اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اسناد لورفته از امارات؛ ابوظبی چگونه در یمن با ریاض می‌جنگد؟

روزنامه الاخبار لبنان خبر داد که به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد دیدگاه ظاهری امارات نسبت به همپیمانانش در یمن، با دیدگاه واقعی آن بسیار متفاوت است.

اسناد لورفته از امارات؛ ابوظبی چگونه در یمن با ریاض می‌جنگد؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اسنادی تحت عنوان «گزارشی درباره رابطه عربستان سعوی و امارات در ترازوی طرفهای درگیر در یمن» لو رفته است که متعلق به امارات عربی متحده است.

این گزارش، درگیری در یمن را به سه مرحله تقسیم کرده است: نخست مرحله رضایت. در این مرحله ریاض و ابوظبی در هماهنگی برای تحقق یک هدف واحد به نام نابودی «کودتای حوثی‌» قرار داشتند. مرحله دوم، «تشتت و تزلزل» نام دارد که در این مرحله، مواضع دو کشور مشخص نیست و در برخی موارد تناقضاتی دارد. مرحه سوم، «شک و بازبینی» نام دارد که در این مرحله ظاهرا توافق و هماهنگی کامل بین دو کشور در معرض تزلزل قرار دارد، ولی هنوز از بین نرفته است. هر چند اختلافات زیادی بین آنان وجود دارد.

روزنامه الاخبار لبنان که به این اسناد محرمانه دست یافته است، گزارش داد، این سند در 31 تیر 1398 تدوین شده و در آن آمده است، طرفهای داخلی جنگ یمن به جز انصارالله، هیچ گزینه دیگری به جز درخواست حمایت از ابوظبی و ریاض، ندارد و به دو کشور یا یکی از آنان، نیازمبرمی دارند.

در این گزارش، ارزیابی طرفهای محلی از روابط سعودی-امارتی و تأثیر بر آن به شرح ذیل آمده است.

نخست؛ در خصوص دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی، باید گفت که این دولت، «از بزرگترین متضرران وضع موجود» بوده است؛ زیرا تقریبا «درگیری غیر علنی با امارات داشته است و به نظر نمی‌رسد که روابطش با آن، به آسانی بهبود پیدا کند. کما اینکه از مواضع ریاض نیز ناراضی است و بر این باور است که به وعده‌های خود برای ایستادن در برابر ابوظبی عمل نکرده است و تأکید دارد که طرفین، هماهنگی بالایی با هم دارند... به هر حال، دولت هادی هیچ چاره‌ای ندارد، جز اینکه در سایه حمایت ریاض و تسلیم شدن در برابر اراده آن زندگی کند».

دوم؛ درباره حزب «التجمع الیمنی للاصلاح» وابسته به اخوان المسلمین هم باید گفت که وضعیت آن مانند وضعیت دولت مستعفی است، با این تفاوت که روابط بین سعودی و امارات، «تهدید موجودیتی» برای این حزب است؛ زیرا این دو کشور، علیه اخوان المسلمین در حال جنگ هستند. این حزب تأکید دارد که اماراتیها پای سعودیها را به یمن باز کردند.

سوم؛ انصار الله؛ درباره این جنبش نیز آمده است که انصار الله از کوتاهی و اختلال مدیریتی ائتلاف متجاوز سعودی در یمن، نهایت استفاده را برده، ولی شرایط مدنظر آنان هنوز محقق نشده است.  بهترین وضعیت برای انصارالله، ایجاد اختلاف بین ریاض و ابوظبی است؛ به نحوی که روابط آنان متضرر شود و به تبع آن، ائتلاف سعودی-اماراتی نابود شود.

چهارم؛ شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات). این شورا بر این باور است که حمایت ریاض از طرحهای تشکیل کشور جنوب، موضوعیت ندارد و نسبت به موضع واقعی امارات هم «مشکوک» است. لذا باید روابط خوبی با هر یک از این دو کشور داشته باشد تا بتواند به حیات خود ادمه دهد، ولی اگر «اختلافی بین این دو کشور صورت بگیرد، برای این شورا مفید خواهد بود و امارات را از فشارهایی خلاص خواهد کرد که ریاض به آن (ابوظبی) وارد می‌کند و در نتیجه دست این کشور در حمایت از این شورا باز است».

در این گزارش آمده است، این فرضیه وجود دارد که شورای انتقالی جنوب، باید اقدامات عملی برای قطع ارتباط با امارات انجام دهد. در این صورت، وضعیت این شورا و دولت مستعفی متشنج خواهد شد و شاید «این مسئله، باعث تنش علیه امارات شود. چنین اقدامی سعودیها را نیز به زحمت خواهد انداخت».

بنا بر این گزارش، اگر وضعیت به این صورت باقی بماند، این احتمال وجود دارد که در روابط آتی بین ریاض و ابوظبی بر سر یمن، مشکلاتی به وجود آید و شاید شرایط دشمنی یا مقاومتی علیه آنها به وجود آید. لذا اگر مشکلی در آینده به وجود آید، بیشتر برای ابوظبی دشوار خواهد بود تا ریاض. به همین دلیل، امارات باید دایره ائتلافهای خود در یمن را گسترش دهد و در سیاستهای موجود خود بازبینی کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول