود گفت:  آقای نوبخت  بیان کردند امروز مردم ایران به جای اعانه و یارانه از مدیران خود رفع تحریم و برداشتن زانوی زور از گلوی اقتصاد ایران را‌ طلب می‌کنند اما چگونه آبان‌ماه ۹۸ در آن غائله بنزینی حمایت معیشتی اعانه نبود اما حمایت از کالاهای اساسی در مجلس یازدهم اعانه است؟

مهدی طغیانی  افزود: به طور حتم قبول می‌کنید که هیچ‌کدام از سیاست‌های اقتصادی به صورت ذاتی بد یا خوب نیستند، به زمان و مکان بستگی دارند اما بدانید مجلس یازدهم ترجیح می‌دهد به جای افتادن در دام دوگانگی‌سازی‌های بیهوده، آغوش خود را برای لوایح اصلاح ساختاری اقتصادی کشور باز کند و از همکاری برای حل مشکلات مردم هم ابا نخواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول