اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

گیلان پیشگام در راه‌اندازی دفتر پژوهشی استانی ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر

ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان گیلان با راه‌اندازی دفتر پژوهش استانی خود در کنار استان سمنان، پیشگام بذل‌توجه به این مهم در کل کشور شده­ است.

گیلان پیشگام در راه‌اندازی دفتر پژوهشی استانی ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مرتضی مطهری فرد، مدیر دفتر پژوهش ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان گیلان در یادداشتی نوشت: ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان گیلان در رویکردی جدید به معروفات و منکرات در راستای منویات مقام معظم رهبری و فلسفه وجودی تأسیس این نهاد، به دنبال احیای فضایی برای تحقق حقیقی جمهوریت نظام اسلامی است. جمهوریت بدین معنا که آنچه دغدغه به‌حق مردم است در جریان عمومی امور کشور به منصه ظهور برسد و آنچه به‌ناحق موجب نارضایتی آن‌هاست از جامعه زایل شود. از لوازم این امر، مشارکت خود مردم در امور و خط دهی به مسئولین امر در کشور است.

ستاد، ترویج، شیوع و ضریب تأثیر این مشارکت را در قالب امربه‌معروف و نهی از منکر و جنبش‌های مطالبه گرانه دنبال می‌کند.

مانعی که در این مسیر بسیار مشهود به نظر می‌رسد، فقدان گفتمان موسع و نگرش سیستماتیک به مصادیق و جریان معروفات و سوء جریان منکرات و قالب‌های امربه‌معروف و نهی از منکر است.

جامعه و عوامل حاکمیت باید به این بلوغ دینی، شخصی و اجتماعی برسند که امربه‌معروف و نهی از منکر یک هدف دارد و آن هدف «تحقق بستر و سبک زندگی در شأن انسان» است. چگونه می‌توان ابعاد متعدد زندگی انسان را در دو یا سه مصداق خلاصه کرد و نسبت به عوامل منفی (منکر) و مثبت (معروف) در ابعاد متعدد زندگی انسان بی‌توجه و بی‌تفاوت بود؟

در حیات انسانی و اجتماعی مهم این است که آرامش و آسایش و رضایتمندی و امنیت خاطر افراد مورد تعرض قرار نگیرد. لذا مهم نیست که این آرامش توسط ترویج بی‌عفتی در جامعه برهم‌خورده شود یا توسط شیوع رانت‌خواری در امور جاریه کشور، یا بی‌نظمی و بی‌ثباتی در سیاست‌های اقتصادی؛ مهم این است که انسان آرامش و آسایش در حیات خود را ازدست‌داده. لذا به همین نسبت باید مصداق معروف و منکر را موسع دانست و تکلیف مندی تک‌تک افراد جامعه نسبت به این معروف و منکر را فهم نموده و به ترویج کنش­گری آن همت گمارد.

از سویی دیگر عموم جامعه از یک سری عوامل در کشور ناراضی هستند، اما به‌طور دقیق نمی‌دانند مجموعه اسباب ایجاد این عوامل نامطلوب چیست. نقش دولت دقیقاً چقدر است و نقش مردم دقیقاً چقدر است. برای رفع این عوامل نامطلوب چه می‌توان کرد و چه باید کرد.

برای مثال مردم از گرانی مسکن ناراضی‌اند. تبعا از مجموعه سوداگران مسکن، دستگاه‌های حاکمیتی اجرایی و نظارتی ناراضی‌اند؛ اما لزوماً به ریشه‌های واقعی این قضیه اشراف ندارند و نمی‌دانند چه چیزی را از چه مجرایی، به چه روشی و از چه کسی مطالبه کنند. بدیهی است مطالبه گری در این فضا هدفمند نخواهد بود و پرواضح است که از اثرمندی آن کاسته و چه‌بسا این کاهش اثر مطالبه گری موجب سرخوردگی اجتماعی و ناامیدی نیز بشود.

اینجاست که نقش نخبگان جامعه و تمامی افراد و اقشار توانا به امر گفتمان سازی پر ضرورت تر بوده و حضورشان حائز اهمیت است.

نخبگان جامعه به‌منزله مغز جریان اصلاح جامعه و رشد و تعالی آن هستند. آن‌ها هستند که می‌توانند ضرورت و لوازم اثرمندی فریضتین بر تمام چالش‌ها و مسائل زندگی عموم جامعه را با ابزار دانش و زبان قابل‌فهم بر «عقول» و «وجدان‌ها» بنشانند و بدان عمق ببخشند.

در این راستا ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان گیلان با راه‌اندازی دفتر پژوهش استانی خود در کنار استان سمنان، پیشگام بذل‌توجه به این مهم در کل کشور شده­ است.

اهم ظرفیت‌هایی که در این دفتر برای جلب مشارکت نخبگان نیک‌اندیش و همدرد با جامعه برای حل مسائل با ابزار امربه‌معروف و نهی از منکر، فعال‌شده به شرح ذیل است:

*ظرفیت‌های پژوهشی_نگارشی

۱- حمایت مادی و معنوی از پایان­نامه­های ارشد و دکتری با محوریت یا مدخلیت امربه‌معروف و نهی از منکر یا مفاهیم مرتبط با این مقوله

۲- تعریف، تصویب و جلب حمایت مادی و معنوی برای طرح‌های پژوهشی پژوهشگران محترم در این حوزه که موضوعات آن‌ها حائز شرایط ذیل باشد:

الف) مسئله محور باشد

ب) واجد وجه گفتمان سازی و مدل‌سازی کنش­گری باشد

ج) ترجیحاً ناظر به اقتضائات بومی و محلی گیلان باشد

3-رایزنی با نهادهای مرتبط برای «ثبت ایده اثرگذار به نام شخص» و ارائه گواهی معتبر

*ظرفیت‌های اندیشه‌های و ترویجی

۱- برگزاری نشست‌های تخصصی و کمک به انعکاس حداکثری آن

۲- کمک به ایجاد مجرای مشورتی به سازمان‌های حاکمیتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های جهادی مطالبه­گر در عرصه‌های تخصصی

۳- واسطه‌گری برای تهیه و تدارک محتواهای تولیدشده در سطح ملی از مجاری پژوهشگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط جهت بهره‌مندی علاقه‌مندان به آموزش و تبلیغ

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول