اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

نظام جامعی برای تربیت و جذب نیرو در آموزش و پرورش وجود ندارد

دومین نشست تخصصی « مسیر جذب معلمان» با حضور اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و کارشناسان آموزش و پرورش برگزار شد.

نظام جامعی برای تربیت و جذب نیرو در آموزش و پرورش وجود ندارد

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، دومین نشست تخصصی مسیر جذب معلم به همت معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با حضور علی کریمی فیروزجانی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی؛ حسین حق وردی، دبیر دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی؛ حجت الله بنیادی، کارشناس مسائل آموزش و پرورش و استاد دانشگاه فرهنگیان و اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در سازمان بسیج دانشجویی کشور برگزار شد.

در آغاز این جلسه حمیدرضا قائم پناه، مسئول مطالبه گری مرکز بسیج دانشجویی فرهنگیان ضمن ارائه توضحاتی درباره محورهای کلی بحث و ضرورت وجود قانون جامع برای جذب معلم  نمایندگان را دعوت به گفت و گو کرد.

علی کریمی فیروزجایی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون نظام جامعی برای تربیت، آموزش و جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش وجود نداشته و تصمیم ها وابسته به نیاز آموزش و پرورش، دفعتا صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ما سال‌ها نظاره گر این بودیم که مسئولین برنامه ریزی آموزش و پرورش دست روی دست گذاشته و شهریور ماه با چندین هزار کلاس درس بدون معلم مواجه می‌شدند. در نتیجه مجبور به جذب نیرو از شیوه های غیر رسمی شدند که بخش زیادی از نیروهای کنونی آموزش و پرورش از همین طریق وارد شده‌اند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بخش زیادی از این افراد به دلیل جذب فوری، شایسته و کارآمد برای نظام تعلیم و تربیت نیستند. راه اصلی آن طراحی یک نظام جامع  کوتاه مدت و بلند مدت به عنوان نقشه راه برای آموزش و پرورش است . وزارت آموزش و پرورش و معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری در دولت متولی این کار هستند. مجلس یازدهم و کمیسیون آموزش اعتقاد دارد که راه نجات آموزش و پرورش احیای مراکز تربیت معلم است.

وی افزود: ما در عین حال با چندین هزار افرادی مواجه هستیم که به  همین صورت غیر اصولی وارد آموزش و پرورش شده ‌اند. اینها هم شهروندان کشور ودر واقع موکلین ما هستند. این ها  از ابتدا نباید وارد می‌شدند  اما حالا که آمدند، حقوقی دارند و نباید ضایع شود.

کریمی با تأکید بر ضرورت تعیین تکلیف این افراد اشاره کرد: راه این مسیر غیر اصولی باید بسته شود. دولت فعلی عزم جدی را ندارد و انتظاری که ما در زمینه پذیرش دانشگاه فرهنگیان داشتیم برآورده نشده است. دوره چهارساله‌ی  دانشگاه فرهنگیان باید از حیث آموزشی، مباحث تربیتی و امکانات رفاهی در بهترین شرایط قرار داشته باشد تا معلمان بتوانند ماموریت خود را به درستی انجام دهند.

* بهترین مسیر برای تامین نیروی معلم دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است

در ادامه حسین حق وردی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، درباره خلاهای  قانونی، به موثر بودن عوامل دیگری چون نیازسنجی نادقیق و مشکلات بودجه ای اشاره کرد : ما یک مطالعه دقیق در خصوص نیازهای آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی نداشتیم تا بتوانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم. نیازسنجی باید بر اساس متغیرهایی چون سن، جنسیت و مناطق مختلف  در کوتاه مدت و بلند مدت انجام شود. چون تا کنون آمایش خوب انجام نشده، حتی در مناطقی با تراکم نیرو مواجه بودیم . بهترین مسیر برای تامین نیروی معلم دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است.

وی گروه‌های غیر رسمی آموزش و پرورش را بخش های حاشیه در آموزش و پرورش خواند و گفت:  قانون سال ۸۸، یازده بار الحاقیه خورده است. رفتار حاکمیت و دولت‌های مختلف جوری بوده که در طی این سال‌ها برای گروه‌هایی که مشمول این قوانین نبودند، توقع ایجاد کرده است. ان شا الله با همفکری دولت و مجلس بتوانیم مسیری را طراحی کنیم که هم جذب آموزش و پرورش با کیفیت باشد و هم امری منجر به کاهش کیفیت آموزشی نشود.

* بخش عمده‌ای از نیروهای آموزش و پرورش از مسیری غیر از تربیت معلم جذب شده است

در ادامه حجت الله بنیادی، کارشناس مسائل آموزش و پرورش، خلاهای قانونی تربیت معلم را ناشی از رویکرد غلط در دولت و مجلس دانست و ضمن ارائه آمارهایی از منابع انسانی، گفت: آموزش و پرورش بخش عمده‌ای از نیروهایش را از مسیری غیر از تربیت معلم جذب کرده است.

وی گفت: دولت تاکنون هیچ لایحه‌ای برای یک قانون مربوط به محاسبه‌ی نیاز به معلم، به مجلس نفرستاده است. مسئولان سازمان اداری و استخدامی منکر کمبود نیرو می‌شوند چرا که نمایندگان مجلس هیچ چهارچوب قانونی برای نظارت بر تعداد معلم متناسب با دانش آموزان کشور ندارند.

بنیادی افزود: مجلس امروز با این طرح در واقع روی مسئله اصلی تمرکز نمی‌کند. با فرض این‌که این چهل یا پنجاه هزار  نفر، افراد با صلاحیتی باشند و با تصویب این قانون استخدام شوند، اگر مسیر آینده درست ترسیم نشوند با تهدید های جدی تری روبه رو می‌شویم.

وی ادامه داد: از سال ۹۴ به استناد ماده ۴۱ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲)، تعداد دانش اموزان مشمول طرح خرید خدمات به ۷۰۰ هزار نفر رسیده است. یعنی چیزی حدود ۳۵ هزار معلم که به کار گرفته شدند و در مهرماه مدعی استخدام خواهند بود. مجلس باید چشم انداز جذب معلم را با تمهید امکانات ترسیم کند. بدون تمهید امکانات اینکه جذب فقط باید از طریق مراکز تربیت معلم باشد، در حد شعار باقی می‌ماند.

استاد دانشگاه فرهنگیان افزود: من این اطمینان را دارم که سال ۱۴۰۰ صد هزار نفر دیگر به دلیل رویکرد نادرست دولت و مجلس با تحصن مدعی استخدام خواهند شد. ظلمی که در حق این افراد میشود نیز قابل تامل است. مجلس در برآورد هزینه های خرید خدمات کمترین حقوق را برای آنان در نظر گرفته است.

بنیادی ادامه داد: کل نیروهایی که از طریق دانشگاه فرهنگیان از سال تاسیس تا کنون تامین شده، حدود ۷۲ هزارنفر است. در حالی که نیاز آموزش و پرورش ۴۰۰ هزار نفر بوده است.  حضرت آقا در بند ۳ ابلاغیه سیاستهای کلی تحول در آموزش و پرورش به نظام جامع مدیریت منابع انسانی و بازنگری در جذب در آموزش و پرورش اشاره می‌کنند؛ نه فقط به دانشگاه فرهنگیان. ظرفیت و امکانات این دانشگاه بیش از این خروجی نمی دهد. دوره یکساله مهارت آموزی نیز که کیفیت برگزاری آن محل سوال است با وجود آنکه راهکار اضطراری بوده، اصل قرار گرفته است.

*  تشکیل کارگروهی برای تدوین یک نظام جامع برای جذب معلم

در ادامه میلاد شمسینی، مسئول شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی و تعدادی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به اظهار نظر پرداختند.‌

کریمی در ادامه از تشکیل کارگروهی در کمیسیون آموزش برای جمع آوری آمار دقیق و شناخت درست جهت تدوین یک نظام جامع برای جذب معلم خبر داد که فعالیت خود را آغاز کرده است.

نماینده مردم بابل  ضمن تاکید بر ظرفیت سازی و اعتباربخشی به دانشگاه فرهنگیان در طرح جامع نیروی انسانی  خواستار پیگیری این مسائل از شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. وی گفت: مجلس در برابر افکار عمومی قرار می‌گیرد اما شورای عالی انقلاب فرهنگی این‌گونه ملاحظات را ندارد.

حق وردی نیز اشاره کرد: رویکرد مجلس یازدهم توجه به اقشار ضعیف و کم درآمد بوده که نیروهای غیر رسمی آموزش و پرورش نیز جزء این دسته هستند.

گفتنی است بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در پایان اعلام کرد که  یک طرح با عنوان آسیب شناسی از روند استخدام  و طرحی دیگر برای تعیین تکلیف نیروهای غیر رسمی به صورتی که حقشان ضایع نشود، به مجلس ارائه خواهد کرد. نمایندگان مجلس نیز آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول