اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

غریب‌آبادی تزریق گاز UF۶ به زنجیره ۱۷۴ تایی سانتریفیوژهای IR2m را تأیید کرد

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تزریق گاز UF۶ به زنجیره ۱۷۴ تایی سانتریفیوژهای IR2m را تأیید کرد.

غریب‌آبادی تزریق گاز UF۶ به زنجیره ۱۷۴ تایی سانتریفیوژهای IR2m را تأیید کرد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) ضمن تایید خبر تزریق گاز UF6 به زنجیره ۱۷۴ تایی سانتریفیوژهای IR2m گفت: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارش نیم صفحه‌ای در روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که بازرسان آژانس در تاریخ ۱۴ نوامبر (۲۴ آبان ماه) آغاز تزریق گاز UF6 به یک زنجیره ۱۷۴ تایی سانتریفیوژهای IR2m در دو کارخانه غنی سازی سوخت در نطنز را راستی آزمایی کردند.

پیش از این رویترز به نقل از آژانس از تزریق گاز به این سانتریفیوژها خبر داده بود. خبرگزاری «رویترز» در این باره نوشت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که روز سه‌شنبه به کشورهای عضو ارائه داده و امروز به دست رویترز رسیده، عنوان کرده است: «در تاریخ چهاردهم نوامبر ۲۰۲۰، آژانس تایید کرد که ایران تزریق UF6 به آبشار ۱۷۴ سانتریفیوژ IR2m که اخیراََ در تاسیسات غنی‌سازی نطنز نصب شده را آغاز کرده است».

آژانس در گزارش پیشین خود که چهارشنبه هفته پیش منتشر شد، اعلام کرد که ایران نخستین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR2m را در تأسیسات هسته‌ای نظنز نصب کرده اما هنوز تزریق گاز را انجام نداده است.(اینجا بخوانید)

در این گزارش، میزان ذخایر اورانیوم ایران تا ۲ نوامبر، ۲۴۴۲.۹ کیلوگرم اعلام شده که برابر با حدود ۳۶۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین است.

غریب آبادی پیش از این نیز در ارزیابی از گزارش آژانس گفته بود: براساس این گزارش، ایران علاوه بر تداوم تولید آب سنگین و ذخیره آن، مقادیری نیز افزون بر ۲.۲ تن آب سنگین به خارج صادر کرده و همچنین ۱.۳ تن نیز در راستای فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود مصرف کرده است.

غریب آبادی همچنین افزوده بود: طبق گزارش آژانس، فعالیت‌های غنی سازی در نطنز و فردو، از جمله با ماشین های جدید، و غنی سازی تا ۴.۵ درصد و فراتر از ۳.۶۷ درصد مقرر در برجام، همچنان ادامه دارد. علاوه بر این، گزارش به تصمیم اخیر ایران برای انتقال سانتریفیوژهای تحقیق و توسعه به زیرزمین در نطنز اشاره کرده و گفته است که ایران اعلام کرده در این راستا الزامات پادمانی را در نظر خواهد گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول